Město Bohumín

31.8.2012 - Dálnici hrozí rozkradení, Poláci stavbu nestíhají

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 204
Strana: 2
Autor: Jan Nevyhoštěný

Vybudování dálničního úseku z Bohumína k česko-polské hranici stálo přes dvě miliardy. Přesto je teď cesta prázdná. Chybí totiž její pokračování na polské straně.

Navázat po dálnici D1 na polskou dálniční síť? Zatím nemožné. "Úsek na české straně je hotový, ale bohužel jej nemůžeme zprovoznit, protože nemá v Polsku kam pokračovat," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Úřad podle něj bude muset stavbu zabezpečit tak, aby ji někdo ještě před zahájením provozu nerozkradl. Šestikilometrový úsek dálnice D1 (dříve nazývané D47) byl dokončen už letos v červnu a podle plánů měl začít okamžitě sloužit fotbalovým fanouškům mířícím na šampionát do Polska. Jenže právě na polské straně hranice se objevil problém. "Na stavbě na polské straně jsou přetrvávající spory mezi investorem a zhotovitelem, které se týkají projektu velkého mostního objektu v křižovatce u obce Mszana," řekla tisková mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Budovatelská snaha sousedů dohnat bleskovou rychlostí zpoždění ve zprovozňování nových silnic se podepsala na stavebním chaosu, kvůli kterému byl most postaven nekvalitně a firma ho musí předělat. Už během výstavby totiž došlo k několika haváriím, které vyústily v právní bitvu mezi oběma stranami sporu. Letos na jaře vojvodský stavební inspektor stavbu zastavil do doby dopracování dokumentace a provedení nápravných prací. Poláky stanovený termín zprovoznění aktuálně odkazuje do druhého čtvrtletí 2013. Česká dálnice tak končí v polích a na místě neexistuje ani možnost vybudovat provizorní sjezd. Silnici podle ŘSD není třeba konzervovat, ale je nutná zvýšená ostraha. Kolik bude stát, to se zatím úředníkům vyčíslit nepodařilo.

V úseku hrozí, že uplyne záruka a auta se na něj nedostanou

ŘSD se na dokončeném úseku, který stál 2,6 miliardy Kč bez DPH, obává hlavně krádeží. "Obvykle mizí vše, co se dá zpeněžit. Například dopravní značení, svodidla, kanalizační víka, odvodňovací potrubí či kabeláže," vypočítává mluvčí Vápeníková. Na navazujícím úseku dálnice kolem Ostravy vede ŘSD velký spor s firmou Eurovia ohledně zvlnění silnice a rezivění mostů. U Bohumína teď hrozí, že klíčová část záruční doby uplyne a na uzavřenou dálnici se auta ani nedostanou. "O prodloužení záruční doby na tuto stavbu se zhotovitelem v těchto dnech jednáme," vysvětluje mluvčí. Nejjižnější část polské dálnice A1 v úseku Swierklany -Gorzycki staví rakouská společnost Alpine Bau.

Na osmnáctikilometrové části páteřní polské dálnice je podle firmy 32 mostních objektů včetně 380 metrového zavěšeného mostu přes údolí potoka Kolejówka. Stejný problém nastal koncem minulého roku i na dálnici D8 vedoucí od Prahy severoseverozápadním směrem přes Lovosice a Ústí nad Labem k českoněmecké hranici. V prosinci měl být otevřen krátký úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou, avšak těsně předtím se zjistilo, že protihlukový tubus není postaven podle stavebního povolení. ŘSD nechtělo riskovat další žaloby ze strany ekologických aktivistů, kteří dostavbu D8 léta úspěšně blokují, a raději stavbu zakonzervovalo do doby, než se dokumenty přepracují. To se nakonec podařilo letos v květnu a dálnice už řidičům slouží.


HISTORIE Dálnice v datech

1963 - poprvé se začíná mluvit o projektu dálnice D47, která dnes spadá pod dálnici D1. Původně měla propojovat Brno a Ostravu. 1979 - v Brně se začal stavět první úsek plánované D47. 2001 - byla podepsána mezivládní dohoda Česka a Polska o napojení české dálnice D47 na polskou dálniční síť, konkrétně na dálnici A1. 28. května 2002 - v ostravské části Svinov u křížení se silnicí I/11 (na Opavu) byl slavnostně položen základní kámen nové dálnice D47. 16. října 2003 - začala výstavba nové dálnice, konkrétně úseku mezi ostravskou ulicí Rudná a Hrušovem. 1. prosince 2007 - otvírají se tři souvislé úseky mezi Rudnou, Hrušovem, Vrbicí a Bohumínem.
6. dubna 2008 - začíná stavba posledního úseku Bohumín - státní hranice Česka a Polska.

"Na stavbě na polské straně jsou přetrvávající spory mezi investorem a zhotovitelem." Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD


Dálnici hrozí rozkradení, Poláci stavbu nestíhají - Zvětąit
Velikost: 500 x 365 bodů - 76 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad