Zpravodajství
8.12.2012 - Pozor na trati mezi Břeclaví a Bohumínem
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 287
Strana: 12
Autor: Milan Vojtek
Od neděle dojde na kolejích v tomto železničním koridoru k přechodu na pravostranný systém provozu
Bude přechod na pravostranný systém provozu trati druhého železničního koridoru mezi rakouskou a polskou hranicí bezproblémový, nebo jej doprovodí zmatky? Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se tomu snaží předejít. Co bude zavedení pravostranného provozu znamenat pro cestující? "Od 9. prosince bude k nástupu a výstupu ve všech zastávkách na trati Břeclav–Přerov–Bohumín určeno nástupiště vpravo ve směru jízdy. To znamená, že cestující budou na zastávkách zpravidla nastupovat a vystupovat na opačném nástupišti než dosud," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Na stanicích jsou vyvěšeny informační letáky, jimiž správce železniční sítě upozorňuje na blížící se změnu. Rozhlas ohlašující příjezd vlaku pak každou informaci doplňuje hlášením o chystané změně. Přesto železničáři připouštějí, že novinka se bez nepříjemných doprovodných jevů asi neobejde.
Zejména na některých zastávkách může neznalost změny přinést potíže. "Myslím si, že takovým místem se zmatky, nebo dokonce s možností tragédie bude zastávka Hrušky. Stačí jen, když tam dorazí na vlak někdo, kdo železnici používá jen příležitostně a je zaděláno na malér," myslí si jeden ze strojvedoucích. Důvod je jednoduchý. Zastávka je na náspu nad okolní zástavbou. Pokud někdo dorazí na vlak, který ale od prosince zastaví na opačné koleji, měl by správně seběhnout dolů, projít podjezdem a na druhé straně zase vyběhnout třiašedesát schodů. "Je logické, že to nikdo neudělá, každý poběží nejkratší cestou k přijíždějícímu vlaku, který k jeho zděšení bude na opačné koleji. Nástupiště v Hruškách navíc nejsou na stejné úrovni. Zatímco jedno končí, druhé začíná až o 110 metrů dál za mostem na opačné straně, takže je zaděláno na problém. Hrozí tam, že někoho ze spěchajících smete jiný vlak, který tu uhání rychlostí až 160 kilometrů za hodinu," dodal strojvedoucí.
Ve větších stanicích podle něj mohou být i po změně nějaké zmatky, neměly by být ale takovou hrozbou, jako právě Hrušky a jim podobné zastávky. Třeba v Moravském Písku na Hodonínsku nejsou rovněž zastávky vedle sebe, ale jsou odsunuté. "Kdo nejezdí pravidelně, ten opravdu může být překvapen," potvrzují slova strojvedoucího i průvodčí. I na nich bude záležet, aby se nic tragického nestalo. Přechod z levostranného na pravostranný provoz odstraní unikát trati, který přetrval od její výstavby, respektive od zdvojkolejnění. Je v souladu s okolními státy, třeba Rakušané na pokračování trati z Břeclavi do Vídně změnu udělali již 6. srpna. Spolu s námi pak změní směr i na další části z Vídně přes Semmering do Grazu.
---
K nástupu a výstupu bude určeno nástupiště vpravo ve směru jízdy Pavel Halla, mluvčí SŽDC