Zpravodajství
1.12.2012 - Přes hranici po dálnici
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 281
Strana: 1
Autor: Tomáš Januszek
Citovaný: Petr Vícha (starosta Bohumína)
Po novém úseku smí zatím jezdit jen osobní auta. Na polské straně ujedete třináct kilometrů.
Bohumín – Bylo krátce po půl třetí, když na dálniční úsek vedoucí z Bohumína směrem ke státní hranici s Polskem vyjela první auta. Zatím tam mohou právě jen osobáky, kamiony musí jezdit po stávajících trasách přes Chałupki, Olzu až do Świerklan, kde se dostanou na dálnici, po které se dostanou až do Gliwic a dál. Včerejší zprovoznění tohoto na české straně již skoro půl roku hotového úseku bylo nečekané. Původně se čekalo na dostavbu mostu u polského města Mszana, před kterým se zatím musí z dálnice uhnout a zhruba 10 kilometrů pokračovat po okreskách. Poláci se ale rozhodli dálnici otevřít, mimo jiné proto, že také jim běží záruční doba. Most, a tím i celá dálnice, má být hotov příští rok v srpnu.
Jak při slavnostním stříhání pásky v místě kdesi mezi Bohumínem a státní hranicí připomněl David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic, je to první dálniční hraniční přechod mezi Českou republikou a Polskem. Dálnicí je Česko spojeno se Slovenskem na D2 a dvakrát s Německem(D5 a D8). Otevření úseku má vedle odvedení dopravy z obydlených oblastí v místě také zásadní význam z pohledu celkového mezinárodního silničního propojení České republiky. "Otevřením tohoto úseku de facto propojujeme jih a sever Evropy," řekl Čermák. Starosta Bohumína Petr Vícha včerejší událost komentoval slovy, že dálnice je to výborná, i když má své vady. Narážel tím nepochybně na havarijních stav některých mostů a zvlnění vozovky vlivem špatného podloží na dálničním úseku přes Ostravu, který je předmětem tahanic mezi zhotovitelem (společností Eurovia, která stavěla úsek u Bohumína) a Ředitelstvím silnic a dálnic.
Přivaděč ulevil
"Každopádně jsme rádi, že to všechno máme za sebou. Dost se nám ulevilo poté, co se letos v červnu zprovoznil dálniční přivaděč. Obyvatelé Bohumína stavbou dálnice žili, a mnohdy dost trpěli, nejméně šest let. Ještě až vyřešíme situaci u takzvané myší díry poblíž železáren v Pudlově, bude město, pokud jde o dopravu, bez problémů," řekl Vícha. Stavba dálnice (původně D47) ve směru od Ostravy začala někdy v roce 2004. V prosinci 2007 se otvíral úsek právě z Ostravy do Bohumína a druhý rok na jaře byla zahájena stavba úseku vedoucího ke státní hranici. Původně měl být hotov na jaře 2010, ale stavba se o dva roky protáhla. Další termín zprovoznění byl letošní květen, ovšem to zase nestihla polská strana. A přišel 30. listopad 2012...