Zpravodajství
14.11.2012 - Opravu zvlněné D 47 oddalují právní spory
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 267
Strana: 17
Autor: Jiří Novotný
Definitivní oprava zvlněné vozovky na dálnici D 47 poblíž Ostravy se stále odkládá. Důvodem je vleklý právní spor Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se stavební společností Eurovia CS o příčinu zvlnění a financování opravy. "My v této věci máme jasno, vždyť expert, i kontrolní vrty na poškozených místech prokázali, že materiál použitý pro podloží vozovky odpovídal všem normám. S ŘSD se ale stále nemůžeme na příčině problému shodnout. Dostali jsme se prostě do vleku právníků, kteří pracují pro ŘSD," řekl Právu generální ředitel Eurovie CS Martin Borovka. Konkrétně se spor týká osmikilometrového úseku Rudná– Hrušov, který vybudovalo a v prosinci 2007 předalo do užívání konsorcium vedené firmou ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala Eurovia CS.
Dobeš trvá na svém
Spor o vady vypukl loni v listopadu, kdy ŘSD přišlo s tvrzením, že dodavatel nedodržel stanovený postup výstavby.
"Nyní je spor stále ještě v režimu vytýkání vad. Přitom soud už rozhodl, že se tím vůbec nebude zabývat, protože dílo bylo řádně předáno. Naše stanovisko podpořila i Inspekce životního prostředí. Ministr dopravy Pavel Dobeš přesto trvá na tom, že celou opravu musí zaplatit Eurovia, s čímž nemůžeme souhlasit," zdůraznil Borovka. Dobeš Právu potvrdil, že v této kauze nehodlá ustoupit ani o píď. "Eurovia musí prodloužit záruku na zmíněný úsek a všechno zaplatit. Buď na to do tří týdnů kývne, nebo věc přijde k soudu," prohlásil ministr dopravy.
Chybí propojení s polskou dálnicí
Naopak Borovka je přesvědčen, že patovou situaci lze rozetnout. "Já bráním naše zájmy a Dobeš zase zájmy své. Celou věc je ale třeba dostat z politické do technické roviny. Už před třemi měsíci jsem Ředitelství silnic a dálnic navrhl, že zvlněný úsek provizorně opravíme na naše vlastní náklady, aby tam už nemusela být omezena rychlost ani na 110 kilometrů v hodině," uvedl. Na dotaz, jestli již nevypršela záruční doba na zmíněný úsek, Borovka odpověděl: "V tom problém nevidím. Pětiletá záruka sice skončí v prosinci, ale nadále bude platit na všechny závady zjištěné před koncem záruční doby. A na ty již opravené vady je záruka 18 měsíců."
Dálnice D 47 ještě není propojena s polskou dálniční sítí. Eurovia a Skanska sice již letos na jaře dokončily a předaly ŘSD úsek z Bohumína ke státní hranici, budování polské dálnice A 1, která se má na hranicích s D 47 spojit, však vinou polské strany nabralo zpoždění. Auta tak na příhraniční úsek D 47 stále nesmějí a Eurovia tam zajišťuje strážní službu, aby zloději nic nerozkradli. "Na polské A 1 je narušena statika dálničního mostu, který stavěly společnost Alpine a firma Bögl a Krýsl. Alespoň provizorně by se však měla D 47 s A 1 propojit 30. listopadu objízdnou trasou určenou jen pro osobní automobily," sdělil Právu Dobeš.
Celá dálnice D 47 bude brzy přejmenována na D 1. Vznikne tak souvislá dálniční magistrála z Prahy přes Ostravu až k českopolské hranici. "V té souvislosti se neubráním nostalgii, vždyť naše firma, tehdy ještě pod názvem Stavby silnic a železnic, vybudovala počátkem sedmdesátých let vůbec první úsek této nejstarší a nejzatíženější české dálnice. Mezi Prahou a Brnem ji teď čeká modernizace a Eurovia se přihlásila do probíhajících výběrových řízení na zhotovitele. Na opravách D 1, kterou jsme před čtyřiceti lety postavili, se budeme rádi podílet," konstatoval Borovka.
---
Dostali jsme se do vleku právníků, kteří pracují pro ŘSD Martin Borovka, šéf Eurovie CS