Zpravodajství
14.1.2013 - Polská bilance za uplynulý rok
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 11
Strana: 8
Autor: Jan Zeman
Hodnotit vývoj v sousedním Polsku v roce 2012 není jednoduché. Podle vlády rozvoj Polska úspěšně pokračoval.
Rostl hrubý domácí produkt (snad o 2 %), vrcholila výstavba dopravní infrastruktury, Polsko a Ukrajina úspěšně zvládly mistrovství Evropy ve fotbale Euro 2012. Proti krizí zmítané ČR či jižnímu křídlu eurozóny to vypadá pěkně. Podle opoziční strany Právo a spravedlnost (PiS) šlo o rok neúspěšný. Rostla nezaměstnanost a zadlužení, vládní koalice prosadila prodloužení věku odchodu do důchodu na 67 let a tak dále.
Staví se dálnice
V Polsku se rozjela mohutná výstavba dopravní infrastruktury. Zatímco v letech 19892004 byla na úrovni blízké nule, v posledních letech se za vydatného přispění dotací z Evropské unie rozběhla. Dálnice od Drážďan kolem Wroclawi, Katovic a Krakova směřuje na ukrajinský Lvov. V červnu byla otevřena dálnice Varšava - Poznaň (- Berlín). Rychle se modernizují i železnice Gdaňsk - Varšava - Katovice na rychlost 200 km/hod. a (Berlín) - Poznaň - Varšava -Terespol na 160 km/hod. Metodika hodnocení efektivnosti dopravních staveb jejich efekty silně nadhodnocuje. Veřejné zakázky na dopravní stavby vyhrávaly často nabídky pod úrovní nákladů. Mnoho vítězných stavebních firem pak zkrachovalo. Výstavba dopravní infrastruktury tak má řadu vad. Je ohroženo 70-80 % dotací EU na železniční infrastrukturu, neboť polští vládci se je pokoušeli přesměrovat na dálnice a EU je s tím vyhodila. Unie vyčítá Polsku absenci nezávislého drážního úřadu a nezávislé drážní inspekce, metodiky hodnocení efektivnosti železničních staveb a neprůhledné zabezpečování modernizace železnic (chybí organizace typu Správy železniční dopravní cesty ČR).
Hrubé závady jsou i na budované infrastruktuře. Most na dálnici na Bohumín postavili podle projektu na jiný most, takže ho budou muset zbourat a propojení českých a polských dálnic se o dva roky odkládá. Dálnice mezi Varšavou a Lodží nemá nájezdy a sjezdy. Cestování vlakem na letiště Modlin se odkládá, neboť chybí hluková studie. Prodlouženou přistávací dráhu na Modlinu v prosinci vyřadil z provozu mráz -10° C. Velká letadla musí do března (?) zas přistávat na varšavském Okéciu. Tam sice od loňského června jezdí osobní vlaky, ale pro slabší logistiku nejsou moc využívány. S dvouletým zpožděním byl zprovozněn Severní most ve Varšavě, ale návaznost je slabá. I letos je most bez tramvají, jež měly už roky končit na kraji sídliště Tarchomin. Výstavbu špatně koncipované druhé trasy metra brzdí zatopení stavěné stanice Powisle loni v srpnu. Výčet vad není zdaleka úplný. Málo efektivní dopravní investice přivedly Varšavu do vážných finančních problémů. Řada potřebných investic se tak odkládá až o 10 let, zdražuje se jízdné v MHD, místo aby se odstranily neodůvodněné souběhy tras. Příznivý byl vývoj nehodovosti na silnicích Polska. Do 24 hodin zemřelo »jen« 3520 Poláků proti 4189 v roce 2011. Přispělo k tomu i rychlé rozšiřování radarů měřících nadměrnou rychlost, přes četné protesty neukázněných řidičů.
Politické tahanice
V září předseda pravicově konzervativní strany PiS Jaroslaw Kaczyňski před asi 100 000 davem nadšeně mu aplaudujících příznivců vyzval ke svržení vlády Polska Donalda Tuska z Občanské platformy. Počátkem listopadu se na trupu letounu Tupolev, jež havaroval 10. 4. 2010 u Smolenska, našel trotyl. Vznikl při požáru rozbitého letadla. Redaktor deníku Rzeczpospolita ale napsal, že jím zajistil polský premiér havárii letadla. Deník zprávu vzápětí dementoval a rozešel se s řadou redaktorů, ale Kaczyňski veřejně obvinil premiéra ze zavraždění 86 polských představitelů. S řádně zvolenou vládou prý zatočí.
I když volební preference PiS poté klesly, v konfrontační politice pokračuje. Katoličtí preláti k PiS uplatňují taktiku chytré horákyně. Věřící jim ubývají. Někteří mluví o cílené likvidaci katolicismu v Polsku. Také v Polsku ubývá příznivců zavedení eura. V prosinci jich bylo jen 31 %, proti bylo 53 % dotázaných občanů. Přesto vládní pravicově liberální Občanská platforma (PO) tlačí na jeho rychlé zavedení. Problémem je prý jen blokační menšina PiS ke změnám ústavy v Sejmu. »Od eura se dnes utíká!« kritizuje PO mladý poslanec PiS. Jistě i proto preference PiS dlouhodobě neklesají. Vstup Polska do eurozóny bude prý nutné prosadit bez referenda.
Plán likvidace špiček
V listopadu polská policie zatkla 45letého chemika krakovské Zemědělské univerzity Brunona K., neboť připravoval zničení Sejmu v době slavnostního zasedání útokem nákladním autem s asi čtyřmi tunami dusičnanu amonného. Zemřít tam měl prezident, všichni ministři a poslanci, obslužný personál i hosté. Nenávidí prý polskou vládnoucí třídu v čele s Tuskem a tak ji chtěl zničit. Hrozné. Ne vše v této věci policie sdělila. Jisté je, že na květen 2013 ohlášený proces s ním bude v Polsku ostře sledovaný.