Zpravodajství
23.11.2012 - Císařská pravidla končí. Vlak pojede vpravo
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 274
Strana: 5
Autor: miš
BŘECLAV/BOHUMÍN - I supermoderní pendolino se musí podřídit předpisům platným 140 let. Jakmile se na cestě do Ostravy připojí na trať Břeclav–Bohumín, většinou jede po levé koleji. Je to poslední trať v ČR, na níž se jezdí vlevo jako za dob Rakouska-Uherska. Raritě ale odzvání: vlaky tak pojedou už jen do 8. prosince. S novým jízdním řádem se situace změní a z tzv. Ferdinandky se stane "normální" železnice. Znamená to změny pro desetitisíce lidí, protože vlaky budou odjíždět od jiných nástupišť, budou i jinam vystupovat. "Pro naše pasažéry je změna zásadní, pokud jí nebudou věnovat pozornost, mohl by jim ujet vlak," připomíná mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Proč v roce 1872 na tehdy čerstvě zdvojkolejňované císařské trati z Vídně na sever nařídili provoz po levé straně není příliš jasné.
Situace však více než sto let vydržela nejen na Moravě a ve Slezsku, ale také na rakouském úseku. Tam první část trati z Vídně do stanice Bernhardsthal přehodili letos v srpnu. "Zavedení pravostranného provozu mezi Bernhardsthalem a Břeclaví se předpokládá rovněž od 9. prosince," dodal Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty, která změnu garantuje. Snazší situaci tak budou mít i strojvedoucí, kteří si nebudou muset zvykat na to, že jednou mají své stanoviště blíže středu trati a podruhé jejímu okraji. Levostranných tratí bylo v tuzemsku více – jako předposlední končila před třemi roky spojnice Bohumína a Petrovic u Karviné. Rychlému sjednocení na celém území České republiky bránilo to, že některé úseky dostaly zázemí jako jednosměrné a nešlo je prostě "přehodit".
Hlavní koridor Břeclav–Bohumín vedoucí napříč Moravou od své rekonstrukce umožňuje po každé z kolejí provoz oběma směry – termín nynější úpravy však souvisí také s podobnou změnou v Rakousku. Cestující mají na to, že budou nastupovat většinou na jiných nástupištích a vystupovat na druhých stranách vagonů upozorňovat nádražní rozhlasy, informační tabule, ale také texty na jízdenkách. Mezník v historii tuzemských železnic připomene také razítko se symbolem výhybky směřující vpravo, kterým označí odeslané obálky od 6. do 8. prosince pošty v obou koncových bodech, v Břeclavi a v Bohumíně. Pak už budou v "protisměru" jezdit vlaky jen při výlukách či mimořádných příležitostech.