18.9.2012 - Za müsli jsou Češi ochotni utrácet i v krizi, teď musíme přesvědčit Rusy

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 182
Strana: 23
Autor: Jan Sochor

Rodinné firmy: Emco, výroba cereálií
Seriál

Mluví se o něm jako o králi cereálií a jeho vliv sahá daleko za hranice České republiky. Zdeněk Jahoda vybudoval ze společnosti Emco jeden z největších a nejúspěšnějších rodinných podniků v Česku. Ambice má stále velké. Expanduje do USA i do Ruska a letos očekává poprvé v historii obrat nad jednu miliardu korun. V Česku ovládá víc než polovinu trhu s müsli, s jehož výrobou začal před třinácti lety v obyčejné domácí troubě. Teď se Jahoda snaží, aby se z jeho společnosti stala firma skutečně mezinárodního formátu. Nástup nové generace "To už ale bude práce pro další generace, na to já už nemám dostatek energie," říká 56letý Jahoda. Jeho dcera Lucie řídí už dva roky ve firmě vztahy s obchodními řetězci. "Obdivuju ji, že s nimi umí komunikovat," říká Jahoda. Syn Martin, po kterém se firma jmenuje (Em jako Martin company), zatím v rodinném podniku nepracuje. Zaměstnávají ho v marketingovém oddělení pivovary Staropramen, ale na převzetí rodinného byznysu se intenzivně připravuje.

"Sbírám zkušenosti předtím, než přijdu k nám do firmy. Nechci tady začít dělat a neumět nic,"říká. Když se však octne sám v otcově kanceláři,posadí se do ředitelského křesla a napůl v žertu prohlásí: "Jednou mi to bude tady všechno říkat pane." Současné kapacity už nestačí I když Češi méně utrácejí, cereálie jsou stále v kurzu a miliardové tržby Emca na dohled. "To se sice na začátku roku zdálo pravděpodobnější než teď, ale cíle se nevzdáváme," uvádí Jahoda. Podle dcery Lucie pomáhá firmě zájem lidí o zdravé stravování. "Za to jsou lidé ochotni utrácet i v krizi," podotýká. Velká část produkce müsli, které se vyrábí v závodech v Brně, Bohumíně a Hrdlech u Terezína, míří do zahraničí. Právě tam se chce Jahoda dál rozvíjet: "Máme člověka, který nás dostal do Ameriky. Když to tady ale viděl, říká mi: Nasmlouvám ti dva řetězce, a nebudeš stíhat vyrábět." I proto rozšiřuje Emco kapacitu. V Hrdlech staví nový závod, kam chce výrobu koncentrovat a přesunout ji sem z Moravy.

Dva roky už firma vyrábí také v Rusku. "Tam jsme pořád ve ztrátě," přiznává Jahoda. "S tím jsme ale počítali. Stejně jako jsme naučili jíst müsli Čechy na začátku devadesátých let, naučíme ho jíst i Rusy. Tady nám také každý prodejce nejdřív říkal, ať to dáme radši prasatům," vzpomíná Jahoda na své začátky. Tento projekt si bere osobně na starost. Až se situace v Rusku stabilizuje, předá zdejší řízení někomu jinému. Bývalý prodejce textilních strojů Jahoda začínal po revoluci jako obchodník a koupil také v malé privatizaci prodejnu v Ostravě. "To nás téměř položilo hned na začátku. Přišel jsem k manželce a říkám jí, že budeme ve ztrátě. V zástavě jsme měli tehdy dům v Lipnici, který nám dali její rodiče. Rozbrečela se. Tehdy nás ale zachránil velkoobchod, obchody byly hladové po zboží," říká Jahoda. Nejdříve vozil dřevo do Německa nebo džíny. Postupně se ale přeorientoval na potraviny. Objevil mezeru na trhu a začal obchodovat s müsli. Němci, od kterých zboží bral, nechtěli vyrobit obaly v češtině, a tak na ně nalepil vlastní značku.

Nápis Emco se poprvé v roce 1994 objevil v českých obchodech a už tam zůstal. "Jednoho dne jsme si přečetli nějaký průzkum, který říkal, že jsme největší dodavatelé müsli v Česku, to nás překvapilo. Do té doby jsme byli nadšení z toho, že naše zboží je v obchodech a někdo ho opravdu kupuje," říká Zdeňkova manželka Blanka, která deset let dělala Emcu šéfku marketingu. V roce 1998 se proto rozhodli müsli sami vyrábět. "Tím, že jsme ho jenom prodávali, jsme vlastně dělali reklamu někomu jinému. Tak jsem našel naúřadě práce paní, kterou jsem najal, aby pro nás vyráběla. Řekl jsem jí: Budeme dělat müsli. A ona se mě zeptala: Kdo to vyrobí? Na to jsem odpověděl: Přece vy," líčí Jahoda. Výroba začínala v jedné domácí troubě. Dnes i o svátcích jede Emco v závodech se dvěma sty zaměstnanci na tři směny, aby uspokojilo poptávku.

---

Emco

Majitelé

  • Zdeněk Jahoda, nar. 1955 (80 %)
  • Blanka Jahodová, nar. 1956 (10 %)
  • Lucie Jahodová, nar. 1983 (10 %)

Podnikání

  • Výroba a prodej cereálií tržby 941 milionů Kč
  • Zaměstnanci 200

Zásady úspěšného podnikání

  1. Zákazníci musí chtít a vyhledávat naše výrobky na věky.
  2. Každý den přiložit kamínek ke stavbě úspěchu je víc než pokoušet se jednou za čas pohnout balvanem.
  3. Důvěryhodnost a předvídatelnost.


Za müsli jsou Češi ochotni utrácet i v krizi, teď musíme přesvědčit Rusy - Zvětąit
Velikost: 1 000 x 623 bodů - 191 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 5 239

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C