Zpravodajství
8.4.2013 - Na trať vyjely poslední soupravy CityElefant
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 82
Strana: 9
Autor: Pavel Karban
Poslední dvě vlakové soupravy CityElefant z celkového počtu 83, které pro regionální tratě Středočeského a Moravskoslezského kraje vyrobila ostravská společnost Škoda Vagonka, uvedly do provozu České dráhy (ČD). Pohodlí dvoupodlažních elektrických jednotek budou využívat cestující na trati mezi Studénkou, Ostravou-Svinovem, Bohumínem a Mosty u Jablunkova. Za pořízení celkem čtyř souprav, dvě z nich už jezdí na severu Moravy a ve Slezsku od září 2012, zaplatily ČD 874 miliónů, z toho 328 miliónů korun uhradila dotace z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.
"Jsou to prozatím poslední cityelefanty pro České dráhy, které jsme si u společnosti Škoda Vagonka objednali," potvrdila mluvčí ČD Kateřina Šubová s tím, že nové vlaky vystřídají starší pantografové jednotky."Na trati Studénka–Ostrava– Bohumín–Mosty u Jablunkova budeme jezdit v 84 % úplně novými vozy," uvedl šéf odboru regionální dopravy ČD Ivo Toman. Po kolejích v ČR jezdí 83 souprav s názvem CityElefant v hodnotě přes 17 miliard korun. Jednasedmdesát souprav vozí cestující po Středočeském kraji a v okolí Prahy s tím, že zajíždějí také do Ústeckého a Pardubického kraje, zbylých dvanáct jezdí v Moravskoslezském kraji. Denně urazí přes 33,4 tisíce kilometrů, přičemž jen v Moravskoslezském kraji je to zhruba 5600 kilometrů denně.
"Cityelefanty přinášejí proti starým soupravám větší komfort. Jednotky jsou klimatizované, pohodlnější, jejich výhodou je i uzavřený systém toalet, které lze využívat také ve stanicích," podotkla Šubová. Cestující jsou informováni o zastávkách audiovizuálním systémem, soupravy jsou také vybaveny bezbariérovou toaletou a plošinami usnadňujícími nástup. Předseda představenstva Škody Vagonka Jiří Paruza poukázal, že zhruba 10 let trvalo, než se "sloni" rozšířili na severní Moravu a do Slezska. "Jsme ve stadiu, kdy další generace výrobků z Ostravy – RegioPanter – brázdí okolí Hradce Králové, Pardubic, Ústí nad Labem, a jsem přesvědčen, že nebude trvat deset let, než se objeví v domovském městě na Ostravsku," řekl generální ředitel firmy, která nové soupravy vyrobila.