Zpravodajství
15.1.2013 - Českým drahám ujíždí první dotovaný rychlík, soutěž je čistá
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 12
Strana: 3
Autor: Jan Sůra
Dráhy neuspěly s kritikou první velké soutěže na státem dotované vlaky, soutěž na rychlíky z Ostravy do Olomouce může pokračovat. České dráhy mohou přijít o první rychlíky, do tendru se nepřihlásily.
PRAHA - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělal včera velký krok k liberalizaci české železnice. Po několika měsících rozhodování zamítl protesty Českých drah proti soutěži ministerstva dopravy na státem dotované rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí přes Opavu a Krnov. Pokud neprojde ani rozklad Českých drah, státní dopravce přijde o první z balíku vlaků, které si dosud ministerstvo objednává bez soutěže a ročně za ně zaplatí přes čtyři miliardy korun. Do tendru se totiž dráhy vůbec nepřihlásily a bojují v něm jen soukromí dopravci RegioJet a Arriva vlaky. Kvůli tendru se na ÚOHS postupně obrátil soukromý dopravce Abellio, železniční odboráři a České dráhy. Ani jeden z nich nakonec neuspěl. "Žádný z argumentů úřad neshledal oprávněným," konstatoval prezident antimonopolního úřadu Petr Rafaj.
Dráhy u úřadu napadaly několik bodů v prvním velkém tendru ministerstva. Podle nich dojde soutěží například k porušení síťovosti české železnice. Stěžovaly si také na to, že jsou znevýhodněny proti soukromým dopravcům povinností vybírat vozidla pro trať podle zákona o veřejných zakázkách. Kvůli tomu se údajně České dráhy ani nepřihlásily: do tendru na vozidla jim poslal nabídku jen jeden výrobce a soutěž musely podle zákona zrušit. Měly však dostatek času na to vypsat tendr dříve. Dráhy proti rozhodnutí podají rozklad. "ÚOHS vůbec neuchopil podstatu síťového charakteru dopravy, který by měl být i v liberalizovaném prostředí zachován, a to v zájmu cestujících," vysvětlil mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj rozklad není obstrukcí, ale je v zájmu nastavení srozumitelných podmínek příští liberalizace trhu.
Soutěžící se v nabídkách liší jen o korunu za kilometr
Ministerstvo dopravy nesmělo dosud uzavřít smlouvu s vítězem. Ten ještě není jasný, komise zatím lepší nabídku neurčila. Ceny obou dopravců na trati se lišily jen o korunu na kilometr, rozhodovat budou i jiná kritéria, jako například dodatečně objednané kilometry. Dráhy v soutěži nabídku vůbec nepodaly, a pokud neuspějí s rozkladem, budou na této trati provozovat už jen osobní vlaky. Vítězný dopravce získá rychlíky na patnáct let. Podle nedávno zveřejněné tabulky patřila v roce 2010 trať z Olomouce do Ostravy mezi ty, které stojí stát relativně nejvíce, za každý kilometr rychlíku doplácel přes 220 korun. Dráhy později uvedly, že cenu výrazně snížily. Ministerstvo dopravy má teď volnější ruce pro další soutěže na rychlíkové tratě. Původně se mělo pokračovat soutěží na trať Praha – Ústí nad Labem – Cheb, podle aktuálního harmonogramu však na řadu přijdou tendry na linky Liberec – Pardubice a Plzeň – Most.
U nich končí v roce 2016 desetiletá smlouva, kterou získaly dráhy za minulého vedení díky mimořádně nízké cenové nabídce. Třeba mezi Plzní a Mostem loni jezdily za 26 korun za kilometr. Spokojeni s výsledkem jsou na rozdíl od drah dopravci. "Pro nás je rozhodnutí velmi příznivé. Soutěž tak snad nabere správné tempo a naplní cíl, který ministerstvo dopravy při vypsání soutěže mělo," uvedl jednatel společnosti Arriva vlaky Jaroslav Richter. "Čím dříve se soutěžení veřejné železniční dopravy dostane do standardních kolejí – včetně odmítnutí podobných podání ze strany ČD, tím více bude mít stát a kraje času na přípravu a realizaci soutěží," reagoval šéf RegioJetu Radim Jančura. Podle něj je soutěžení jedinou cestou, jak provést férové a transparentní přidělení dotací a zajistit nejvyšší kvalitu pro cestující i nejlepší cenu pro objednatele.