Město Bohumín

7.9.2012 - V Přerově jezdí vlaky setrvačností

Zdroj: Nové Přerovsko
Ročník a číslo: 36
Strana: 6
Autor: Jan Rotrekl

Problémy na železnici

Přerov – K nástupišti na nádraží v Přerově přijel rychlík do Brna. Kvůli poškozené lokomotivě se už ale nerozjel, pro cestující o hodinu později přijely autobusy. Na první pohled běžná porucha lokomotivy, ovšem lidé, kteří jezdí vlakem přes Přerov častěji, obdobnou situaci zažili v posledních měsících několikrát. Lokomotiva rychlíku jedoucího od Hranic totiž poškodila trolejové vedení, čímž na desítky minut zcela zastavila provoz v důležitém železničním uzlu. Další vlaky musely ve čtvrtek 30. srpna jezdit po odklonové trase a nabíraly více než hodinová zpoždění. Hlavní problém, na který poukazují strojvedoucí, je nutnost stáhnout sběrač na lokomotivě u všech vlaků, které do Přerova přijíždějí ze severní strany, tedy od Hranic a Olomouce. Někteří strojvedoucí ale na svou povinnost zapomenou a způsobí tím několikahodinový kolaps.

"Šetření čtvrteční události zatím nebylo ukončeno, pravděpodobnou příčinou ale byla lidská chyba. Podle předběžného odhadu vznikla škoda na lokomotivě ve výši 150 tisíc korun," informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle neověřených informací by však viníkem nemusel být strojvedoucí. Deníku se podařilo zjistit, že na trati v oblasti přerovského železničního mostu bylo značení, které jízdu setrvačností přikazuje, otočeno tak, že na ně z přijíždějícího vlaku nebylo vidět. "V drážním provozu dochází například k pohybu osob, kdy strojvedoucí musí věnovat zvýšenou pozornost trati. V tomto důsledku může dojít k projetí místa se zdviženým sběračem," omlouvá srpnovou událost mluvčí drah.

Obdobná situace, kdy trolej poškodil osobní vlak z Přerova do Bohumína v úplně stejném místě, byla k vidění letos v dubnu. Cestující jsou často svědky toho, jak vlaky po přerovském mostě projíždějí pouze minimální rychlostí. "Je to právě kvůli nutnosti jet bez napájení z troleje, tedy setrvačností. Pokud se vlak rozjíždí, u těžších souprav nelze vyloučit uváznutí vlaku v tomto místě. Pak nastupuje pomocná motorová lokomotiva, která vlak dotlačí pod trakční vedení," vysvětlil dále Šťáhlavský. V takovém případě by ale vlak nabral zpoždění v řádu několika desítek minut a průjezd Přerovem by byl opět zablokovaný. Cestujícím nezbývá než doufat, že rekonstrukce druhého nástupiště i železničního mostu bude dokončena co nejdříve. Pak už by vlaky na nádraží měly jezdit všude pod napětím.



    Městský úřad