Zpravodajství
27.11.2012 - Nový jízdní řád: Rychleji v cíli, ale za víc peněz
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 277
Strana: 1
Autor: Barbora Němcová
České dráhy představily nový jízdní řád, který s sebou přináší několik novinek. Tou největší je zkrácení cesty z Plzně do Prahy. Přibude i spojů rychlovlaků pendolino. Od 9. prosince se mírně upraví ceník jízdného, zvednou se ceny jednorázových jízdenek.
PLZEŇ - O sedm minut rychleji budou od neděle 9. prosince jezdit rychlíky mezi Plzní a Prahou. České dráhy představily včera nový jízdní řád. Hlavní změny se uskuteční právě na této trati, protože kvůli plánované rekonstrukci železničního koridoru se stane na nějakou dobu úsek Rokycany – Chrást u Plzně jednokolejným. Na západ Čech se v novém jízdním řádu dostane také více souprav pendolino. Negativní změnou, na niž se musí cestující připravit, je mírné navýšení cen jízdného. Rychlíky do Prahy budou z plzeňského hlavního nádraží odjíždět vždy osm minut po celé hodině, stejně jako tomu bylo dosud. "Zatímco ale byl příjezd na hlavní nádraží v Praze za jednu hodinu 43 minut, nyní to bude trvat o sedm minut méně," sdělil Vladimír Kostelný, ředitel Krajského centra osobní dopravy Plzeň. Úspora času se projeví díky tomu, že na koridoru už je hotová část Beroun – Rokycany. V opačném směru z Prahy do Plzně odjíždějí rychlíky vždy sedm minut po celé hodině, podle nového jízdního řádu to bude až 15 minut po celé.
Ke změnám podle Kostelného došlo kvůli přechodu na jednokolejný provoz mezi Rokycany a Chrástem. Z tohoto důvodu bylo třeba odjezdy upravit tak, aby vlaky zbytečně nikde nečekaly. Tyto změny způsobí také úpravy odjezdů osobních vlaků do Rokycan a Berouna a navazujících spojů na trati Rokycany – Chrást u Plzně. "Odjezdy a příjezdy jsou upraveny tak, aby byly zachovány přestupy v Chrástu u Plzně," ujišťuje Kostelný. Časová úspora se týká také vlaků z Chebu. V úseku Plzeň – Cheb je koridor už dokončený a cesta z Chebu do Prahy bude o 16 minut rychlejší. Potrvá tři hodiny. Další novinkou, kterou České dráhy představily, je posílení spojů rychlovlaků pendolino. "Do Plzeňského kraje budou v jízdním řádu 2013 od března nově pravidelně jezdit dva páry vlaků SC Pendolino. Současný sobotní pár Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín doplní České dráhy o další nedělní spoj na stejné trase. Další pendolino bude jezdit na trase Plzeň – Ostrava a zpět," informoval Vladimír Kostelný.
Regionální vlaky v Plzeňském kraji ujedou s novým jízdním řádem o 0,1 procenta kilometrů více než letos, celkem tedy více než 5,71 milionu kilometrů. Na zajištění dopravy v regionu dostanou příští rok ČD od Plzeňského kraje zřejmě o desítky milionů korun více než letos – 541 milionů korun. "Jednání s krajem začnou počátkem prosince," uvedla Zdeňka Kmochová, ředitelka firmy POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy), kterou vlastní kraj a město. Přímá dotace kraje tvoří 74 procent rozpočtu. České dráhy přesto v příštím roce mírně podraží, týkat se to bude zejména jednorázových kilometrických jízdenek. Například lístek z Plzně do Prahy podraží ze současných 151 na 156 korun. České dráhy to odůvodňují vyššími náklady na provoz.
---
»Do Plzeňského kraje budou od března nově jezdit dva páry vlaků SC Pendolino. Současný sobotní pár Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín doplní nedělní spoj na stejné trase. Další pendolino bude jezdit na trase Plzeň – Ostrava a zpět.
České dráhy zvyšují komfort pro cestující
- České dráhy budou výrazně modernizovat svůj vozový park. Zatímco v současné době v kraji jezdí osm motorových jednotek Regionova a jedna RegioShark, nově se jejich počet výrazně navýší. Přibudou čtyři soupravy Regionova a šest RegioSharků. Nově dodané Regionovy budou postupně nasazeny na tratě Plzeňské linky a zvýší se také jejich počet na trati Domažlice - Tachov - Planá u Mariánských Lázní. Nové soupravy RegioShark budou postupně nasazovány na trati Plzeň -Domažlice.
- Další novinkou, kterou České dráhy chtějí vyjít vstříc cestujícím, je zprovoznění cyklopůjčoven na železničních stanicích Plzeň, Klatovy, Sušice a Železná Ruda. Přesný počet kol ve stanicích bude záležet na výsledku jejich dosažených cen v tendru. Kraj na projekt vyčlenil 400 tisíc korun. Nejvíce bicyklů bude v sušické půjčovně, kde čekají České dráhy nejvyšší zájem, nejméně jich bude v Plzni. ČD už jednou půjčovny kol zavedly, v Plzni a Konstantinových Lázních. Obě skončily v roce 2007 kvůli malému zájmu turistů.