7.1.2013 - Jak dráhy umějí čarovat s čísly

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 5
Strana: 6
Autor: Jan Sůra

České dráhy vykazují značně rozdílné náklady na provoz rychlíků na jednotlivých tratích. Mzdy se odlišují až dvojnásobně, výrazně se liší i odpisy stejných souprav

PRAHA - Tuzemský daňový poplatník poprvé v historii ví, kam přesně mizí čtyři miliardy korun, které posílá každý rok ministerstvo dopravy státním Českým drahám (ČD) na provozování dálkových rychlíků. Už je také jasnější, proč se kvůli zveřejnění údajů dráhy tak bouřily: s čísly za náklady si zjevně kouzlí na jednotlivých tratích tak, jak se jim zrovna hodí. Čtyřstránková tabulka s údaji o nákladech na jednotlivé rychlíky za rok 2010 na první pohled sice nabízí atraktivní informace, že na některé trati dráhy prodělávají až 225 korun za kilometr, bližší analýza však ukazuje mnohem zajímavější informace. Například to, že dráhy vykazují výrazně odlišné náklady na jednotlivých tratích, což se jim může hodit zejména v boji s konkurencí. Firma se k vysvětlení příliš nemá. "S ohledem na to, že jde o naše obchodní tajemství a strategické údaje společnosti, nemohu je prezentovat ani nijak komentovat," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Drážní hrátky s odpisy

Když ministerstvo dopravy v roce 2005 vypsalo soutěže na rychlíky Plzeň – Most a Pardubice – Liberec a začalo poprvé reálně hrozit, že na železnici přijde konkurence, dráhy ještě za vedení Josefa Bazaly reagovaly tím, že státu nabídly extrémně nízkou cenu za kilometr. Například mezi Plzní a Mostem (tato trať není v tabulce uvedena, neboť údaje o nákladech nejsou známy) jezdí za 25 korun, ačkoliv v průměru od státu chtějí téměř 120 Kč na kilometr. Kde na zjevně ztrátovou linku ČD vydělávají, je teď jasnější. Například na rychlících Olomouc – Krnov – Ostrava stát za kilometr platí přes 225 Kč.

Aby dráhy takto vysokou částku na ministerstvu obhájily, musí mu podrobně rozkrýt své náklady. Z údajů vyplývá, že jen odpisy vlaků na tuto trať vycházely podle drah na 38 Kč na kilometr. Což je o 13 korun více, než dráhy státu nabídly za celý provoz linky Plzeň – Most. Na obou tratích jezdí přitom většinou stejné typy vozů, motorové vlaky řady 843, a tudíž výše odpisů by měla být na obou tratích stejná. A obdobné rozdíly lze najít i v údajích o tom, kolik dráhy stojí zaměstnanci na jednotlivých rychlících. Cena lidské práce za jeden kilometr se liší i dvojnásobně, od třiceti do šedesáti korun na jeden kilometr. Důvod přitom není zcela jasný, i když někde mohou vyšší ceny způsobit například větší přestávky a delší prodlevy v koncových stanicích.

Další zvláštností je, jak rychle dráhy dokázaly snižovat náklady. Ještě za rok 2010 stát platil za rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava 225 korun, v probíhající soutěži nabídli soukromí dopravci 188 korun. ČD pak přišly s tím, že už loni jezdily na této trati jen za 159 korun díky snížení nákladů a větší racionalizaci. Není však zcela jasné, jak se drahám mohlo podařit během dvou let snížit náklady téměř o třetinu, když na jiných tratích náklady rostly. Částečnou úsporou bylo zrušení rychlíků do Jeseníku a poplatku za průjezd Polskem, to však na tak rychlý pokles nestačí.

Vydělá stát na konkurenci?

Když v roce 2011 nastupoval první konkurent ČD v osobní dopravě – RegioJet – a stát přestal dotovat vlaky z Prahy do Ostravy, šéf ČD Petr Žaluda tvrdil, že linka do Ostravy je zisková a dotuje jiné rychlíky. Podle údajů za rok 2010 však byla v mírné ztrátě. Důvodem pro tento rozpor může být to, že v tabulce z ministerstva jsou údaje za trať až na česko-slovenskou hranici, navíc v ceně za kilometr jsou i kompenzace za slevy pro důchodce či studenty. Ty teď platí ministerstvo zvlášť. Prodělal tedy stát konkurencí do Ostravy? Na první pohled ano. Objem dotací na tyto vlaky byl nižší, než kolik teď musí platit za nařízené slevy všem třem dopravcům, jen za loňský rok to bude kolem 70 milionů korun.

