Zpravodajství
26.3.2013 - Další čerpací stanice na CNG plánujeme u dálnic
Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 60
Strana: 2
Autor: Petra Horáková
Zdeněk Trejbal, ředitel společnosti Vítkovice Doprava
Pětačtyřicet čerpacích stanic, u nichž si motoristé mohou doplnit do svých vozů stlačený zemní plyn neboli CNG, už v Česku funguje. A do roku 2015 by jich mělo přibýt dalších pětatřicet. Zatímco doposud se budovaly především v Praze a v Moravskoslezském kraji, momentálně je firmy, které se na jejich výstavbu specializují, začínají stavět u dálnic a rychlostních silnic. "Konečně skončila doba, kdy se výrobci automobilů a dodavatelé plnicích stanic přestali dohadovat, co bylo dřív – zda vejce, nebo slepice," říká v rozhovoru pro HN ředitel společnosti Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal. Podle něho Česko trochu zaspalo především proto, že automobilky volaly po tom, aby vznikalo více plniček, a jejich stavitelé po tom, aby po tuzemských silnicích jezdilo více vozů na CNG, který i Evropská unie definovala jako dlouhodobě udržitelné palivo. Společnost Vítkovice Doprava, součást skupiny Vítkovice Machinery Group, se specializuje nejen na výstavbu plnicích stanic, ale i vývoj lokomotiv poháněných stlačeným zemním plynem.
- HN: Jak přibývají plnicí stanice v Česku?
O dvanáct stanic ročně. Nezdá se, že je to hodně, ale vzhledem k tomu, že momentálně máme v republice 45 stanic, tak to není zase málo. Nejvíc je jich v Praze a hodně se rozvíjí také Moravskoslezský kraj. Až jich bude sto, bude už infrastruktura pro motoristy dostatečná – lidé nebudou tak přemýšlet, zda si auto na CNG pořídit, či nikoliv. Pokud jedete do Rakouska, Itálie, je tam síť daleko hustší. V tom jsme trochu zaspali.
- HN: Proč je právě CNG bráno jako dlouhodobě udržitelné palivo?
Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzinu či nafty. Nedávno si například Rusko nechalo udělat analýzu bezpečnosti jednotlivých paliv. Vyšlo jim, že nejlepší je právě stlačený zemní plyn, který obsahuje 98 % metanu. Já vím, že když se řekne metan, zvlášť u nás na Ostravsku, tak se každý trochu naježí, protože právě metan občas v šachtách bouchal. Ale tady jde o kontrolovaný metan v lahvích, a i kdyby nakrásně unikl, nic se nestane, je lehčí než vzduch – na rozdíl od propan-butanu. Při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Jde skutečně o nejbezpečnější palivo. Navíc je laciné. Za kilometr zaplatíte maximálně korunu deset.
- HN: Máte pocit, že se zájem o automobily na CNG zvyšuje?
Podívejte se třeba na Volkswagen. Oni usilují o to, aby každá jejich prodejna měla vlastní plnicí stanici. To jasně vypovídá o tom, že ten zájem se zvyšuje – mezi výrobci i mezi zákazníky.
- HN: Myslíte, že automobilky budou vozy na CNG vyrábět ve větším objemu než doposud?
Vyrábí je už dnes většina automobilek. Už zmíněný Volkswagen, Škoda, Seat, Mercedes, Opel a řada dalších. A myslím, že postupně je začnou vyrábět úplně všichni. Mnohé státy to velmi podporují. Například americký prezident Obama vyhlásil, že kdo si koupí auto na elektrický pohon nebo na CNG, dostane k tomu dotaci 5000 dolarů.
- HN: A naše vláda?
Už v roce 2006 vláda vyhlásila, že 25 procent aut ve státní správě by mělo být přijatelné pro životní prostředí, a zdůraznila především auta na plyn. A konečně se začalo něco dít, nedávno přešla na automobily na CNG Česká pošta, dopravní podniky také ve větší míře nakupují autobusy na CNG, v Ostravě jezdí na CNG třeba městská policie. Takže se to hýbe správným směrem, ačkoliv k tomu vedou nejen ekologické, ale i ekonomické důvody.
