Zpravodajství
26.10.2012 - Pro železnici vyrábí Bonatrans, Třinecké železárny i Škodovka
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 251
Strana: 2
Autor: Darek Štalmach
Mohlo by se zdát, že po roce 1989 a postupném konci společnosti Vagonka Studénka přišel kraj o své postavení mezi regiony s výrazným vlivem na železniční průmysl. Není tomu ovšem tak, vyrábí se zde i vlaky.
Pokud by měl být Moravskoslezský kraj zničehonic odtržen od zbytku světa a veškeré výrobky by si musel zajišťovat sám, na železnici by to prakticky nepocítil. V kraji se totiž vyrábí v podstatě vše, od kolejnic až po vlaky. A v Bohumíně sídlí společnost Bonatrans patřící mezi největší evropské firmy ve svém oboru, výrobě železničních dvojkolí. Jen co se týká železničních dvojkolí, vyrábí firma téměř třetinu evropské produkce. Pětadevadesát procent výrobků vyváží nejen do Evropy, ale i do Asie či do Jižní Ameriky. Vlaky musí po něčem jezdit a na výrobu kolejnic se zase specializují Třinecké železárny.
Železniční kolejnice se zde vyrábí už od roku 1878 a v současnosti míří zdejší výrobky nejen k zákazníkům v České republice a Evropské unii, ale i na Blízký východ, do Kanady či USA. Posledním úspěchem třineckých kolejářů byl kontrakt za více než sto milionů korun pro Železnice Slovenskej republiky. Jejich hegemonii ale mohou narušit plány společnosti ArcelorMittal, která chce v Polsku postavit závod na koleje pro vysokorychlostní tratě za téměř miliardu korun. V sortimentu výrobků moravskoslezských firem nechybí ani výroba vlaků. Tu obnovila, po krachu Vagonky Studénka, plzeňská společnost Škoda, která přímo v Ostravě vyrábí například soupravy CityElefant.