10.5.2013 - Opravy na D1 potrvají léta. Řidiči, trpělivost!

Zdroj: Jihlavský deník
Ročník a číslo: 108
Strana: 10
Autor: redakce, ČTK

Žlutá odtahová vozidla firmy Pretol jsou připravená u dálničních sjezdů, pracovníci drží od včerejška čtyřiadvacetihodinové hlídky

Vysočina – Nejvytíženější silnice v Česku se včera začala opravovat na dvou vysočinských úsecích, a to za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně 35 tisíc vozidel. Opravy prvních dvou úseků skončí příští léto. Stavbaři by měli denně pracovat šestnáct hodin. U Jihlavy stavbaři nejprve vybudují provizorní přejezdy středního dělicího pásu, a to u obou sjezdů, aby se tam doprava dala převést z jedné strany D1 na druhou. Auta tam od včerejška jezdí v obou směrech dvěma pomocnými pruhy rychlostí sníženou na 80 kilometrů v hodině. Týká se to dvou 300 metrů dlouhých úseků. U sjezdů z D1 mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem jsou připravena žlutá vozidla odtahové firmy Pretol. "Od čtvrtka začínáme držet čtyřiadvacetihodinové hlídky. Naše vozidla jsou předsunuta na stanovištích 104 a 112," řekl majitel firmy Václav Jakeš.

Objížďky nejsou vyznačené

Zahájení oprav u Větrného Jeníkova sledovali kromě novinářů i zástupci kraje a obcí poblíž D1, kteří mají strach ze zvýšené dopravy na regionálních silnicích. Jihlavský primátor Jaroslav Vymazal je rád, že ŘSD nevyznačilo objížďky a chce auta udržet na dálnici. "Kdyby to mělo jít přes Jihlavu, tak to stejně jako jakékoli jiné město ucpe," řekl. Mezi Lhotkou a Velkou Bíteší budou dělníci do soboty upravovat terén a rozvážet značení pro uzavírku začínající v neděli. Motoristy tam čekají první komplikace 11. května, ale jen směrem na Prahu, v němž bude provoz sveden do jednoho pruhu.

V neděli v něm začnou auta jezdit ve dvou zúžených pruzích. Směrem na Brno se mezi Lhotkou a Bíteší nyní omezení nechystají. Podle mluvčího brněnských policistů Pavla Švába začátek prací na dálnici dopravu kolem Brna zatím nekomplikoval. Přestavbu úseku Větrný Jeníkov – Jihlava provede konsorcium Colas CZ a Porr za 649 milionů korun. Mezi Lhotkou a Velkou Bíteší dálnici opraví sdružení firem OHL ŽS s Alpine Bau, dostane za to 597 milionů korun. Dálnice D1 je asi deset let za svou životností. Na opravy je připraveno 21 úseků od Mirošovic na 21. kilometru po exit Kývalka na 182. kilometru. Obnova potrvá několik let, přijde asi na 14 miliard korun.

---

Co vše obnáší modernizace D1

  • Dálnice bude i po modernizaci čtyřpruhová, bude však rozšířena z 26,5 metru na 28 metrů o 0,75 m zpevněné krajnice (odstavného pruhu) na každé straně, což umožní provoz v režimu dva pruhy v každém směru i v době uzavírky jednoho jízdního pásu.
  • Modernizace zahrnuje opravu konstrukce vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu, rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky, výměnu svodidel v celém úseku, opravu a modernizaci systému tísňového volání, doplnění telematických zařízení, výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělicím pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatření.
  • První etapa modernizace by podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měla skončit na podzim 2014. S dokončením všech úseků se počítá v roce 2019, podle jiných informací do pěti až deseti let. (čtk)


Výběr základních údajů o dálnici

  • Délka: 377 km, v provozu 340 km, 24,5 km ve výstavbě či v přípravě.
  • Počátek výstavby: 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavba částečně pokračovala i během války, v roce 1950 byla zastavena.
  • První otevřený úsek: 12. července 1971, Praha – Mirošovice, 21,3 km; první dálniční úsek na území Československa.
  • Dokončení dálnice Praha­Brno­ Bratislava: 8. listopadu 1980; otevřeny úsek D1 Humpolec­ Pávov a úsek D2 Hustopečehranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou.
  • Poslední zprovozněný úsek: 30. listopadu 2012, úsek dálnice mezi Bohumínem a polskými hranicemi.
  • Předpokládané zprovoznění celé D1: rok 2015, úsek Říkovice­ Přerov - Kategorie: dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 – 1999 na dvakrát tři pruhy, jako šestipruhá byla postavena v úseku Lipník­Bělotín.
  • Intenzita dopravy: od zhruba 100 000 vozidel za 24 hodin u Prahy, přes 70 000 v okolí Brna po 35 000 na Vysočině.
  • Nejdelší most: most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 metry.
  • Nejvyšší most: most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m (425 metrů dlouhý).
  • Nejdelší tunel: Klimkovice 1088 metrů. (čtk)


Počet zhlédnutí: 2 269

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

26 °C