Zpravodajství
10.9.2012 - Na koleje přichází konkurence
Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 212
Strana: 2
Autor: Veronika Nováčková
Leoš Novotný hodlá změnit zažité představy o ztrátovosti železniční osobní přepravy
Zatímco pracujete, kolem vás se míhá krajina. Zabořeni do perfektně vytvarovaného křesla téměř nevnímáte vrnění jedoucího vlaku. Informační displeje, připojení k internetu, nadčasový vzhled, vysoká bezpečnost a rychlost 160 kilometrů za hodinu, to jsou nové vagony švýcarské výroby, pro jejichž nákup se rozhodl Leoš Novotný. Sedmadvacetiletý podnikatel se totiž pustil do boje se zaběhlými zvyky v tuzemské železniční dopravě.
Zrod nápadu
Po studiích teoretické ekonomie získal první praxi v britském investičním bankovnictví a posléze ve Vídni, kde potkal dva své dnešní společníky, kterými jsou Peter Kôhler a Michael Fortier. Právě s nimi založil společnost Aakon Capital, která je postavena na jasném systému práce: "Když jsem dřív pracoval v investičním poradenství, chovali jsme se v podstatě dost nezodpovědně. Radili jsme lidem, aniž bychom byli sami dostatečně informovaní. Dnes vím, že pokud chci jít dál, musím mít dostatek informací, projekt pochopit a teprve pak jej mohu rozvíjet," tvrdí podnikatel. I když se o vlakovou přepravu nikdy zvlášť nezajímal, "železniční" podnikatelský nápad se zrodil v jeho hlavě: "To, že až dosud jsem nebyl vysloveným příznivcem železniční dopravy, beru spíš jako výhodu. Jinak bych mohl být zaslepený a přehlédnout možná rizika."
Když se před třemi léty začalo v českých podmínkách mluvit v pořadí už o druhém soukromém dopravci, pro zmíněnou investiční společnost to byla výzva. Společníci chtěli zjistit, proč se do tohoto dlouhodobě monopolního oboru najednou snaží dostat soukromníci. "Na základě úvah jsme hledali možnosti vlastního uplatnění. Šance jsme posléze vyhodnotili kladně. Byli jsme přesvědčení, že je tu prostor i pro další podnikatele," říká Leoš Novotný o zrození železničního dopravce "Leo Express". I když zákony otevřely prostor pro konkurenci na kolejích, mnoho lidí tomu nevěřilo. O kvalitě záměru bylo nutné přesvědčovat různé instituce i obchodní partnery, kteří měli dodat vlaky. Ti všichni se ptali na podnikatelský model; zkoumali, zda stojí na dobrých základech.
Síla argumentů
Nakonec se investory podařilo přesvědčit. I rodina Novotných investovala do projektu několik set milionů korun. Menší podíl pak drží různé investiční fondy, přičemž úvěry na rozjezd poskytly hlavně banky kolem společnosti Credit Suisse. Protože výroba vlaků trvá necelé dva roky, zakázka na výrobu byla ihned zadána. "Začali jsme vlaky stavět přesně podle našich představ. Věděli jsme, co český zákazník ocení a co požaduje. Myslím, že i tím se lišíme od konkurence, která pořád používá stará řešení," tvrdí Leoš Novotný. Dnes už první vlakové soupravy značky Stadler směřují na startovní čáru. Chybí už jen několik testovacích jízd, aby letos v prosinci svezly první cestující na trase Praha – Olomouc – Ostrava. "Vagony, které tu dnes jezdí, jsou většinou 25 let staré. My jsme koupili úplně nové moderní švýcarské vlaky. A za ceny jízdného, které jsou srovnatelné s konkurencí, budeme nabízet bezkonkurenční služby. Pohodlí, vysokou bezpečnost a moderní video systém plný informací a zábavy. Umožní zároveň i spojení s palubním personálem," popisuje přednosti souprav Leoš Novotný.
Nutno zmínit, že palubní personál právě prochází důkladným školením, tak aby všichni pracovníci byli dokonale seznámeni s fungováním železnice. V případě nutnosti poskytnou i první pomoc a pomohou při zvládnutí krizové situace. Zároveň je potřeba vyzdvihnout, že vlaky jsou přizpůsobeny opravdu všem. Bez problémů v nich mohou cestovat nejen rodiny s dětmi, turisté a zaneprázdnění manažeři, ale také invalidé a starší občané. Technickou základnu firmy tvoří depo v Bohumíně, odkud budou vlaky vyjíždět na uvedenou první trasu.
Odvaha investovat
Mezi hlavním městem a severní Moravou bude jezdit šestnáct spojů denně, které zajistí pět vlakových souprav. Jedna vlaková souprava stojí 300 milionů korun, takže jde nejen o velkou investici, ale podle slov majitele také o velký trh. Cenová politika má jednoduchá pravidla – jdeme na český trh, bereme na vědomí vnější prostředí a přizpůsobíme se mu. Pokud jde o návratnost investice, firma počítá s horizontem osmi let. Tuto skutečnost nese majitel trochu nelibě: "Ze strany bank mi to přijde docela agresivní. V zahraničí se financování přizpůsobuje skutečné zbytkové hodnotě a životnosti vlaku. Tady však konvence bohužel říká, že vlak se splácí osm let, a nikdo nás neposlouchá, když tvrdíme, že soupravy tu budou třicet let." Pohled do budoucna je plný očekávání. Podle Leoše Novotného se firma bude dívat kolem sebe a s otevřenýma očima hledat další šance. Už dnes připravuje financování dalších tras. Skládá velkou mozaiku investorů, bank a různých dalších institucí. Zkrátka, podnikatel vidí v tomto oboru potenciál rozvoje. Ai když se hodlá zaměřit nejdříve na dálkové tratě, ze zřetele neztrácí ani ty vedlejší, méně frekventované.