- HN: Mohou auta na CNG do podzemních garáží?
Nic tomu nebrání. Je to bezpečné. Ale samozřejmě záleží na majiteli objektu a ten může vjezdu automobilů na CNG zabránit. Ale vyhláška jasně deklaruje, že vozy na CNG do podzemních garáží mohou.
- HN: Jak velkou vzdálenost ujedete na jedno naplnění?
Ostrava–Praha se dá ujet na jedno naplnění. Hovořím o vzdálenosti kolem 400 kilometrů.
- HN: Jezdí auta na CNG stejně rychle jako auta na benzin nebo naftu?
My máme ve firmě asi čtyři stovky osobních i užitkových aut na CNG, většina našich manažerů, tak 90 procent, jezdí těmito auty. Chovají se stejně jako ty benzinové. Sám jsem v životě jezdil nafťákem i benziňákem a nevidím nyní žádný rozdíl. A je to ekologičtější, ekonomičtější, o hodně tišší. A až bude v Česku o něco více plnicích stanic, bude to i velmi komfortní.
- HN: Kolik chcete letos postavit plnicích stanic vy?
Máme jich momentálně šest a plánujeme výstavbu dalších pětadvaceti. Letos bychom jich měli postavit dvanáct. Budeme spolupracovat s významným distributorem pohonných hmot na rozšíření jeho sítě čerpacích stanic o plnění CNG. Ale zatím nemohu prozradit, o koho jde. Soustředíme se na dálnice, rychlostní komunikace, na hraniční přivaděče.
- HN: Vy jste firma, která dělá i lokomotivy na CNG.
V tuto chvíli nám jezdí dvě lokomotivy na CNG. Jedna, již schválená, na naší vlečce ve Vítkovicích. Druhá je ve zkušebním provozu na posunu Českých drah v Bohumíně. A do zkušebního provozu uvádíme další lokomotivu, která bude jezdit v Karlových Varech.
- HN: Budou mít železniční dopravci o lokomotivy zájem?
Už jsme zaznamenali zájem z Ruska, v tuto chvíli se rozhodují, zda budou chtít lokomotivy na CNG, nebo LNG, což je zkapalněný zemní plyn. Zájem mají ale i asijské státy. V tuto chvíli jsou ale všechna tato jednání ještě na delší dobu.
- HN: Mohou autům na plyn v Česku konkurovat třeba elektromobily ?
Když se podíváte na nabídku na českém trhu, je jasné, co má větší budoucnost. Auto na CNG vyjde v podstatě na stejné peníze jako auto na klasické palivo. Elektromobily jsou podstatně dražší.
---
Profil
Zdeněk Trejbal
Po absolvování VŠB – Technické univerzity Ostrava začínal v roce 1982 jako technik ve společnosti SHD Most. V téže pozici pak působil od roku 1984 v OKD Ostrava. V letech 1998 až 2006 byl místostarostou městského obvodu Ostrava-Poruba. V roce 2008 byl jmenován náměstkem primátora města Ostravy pro investice a ekonomický rozvoj. V roce 2011 začal pracovat ve společnosti Vítkovice Doprava, od března téhož roku zastával pozici ředitele úseku Obchod a finance a v listopadu 2011 byl jmenován ředitelem společnosti.
Plusy a minusy CNG
+ O 20 až 25 procent nižší emise CO2 (skleníkového plynu).
+ Nižší tvorba ozonu v atmosféře nad zemí, který způsobuje takzvaný "letní smog".
+ Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují oxid siřičitý (SO2).
+ Do zemního plynu se nepřidávají aditiva a karcinogenní přísady.
+ Plynové motory mají tišší chod, například úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky "měkčímu" spalování nižší o 50 % vně vozidel, o 60–70 % uvnitř vozidel.
+ Auta na CNG přinášejí motoristům i ekonomickou úsporu. Jde o levné palivo. ZDROJ: CNGVITALL. CZ
– Zatím malý počet plnicích stanic. Na konci roku 2012 jich bylo v republice 45, do roku 2015 by jich mělo přibýt dalších 35.
ZDROJ: ASOCIACE NGV