1.11.2012 - Dostanu do vlaků víc lidí

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 256
Strana: 16
Autor: Jan Sůra

Na české koleje přijíždí další soukromý dopravce, který bude nejprve bojovat o cestující mezi Prahou a Ostravou a později chce zamířit i na další tratě. LEOŠ NOVOTNÝ se svou firmou Leo Express startuje se zcela novými vlakovými soupravami Stadler Flirt. Přetáhnout chce hlavně zákazníky rychlovlaku Pendolino Českých drah, ale získat i lidi, kteří dosud jezdí raději autem.

Už dnes oznámí ceny, za které 7. listopadu vyjede nejprve se dvěma páry vlaků mezi Prahou a Bohumínem. Leoš Novotný bude s projektem Leo Express dalším dopravcem na nejfrekventovanější české trati, který bude zkoušet bez dotací vydělat na přepravě lidí. Od prosince bude mezi oběma městy jezdit devětkrát denně každým směrem.

  • Před dvěma lety působilo vaše oznámení o vstupu do železniční dopravy trošku jako UFO, za pár dnů však startujete s ostrým provozem. Nelitujete nakonec svého rozhodnutí, když vstupujete na trať z Prahy do Ostravy až jako třetí?

Ne, naopak. Zpětně mi mé dřívější rozhodnutí dělá čím dál větší radost. Za ty dva roky se ukazuje, že pádlujeme dobrým směrem a dostali jsme se včas na dobrou vlnu boomu soukromých železničních dopravců po celé Evropě.

  • Jak se taková vlna projevuje konkrétně?

Dlouho se o soukromých dopravcích mluvilo jen v odborné veřejnosti. Teď si začaly i banky uvědomovat, že jde o zajímavou příležitost, na kterou můžou půjčovat, přestaly na nás koukat skrz prsty. Projekt vlaků mezi Prahou a Ostravou financujeme částečně z vlastních zdrojů a půjčky z Credit Suisse, do konsorcia bank se nakonec připojila i Česká spořitelna. To bylo ještě před dvěma lety nemyslitelné, půjčovat si na vlaky v Česku nemělo smysl.

  • V čem jsou soukromé vlaky pro banky tak atraktivní?

Dochází tu k podobnému jevu jako v evropské letecké dopravě po otevření nebe a nástupu nízkonákladových hráčů. Došlo k velkému nárůstu počtu cestujících, snížení cen, podstatně větší efektivitě a také problémům mnoha národních aerolinek. Teď se podle mě lámou ledy a jsem rád, že jsme u toho. Myslím, že za pět let se bude na hlavních páteřních trasách odehrávat bitva více dopravců a stát by si měl ujasnit, zda je potřeba tyto vlaky dál dotovat, případně třeba jen v okrajových časech.

  • Jste si tak jist úspěchem soukromých dopravců? Nemáte takové zázemí ani zkušenosti, jako mají zavedení dopravci.

Mezi námi je obrovský rozdíl v režijních nákladech. Oni často existují více než sto let a stala se z nich pomalu malá ministerstva. Uživit takový aparát není jednoduché.

  • Nepoučí se velké železnice z příkladu velkých aerolinek, které zaspaly nástup nízkonákladové konkurence?

Mohou přijmout stejnou podnikatelskou myšlenku jako soukromí dopravci, ale mají za sebou historickou zátěž. Navíc státní firma nikdy nepřitáhne v oboru ty nejkvalitnější lidi, do výběru lidí hodně mluví různé politické vlivy.

  • Na trati budete třetím dopravcem. Čekal jste před dvěma lety, že vás bude na jedné trati tolik?

Nečekal jsem, že někdo odpadne. Ale nepřekvapí mě, když odpadne někdo po našem vstupu.

  • Jak chcete přetáhnout jejich cestující?

Stačí se podívat na přednosti konkurentů a vzít si z toho to nejlepší. RegioJet Radima Jančury dnes nabízí lepší služby než národní dopravce, pendolino Českých drah je zase nejrychlejší. My budeme jakýsi hybrid, který pojede prakticky stejně rychle jako pendolino, ale bude mít lepší služby. Navíc máme velkou výhodu v podobě provozně nejefektivnějších a nejlevnějších vlaků.

  • Chápu to dobře tak, že budete mířit hlavně na zákazníky pendolina?

Ano. Ale také věřím, že nastane pozitivní efekt příchodu dalšího dopravce, že opět naroste počet cestujících a uživí se všichni tři. Prostor pro zvětšení trhu je.

  • Podle čeho soudíte?

Stačí se podívat na statistiky jízd vlakem v okolních zemích. Průměrný Čech najezdí vlakem ročně 600 kilometrů, Rakušan 1 200 kilometrů.

  • Když jste před dvěma lety plánoval vstup na trasu, počítal jste s tím, že tolik klesnou ceny po nástupu RegioJetu?


Počítali jsme s tím, že ceny klesnou, ale ne o tolik. Nicméně i současná úroveň cen pro nás bez problémů může znamenat ziskovou dopravu.

  • Nebojíte se, že nedoženete v komfortu RegioJet, když vaše příměstské soupravy nemají příliš široké sedačky?

