Zpravodajství
24.5.2013 - Ostravou projel závod milionářů
Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 120
Strana: 1
Autor: Jakub Malchárek
Na evropské dálnice vyjela stovka luxusních sporťáků. Za vysokých otáček projížděli včera ostravský úsek dálnice D1 v rámci závodu Gumball 3000.
Deník byl u toho
Ostrava – Řev motorů, drahá auta a davy fanoušků rychlých aut. Tak včera odpoledne vypadala situace kolem ostravského úseku dálnice D1. Desítky sportovních automobilů tudy projížděly v rámci mezinárodního závodu Gumball 3000. Závodníci patnáctého ročníku startovali 18. května v Kodani a jejich spanilá jízda má skončit v Monaku v pátek večer. Je krátce před druhou hodinou odpoledne a posádka redakčního vozu stojí na benzinové stanici u dálničního tunelu za Klimkovicemi. Nedlouho po nás přijíždí i dva policejní vozy, které "eskortují" supersport MercedesBenz. Jejich řidiči totiž přesáhli povolenou rychlost.
Vysoká rychlost
"Jeli jsme asi 160, tak zaplatíme pokutu a pokračujeme dále," říká Deníku řidič Mick z Holandska. Dodává, že české cesty se mu zatím líbí, akorát by mohlo být lepší počasí. "Není to ale tak špatné jako ve Švédsku, to celý den pršelo a v autě jsme seděli po kolena ve vodě jako ve vaně," dodává druhý řidič sporťáku, který nemá ani čelní okno, natož střechu. Holandští závodníci vzápětí zaplatí pokutu a za pištění gum odstartují na další část cesty, která včera končila ve Vídni.
Fanoušci u cesty
Jejich odjezdu přihlíželi i dva fanoušci sportovních vozů Jiří a Pavel, kteří zastavili na kraji odpočívadla u čerpací stanice a v teple auta vykuřovali. "Vzali jsme si oba dva dovolenou, nabrali jídlo a pití do auta a budeme tady stát, dokud všichni neprojedou. Oba dva jsme fanoušci sporťáků, takže tuhle příležitost jsme si nemohli nechat ujít." Redakční hlídka se poté přesunula k čerpací stanici mezi Bohumínem a Ostravou. Tady postupně doplňovala palivo řada závodníků. Mezi nimi například Fin Mika Räisänen, řidič doprovodného vozu.
"Naše úloha je dohlížet, aby celá jízda proběhla bez problémů. Zatím jako nejlepší hodnotíme silnice v severských zemích a posledních padesát kilometrů v Polsku také nebylo špatných," míní Räisänen s tím, že za celou cestu byly akorát dvě menší kolize, které se naštěstí obešly bez zranění.
"Není to o závodění, ale požitku z jízdy a co nejvíce si užít i země, kterými projíždíme. Naštěstí všichni jezdci jsou velmi přátelští, a pokud má někdo problémy, zastavují a pomohou. Takto se nám porouchaly už dva vozy, naštěstí všichni řidiči jsou benzinoví nadšenci a v autech se vyznají, takže lehké opravy v mžiku dají do kupy," přiblížil vysmátý Fin. Nedlouho po něm do stanice přijíždí i Jon Olsson v upraveném voze Le Mans s podvozkem nebezpečně blízko vozovce. Zatímco tankuje 105 litrů pohonných hmot do nádrže, dává se s redakcí Deníku do řeči. "Počasí moc nepřálo. S tímto autem není radno divočit. Stačí trocha vlhkosti a vůz začíná nebezpečně klouzat po silnici, takže dodržujeme předepsanou rychlost a spíše si vychutnáváme fanoušky. Jsou skvělí,davy jich stojí na mostech,fotí si nás a mávají ať už rukama, nebo transparenty," říká vesele Švéd.
Přestože policistů bylo v terénu tolik, jako v každý jiný den, většina jich byla soustředěna právě kolem dálnice. Za klimkovickým tunelem dokonce svedli dopravu do jednoho pruhu a omezili rychlost na šedesát kilometrů v hodině. To proto, aby mohli vozy bezpečně zastavovat.
"Nemůžeme se pouštět do riskantních honiček. Pokud auto nemůžeme bezpečně zastavit, ani se o to nepokoušíme, aby nedošlo k ohrožení," uvádí mluvčí krajských policistů Soňa Štětínská. Prohřešky závodníků nejčastěji spočívaly v překročení rychlosti, a to i kolem 170 kilometrů v hodině, nebo také neměli dálniční známku.