Celkově však vydělal. Noví dopravci dohromady zaplatí více za dopravní cestu, navíc zaměstnali nové lidi, odvádějí za ně daně, stejně tak DPH z lístků. Když odborníci mluví o tom, kde se mohou uživit soukromé vlaky bez dotací, tak kromě trati Praha – Ostrava přichází v úvahu spojení Praha – Brno. Paradoxně zde však dostávají dráhy jednu z nejvyšších dotací: 139 korun na kilometr, i když jde o cenu za celý úsek od Děčína až po Břeclav. Není divu, že právě o tuto trasu usiluje RegioJet Radima Jančury.

Jak jsou ztrátové rychlíkové tratě Údaje 3 nejvyšší v Kč za kilometr hodnoty jízdy, za rok 2010 3nejnižší hodnoty
trať energie a palivo mzdy odpisy celkové náklady* výnosy ztráta
Praha - Ostrava - Polsko / Slovensko 32,7 40,3 17,2 248,1 245,6 -2,5
noční mezistátní vlaky 30,3 38,1 11,4 298,1 274,4 -23,7
Praha - Luhačovice / Zlín / Slovensko (přes Vsetín, Ex, IC, EC) 34,6 39,8 7,5 280,4 202,9 -77,5
Brno - Břeclav - Olomouc 29,0 41,2 5,9 171,6 69,6 -102,0
Praha - Pardubice - Brno (rychlíky) 29,5 42,6 4,3 171,6 65,7 -105,9
Praha - Děčín 28,1 40,5 6,9 178,2 70,2 -108,0
Praha - Olomouc - Vsetín / Luhačovice / Veselí n. M. (rychlíky) 34,0 43,0 3,7 191,2 82,4 -108,8
Brno - Ostrava - Bohumín 30,7 45,3 13,4 192,0 80,8 -111,2
Praha - Havlíčkův Brod - Brno / Jihlava 29,3 43,9 13,1 185,5 73,8 -111,7
Praha - Ústí n. L. - Cheb 30,5 41,6 4,5 182,3 65,1 -117,2
Praha - České Budějovice 29,0 43,7 3,4 181,7 62,4 -119,3
Brno - Olomouc (- Jeseník / Šumperk) 31,5 44,0 4,6 179,0 58,0 -121,0
Kolín - Ústí nad Labem 24,9 36,6 6,0 157,2 33,9 -123,3
Rakovník / Lužná - Jirkov 11,8 42,2 8,5 132,0 6,9 -125,1
Praha - H. Králové - Trutnov; Ústí n. O. - Letohrad - Polsko 30,0 45,1 5,3 181,1 53,4 -127,7
Praha - Plzeň - Cheb / Německo / Klatovy 30,2 46,6 6,2 194,8 66,7 -128,1
Rakousko / Slovensko - Břeclav - Ostrava - Polsko (Ex, IC, EC) 29,4 30,9 15,7 241,5 103,4 -138,1
Brno - České Budějovice - Plzeň 33,8 45,2 2,5 184,6 45,4 -139,2
Německo - Ústí n. L. - Praha - Brno - Rakousko / Slovensko (IC, EC) 31,5 33,6 30,6 316,6 177,3 -139,3
Ústí nad Laberm - Liberec 34,7 41,8 11,8 181,4 41,2 -140,2
Pardubice - Jihlava 29,6 42,5 12,0 180,8 27,8 -153,0
Kolín - Rumburk 29,8 41,5 13,3 181,5 22,4 -159,1
Praha - Písek - České Budějovice 45,3 44,0 2,2 180,0 20,5 -159,5
Praha - Turnov - Tanvald 32,1 46,3 12,1 194,3 29,0 -165,3
Praha - Rakovník 32,8 48,1 20,1 207,5 21,0 -186,5
Ostrava - Opava - Olomouc / Jeseník 32,8 62,4 38,5 260,1 34,9 -225,2

Pozn.: * vedle energie, mezd a odpisů se jedná například o úhradu za použití železnice, opravy, materiál či režie. Pramen: ministerstvo dopravy



Počet zhlédnutí: 2 182

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C