Zpravodajství
9.11.2012 - Leo Express nepřevzal od Švýcarů dva vlaky
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 263
Strana: 15
Autor: Jiří Novotný
Důvodem nekompletní dokumentace * Cestujícím se vrací jízdné
Leo Express navzdory slibům nezahájil 7. listopadu provoz na trase mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem. Podle šéfa tohoto dopravce Leoše Novotného za to může výrobce vlaků Stadler Rail, který ke dvěma soupravám nedodal kompletní dokumentaci. Leo Express je tak nemohl převzít. "Vzhledem k tomu, že jsme pro první dvě jednotky již před dvěma týdny obdrželi průkaz pro tlakovzdušná zařízení, optimisticky jsme předpokládali, že i další dva průkazy budeme moci získat ve velmi krátké době, a vyjedeme tak 7. listopadu. Boj s papírovými dokumenty však zvítězil nad naším optimismem. Přes komplikace věříme, že pravidelný provoz zahájíme ještě dříve než 9. prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád," vysvětluje Novotný.
Ve středu měl Leo Express vypravit první vlak z Prahy do Bohumína v jednu hodinu odpoledne, v opačném směru pak v 17 hodin. Drážní úřad jej však upozornil, že bez průkazů způsobilosti k zabezpečovacímu a elektrickému zařízení vlaky nesmějí vyjet. Situace okamžitě využily České dráhy (ČD). Ty nabídly cestujícím s jízdenkou Leo Expressu jako východisko za zrušené spoje cestu z Prahy do Ostravy i v opačném směru pendoliny ČD. Navíc bez rezervace a s padesátiprocentní slevou, tedy za 229 korun. Zatímco na většině dalších dálkových a regionálních tratích přispívá dopravcům na krytí případné ztráty stát, spoje mezi Prahou a severní Moravou provozují železniční společnosti na své vlastní komerční riziko. Výjimkou jsou ovšem povinné slevy poskytované dětem, žákům, studentům, rodičům navštěvujícím děti v ústavech a držitelům průkazů ZTP a ZTP/P.
Velkorysá dotace
Poskytování těchto povinných slev ve všech vlacích v ČR se řídí cenovým výměrem ministerstva financí a stát na ně letos měsíčně vynakládá kolem sedmi miliónů korun. Jde samozřejmě o významné sociální opatření. Problémem ovšem je, že obyčejné jízdné, z nějž se výše dotací za slevy vypočítává, si dopravci stanovují sami. Jak upozornila MF Dnes, na trase Praha–Ostrava je to u ČD 457 korun a u RegioJetu 430 korun. Leo Express si však určil tuto cenu na 532 Kč, a měl by tak dostávat od státu nejvyšší dotace. Přitom jeho jízdné z Prahy do Ostravy začíná už od 137 korun a v průměru bude za 290 Kč. Ve výši dotací tak bude mít před konkurenty kvůli nedokonalé vyhlášce výhodu, a stát zbytečně přijde o nemálo peněz. Na dotaz, proč byla cena obyčejného jízdného stanovena tak vysoko, odpověděl mluvčí Leo Expressu Petr Kopáček: "Odpovídá to nákladům vynaloženým na naše zcela nové vlaky od švýcarské firmy Stadler Rail. Cestujícím v nich poskytneme na české železnici dosud nebývalé pohodlí."