Nemyslím, že máme tak úzké sedačky, jak říkáte. To si cestující vyzkoušejí. Prostor pro nohy máme větší, než je v pendolinu. Souhlasím, že ta čtyřsedadla jsou pro rodiny či skupiny, které cestují společně. Sedačky v RegioJetu byly vyvinuté před dlouhou dobou a také už zcela neodpovídají poslednímu vývoji. My například můžeme rychleji obsloužit cestující, máme zcela průchozí soupravu. Těch konkurenčních výhod je hodně.

  • Budou stačit tři toalety na celý vlak? Nebo raději nebudete podávat žádné nápoje, aby lidé nemuseli chodit na záchod?

Nebojím se toho, na danou kapacitu naší soupravy je jich dostatek a plně to vyhovuje normám. A nápoje našim cestujícím samozřejmě servírovat budeme, to je základ.

  • Nemáte pocit, že stojíte proti dvěma příliš těžkým soupeřům, se kterými se nedá zcela bojovat? Státní dráhy mohou případné ztráty zahladit jinými činnostmi, RegioJet má jediného majitele, který zodpovídá jen sám sobě a není pod tlakem jiných investorů...

Nemyslím si to. RegioJet rozjíždí vlaky z velké části z úvěru a banky jistě řeší jeho ziskovost, dráhy si také nemohou dovolit jezdit se ztrátou. My jdeme na trať se zcela novým přístupem, podobným, s jakým Radim Jančura uspěl v autobusech. Mezi staré karosy nasadil úplně nové a luxusní autobusy. Zůstal ale u starších vlaků. My teď přicházíme s novým vlakem mezi ty karosy.

  • Jak dlouhý čas si necháváte pro případné opuštění trasy, pokud se vám nebude dařit?

Návratnost máme spočítanou na osm let. Máme pochopitelně i nějakou verzi pro případ, že by to nešlo podle našich představ. Ale je to jako při kickboxu. Můžete dostat první ránu, ale je důležité mít natrénováno a pak to uběhat v dalších kolech. A to my máme. Nevzdáme se, i když víme, že první roky mohou být bolestivé.

  • Proč všechny dopravce tak láká trať z Prahy do Ostravy, a ne třeba do Brna?

U Ostravy je největší konkurenční výhoda proti silnici. Brno je u nás druhé na řadě, společně s Českými Budějovicemi a Ústím nad Labem. Teď pořádáme výběrové řízení na desítky dalších souprav, kterými chceme jezdit na dalších tratích. Mít více linek pro nás bude výhodné, lépe budeme rozpouštět režijní náklady.

  • Chcete přebrat cestující pendolinu, ale s Českými drahami vycházíte dobře. Budete si i vzájemně uznávat jízdenky?

Nechceme jít konfrontační cestou, dráhy pro nás některé činnosti budou dělat. Zatím se nám vyplácí, že proti nim neútočíme. Uznávání jízdenek je věc, která nás zajímá, ale zatím nedošlo k dohodě.

  • Proč jste nakonec odstoupili z první soutěže na dotované rychlíky, kterou vyhlásilo ministerstvo dopravy?

Měli jsme o tu trať zájem. Nicméně do hry vstoupil antimonopolní úřad a vydal předběžné opatření, které může znamenat i zrušení celé soutěže. Začínali jsme mít pocit, že práce na tom by mohla být zbytečná. Rozhodně nás bude zajímat druhý tendr na vlaky z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem.

  • Spolupracujete s rakouským Westbahnem, kde už velký podíl koupily francouzské státní železnice. Krouží kolem vás také takoví investoři?

Jsou to zatím jen takové pokusy, bavíme se například s Eurostar nebo Virgin Trains. Ale spíše je zajímá, jak to na našem trhu vypadá, a sondují příležitosti. Určitě se nechci vzdát kontroly nad firmou.

---

Leoš Novotný (27)

Syn někdejšího majitele konzerváren Hamé už za studií pracoval v jeho firmě. Vystudoval britskou University of Warwick, poté pracoval v investičním bankovnictví, krátce byl na ministerstvu zemědělství. Poradensky se podílel na transakcích s evropsky a světově významnými investičními fondy a investory, kteří se pohybují ve střední a východní Evropě. Později založil společnost Aakon Capital, která částečně financuje i projekt Leo Express, na část si půjčil u bank. V železniční dopravě založil i firmu Leo Pool na pronájem lokomotiv.

O konkurentech:

RegioJet Radima Jančury nabízí lepší služby, pendolino ČD je zase nejrychlejší. My budeme jakýsi hybrid, který pojede prakticky stejně rychle jako pendolino, ale bude mít lepší služby.

O těžkém začátku:

Je to jako při kickboxu. Můžete dostat první ránu, ale je důležité mít natrénováno a pak to uběhat v dalších kolech. A to my máme. Nevzdáme se, i když víme, že první roky mohou být bolestivé.

Pracovní den začíná badmintonem

Leoš Novotný se věnuje mnoha sportům, nejčastěji ho však zastihnete při badmintonovém zápase. Badminton hraje od vysoké školy, je to pro něj výborný relax, při kterém může myslet na jiné věci než na práci, udržuje si fyzičku a setká se s přáteli. Hraje ho několikrát týdně vždy po ránu a dobře se tak nastartuje do celého dne. Za další zájem považuje studium jazyků, učí se například i arabsky nebo čínsky, plynuje mluví německy a anglicky.


Počet zhlédnutí: 2 265

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

28 °C