15.5.2013 - Zabrání petice předváděčkám?

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 112
Strana: 1
Autor: David Gorgol

Petici mohou lidé podepsat v poradně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska v Bohumíně až do června.

Karvinsko – Podvedli vaši babičku na předváděcí akci? Byli na vás prodejci na předváděčce agresivní a nutili vás ke koupi předraženého zboží, které jste sami nechtěli? Řekněte stop těmto nekalým praktikám. V bohumínské poradně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska je k dispozici petice, kterou mohou lidé podepsat. Akce probíhá celorepublikově. "Vítáme každou iniciativu, která upozorní na manipulaci, nátlak, ponižování a až vyloženě agresivní chování prodejců vůči seniorům. Zvláště vítáme petiční akci, která v souvislosti s touto problematikou vznikla a která vyzývá vládu a zákonodárce, aby zabránili nemorálnímu jednání vůči seniorům na předváděcích akcích a přijali potřebná opatření," uvedla předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska Marcela Reichelová. Jako jeden z příkladů, který by mohl pomoci, zmínila zjednodušení procesu odebrání živnostenských oprávnění v případě, že se zjistí nekalé praktiky. Předváděcí akce jsou přitom stále velkým problémem. Do poradny přijdou podle ročního průměru denně jeden až dva lidé, kteří si stěžují právě na předváděcí akce. "Často chodí i děti seniorů, protože ti se za to stydí," dodala Marcela Reichelová.

Výhody a dárky, ale i nátlak a agresivita

Není se čemu divit, jednání prodejců je často na hraně zákona. Na jedné straně nabízejí dárky, slevy nebo různé výhry, na což důchodci často slyší, na druhé straně na ně vyvíjejí prodejci psychologický nátlak. "Ze začátku jsou prodejci milí, ale jakmile by senioři nechtěli nakupovat, často začínají být vulgární nebo agresivní," upozornila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. S podvedenými seniory se setkávají také v Občanské poradně Karviná, která spadá pod Slezskou diakonii. "Lidé k nám chodí pro rady, můžeme jim pomoci také s vzory návrhu. Nejčastěji lidem radíme ohledně odstoupení od smlouvy," říká vedoucí poradny Iveta Kuczerová. Od loňska začali pracovníci Občanské poradny pořádat ve větší míře také besedy v klubech seniorů.

"Radíme tam lidem, co dělat, aby se nedali nalákat. Lidé o to mají velký zájem, často chodí 25 až 30 lidí," dodala vedoucí Občanské poradny Karviná. Naprosto ojediněle se s těmito případy setkávají policisté na Karvinsku. "Nedávno jsme ve spolupráci s kolegy z Nového Jičína řešili případ, kdy si stěžovaly dvě ženy z Havířova na to, že jim prodejci na takové akci vyhrožovali a nechtěli je pustit, dokud nepodepíší smlouvu," uvedla mluvčí karvinské policie Zlatuše Viačková. Podle ní by měli lidé, kteří se s takovým jednáním setkají, obrátit na policii i příslušné organizace. Špatné zkušenosti s prodejci potvrzují i sami senioři. "Často se chovali nepříjemně až hrubě. Pokud někdo nechtěl něco koupit, tak ho do toho vyloženě nutili," svěřila se se svými zkušenostmi Jarmila Balcarová. Jak ale dodala, několik let už na předváděcí akce nejezdí.


Počet zhlédnutí: 2 068

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

22 °C