30.10.2012 - Stát požaduje na zvlněnou dálnici 10 let záruky navíc

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 254
Strana: 2
Autor: Jan Sůra

Na část dálnice D1 kolem Ostravy končí v listopadu záruka, jeden z úseků už získal desetiletou garanci. U zvlněného úseku ovšem Eurovia dlouhé prodloužení záruky odmítá. Do konce roku se otevře spojení až na hranice.

PRAHA - Pár týdnů před uplynutím pětileté záruky na zvlněný úsek dálnice D1 u Ostravy čeká Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) další bitva o to, kdo bude odstraňování závad na tomto úseku platit. Kvůli novým závadám a obavám z dalšího zhoršování stavu přišlo ŘSD s požadavkem na prodloužení záruky na nejhorších úsecích o dalších deset let, tedy dohromady až na patnáct let. "Netýká se to celého úseku, který stavěla Eurovia, ale jen těch částí, kde jsou už dnes problémy. Je to pro nás nepřekročitelný požadavek," prohlásil generální ředitel ŘSD David Čermák. Důvodem pro vznesení požadavku na delší záruku je podle Čermáka především potřeba získat dostatečný časový prostor pro odstranění dalších nedostatků.

ŘSD chce desetiletou záruku na zhruba dvoukilometrový úsek, kde dochází stále k bobtnání materiálu v násypu dálnice, a tím pádem i ke zvlnění vozovky. "Objevili jsme na silnici ještě další závady, které budeme reklamovat," dodal Čermák. Celkem se jedná zhruba o tisíc vad. Delší záruku už ŘSD podle Čermáka vyjednalo na posledním úseku D1 z Bohumína na státní hranici s Polskem. Ten stavělo sdružení firem v čele se Strabagem. Eurovia odmítá, že by na takovou záruku přistoupila. "Patnáct let je pro nás naprosto nepřijatelná doba záruky," říká mluvčí stavební firmy Petra Kučerová. ŘSD už dokončilo i s pomocí německých nezávislých odborníků průzkum dálnice. "Potvrdil neakceptovatelný stav násypů hlavní trasy, který se projevuje podélným a příčným zvlněním vozovky a trhlinami," napsal šéf ŘSD do zprávy o svém působení v čele státního stavitele silnic. "Mosty jsou po pěti letech užívání v nepřijatelném stavu," doplnil.

Počátkem listopadu bude mít ŘSD také k dispozici odborné posouzení o založení spodní stavby vybraných mostů. "Cílem jednání ŘSD se zhotoviteli jednotlivých staveb je dosáhnout toho, aby dálnice byla v bezvadném stavu a v souladu se smlouvou a bylo zajištěno její bezpečné užívání," dodal Čermák. Podle něj je dálnice kolem Ostravy ukázkovým příkladem, jak by nemělo ŘSD vůbec pracovat. "Dlouhou dobu ŘSD ignorovalo závažné závady na této dálnici," upozornil Čermák. Nejde ovšem jen o závady: ředitelství například umožnilo, aby na stavbě pracovala jako projektant stejná společnost, která následně pracovala pro stavební firmu. Podle Čermáka už něco takového nebude možné, nové smlouvy na stavbách silnic a dálnic počítají s tím, že stejná firma nesmí pracovat na jedné stavbě souběžně pro ŘSD i stavební firmu. Nové obchodní smlouvy podle Čermáka odstraňují nevýhodnou pozici ŘSD vůči zhotoviteli.

Ředitelství chce navíc pod svá křídla znovu po letech vrátit stavební dozor. Řidiči se ještě do konce roku dočkají alespoň dálničního spojení do Polska. Úsek ke státní hranici je sice už dávno postavený, ale stále není otevřený. Důvodem byla chybějící část dálnice v Polsku. Poláci minulý týden nabídli české straně, že dálnici bude možné otevřít až na hranice, ale jen pro osobní auta. "Dálnice bude otevřená od Bohumína po Mszanu pouze pro osobní vozidla, za sjezdem u obce Mszana se nachází nedokončený most. O tom, jak bude vypadat následná trasa, právě rozhoduje polská strana," popisuje mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Stavba poslední nedokončené části D1 se připravuje. Soutěž na úsek z Přerova do Lipníka nad Bečvou se prodlužuje o téměř půlrok kvůli špatně připravené projektové dokumentaci. Chybí v ní totiž skoro 800 metrů dálnice, ŘSD muselo celý materiál přepracovat a doplnit.

---

15 let činí celková délka záruky, kterou od stavitelů dálnice ŘSD požaduje.

FAKTA
Dálnice D1 (D47)

Poslední úsek dálnice D1 je často označován jako D47. Spojuje Lipník nad Bečvou se státní hranicí s Polskem. Nejproblematičtější úsek je v Ostravě, kde došlo postupně ke zvlnění dálnice i poškození některých mostů. Rok probíhá spor mezi ŘSD a Eurovií, kdo za problémy může. Záruka na nejproblematičtější úsek končí letos, ŘSD chce prodloužit záruku až na 15 let. 78 kilometrů dlouhý úsek někdejší D47 stál stát téměř 60 miliard korun. Podle kritiků je jeho trasa špatně zvolená a zcela míjí větší města.

"Ředitelství silnic a dálnic dlouhou dobu ignorovalo závažné závady na této dálnici." David Čermák generální ředitel ŘSD

O autorovi: Jan Sůra, s přispěním Darka Štalmacha


Počet zhlédnutí: 1 749

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

18 °C