Zpravodajství
13.12.2012 - Českou republiku a Polsko spojila nová dálnice
Zdroj: Dopravní noviny
Ročník a číslo: 50
Strana: 4
Autor: Tomáš Johánek
Česká republika učinila poslední a klíčový krok k dokončení dálničního spojení se sousedním Polskem. Ředitelství silnic a dálnic otevřelo na konci listopadu poslední úsek dálnice D1 z Bohumína na státní hranici. Nový úsek má vedle odvedení dopravy z obydlených oblastí v místě také zásadní význam z pohledu celkového mezinárodního silničního propojení České republiky. Zatím bude sloužit pouze osobní dopravě.
ČR/POLSKO
Nově zprovozněný úsek na dálnici D1 z Bohumína je již čtvrtým dálničním hraničním přechodem v České republice. Prvním byl v roce 1980 na dálnici D2 směrem na Bratislavu (oficiálně ovšem vznikl až s rozdělením republiky v roce 1993). V roce 1997 bylo otevřeno propojení dálnic D5 a A6 na trase Praha – Norimberk, v roce 2006 následovalo druhé propojení s německou dálniční sítí na trase Praha – Drážďany a nyní přibývá propojení dálnic D1 a A1 ve směru do Polska. Polská A1 výhledově povede až do Gdaňsku u Baltského moře, již nyní však křižuje dálnici A4 na trase Wroclaw – Krakov. Součást evropské dálniční sítě
Z mezinárodního hlediska se nový úsek dálnice D1 stává významnou součástí evropské dálniční sítě umožňující dopravní spojení severu a jihu, například mezi Polskem a Rakouskem. "Hraniční úsek dálnice u Bohumína je zároveň poslední stavbou v rámci projektu dálnice D47. Jeho první úsek v délce 17 kilometrů byl otevřen v roce 2007 v části Ostrava – Bohumín a nyní je zprovozněno celých 80 kilometrů. V rámci celého tahu dálnice D1 Praha – Brno – Ostrava – Polsko v délce 377 kilometrů již tedy zbývá dobudovat pouze úsek Říkovice – Lipník nad Bečvou u Přerova," uvedl generální ředitel ŘSD David Čermák.
Polský úsek bude do léta 2013
Na český úsek Bohumín – státní hranice mělo už letos před fotbalovým šampionátem v Polsku navazovat spojení s polským městem Swierklany. Vzhledem k problému s mostem na polském úseku se ovšem jeho zprovoznění odložilo. Aktuální zprovoznění bude na české straně v plném rozsahu, na polské straně bude chybět úsek Mszana – Swierklany obsahující nedokončený most. Objízdná trasa je určena pouze pro osobní automobily, takže celé zprovoznění D1/A1 se zatím netýká vozidel nad 3,5 tuny. Toto omezení bude pro řidiče řádně vyznačeno již na české D1. Polská strana předpokládá plné otevření své A1 v létě příštího roku.