Zpravodajství
25.5.2013 - Pro cestující v D1 Expressech chceme v Brně parkoviště u nádraží
Zdroj: Brněnský deník
Ročník a číslo: 121
Strana: 6
Autor: Petra Kozlanská
Tři výluky čekají v létě cestující na jihu Moravy. Kvůli opravě mostu nedojedou ze severu vlaky na brněnské hlavní nádraží. Výluka se dotkne i trati z Brna do Moravských Bránic. Třetí výluka čeká cestující na trase Brno – Vyškov – Nezamyslice. Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín chce také více pohodlí pro ty, kdo jezdí z Brna do Prahy. Říká:
Brno – Železniční dopravu na jihu Moravy o prázdninách čekají hned tři velké výluky zároveň. Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín upozorňuje, že cestující musí počítat s komplikacemi. "Bude platit výlukový jízdní řád a pokud někdo pojede třeba do Vídně na letiště, doporučuji, aby jel o spoj dříve," říká Karšulín.
- Jaké výluky čekají jižní Moravu v létě?
Bude jich poměrně dost. Brno takovou situaci asi ještě nezažilo. Od Žďáru nad Sázavou a Tišnova ani od Letovic a Blanska nepojedou vlaky na hlavní nádraží. Bude to velký problém protože z těchto směrů přijíždí rychlíky, i IC a EC vlaky, které pak pokračují na Vídeň a Budapešť. Ani ty přes Brno – hlavní nádraží neprojedou. Výluku plánujeme od poloviny července do poloviny srpna. My ji pracovně nazýváme výluka Křenová, protože opravíme železniční most v ulici a přes tento úsek se měsíc nedostane žádný vlak.
- Není oprava mostu zbytečná, když se plánuje stavba nového nádraží v odsunuté poloze?
Příští rok tu budeme slavit výročí 175 let provozu trati. Most už má hodně za sebou a je potřeba, aby sloužil ještě další roky, protože výstavba nového nádraží ještě není rozhodnutá. Musíme rozebrat koleje a celé drážní těleso nahoře na mostě a vyměnit jej. Klenby a spodní části mostu se to nedotkne, bude tam normálně fungovat silniční i městská hromadná doprava.
- Kudy tedy pojedou vlaky?
Dálkové vlaky odkloníme přes nádraží Brnodolní, které nyní pro osobní dopravu nefunguje. Správa železniční dopravní cesty tam postaví nástupiště pro náhradní dopravu. Tam pojedou z Brna – hlavního nádraží autobusy. Výluka se dotkne i regionálních tratí. Vlaky od Tišnova projedou spojkou přes Brnodolní směrem k Modřicím. Zastaví předtím také v Brně – Králově Poli, kde mohou cestující přestoupit na tramvaj číslo šest, která přes léto pojede k hlavnímu nádraží. Vlaky z druhé strany od Letovic skončí v Brně Židenicích, kde zřídíme velký přestupní uzel. Jsme domluvení s dopravním podnikem, že zajistí náhradní dopravu tramvajemi, což je po Brně nejrychlejší způsob dopravy. Pro cestu tramvají na úseku výluky, například z Králova Pole do Brna – hlavního nádraží budou lidem v tramvajích platit jízdenky z vlaku.
- Jaké další komplikace cestující čekají?
K tomu se ještě přidá výluka na Prštickém tunelu od poloviny června do poloviny září. Mezi Brnem – hlavním nádražím a Moravskými Bránicemi nebo Ivančicemi a Moravským Krumlovem dopravu zajistí autobusy. Ty se nám ale nevejdou do prostoru před hlavním nádražím, kde běžně náhradní spoje zastavují. Stanoviště pro tuto náhradní dopravu zřídíme na tři měsíce v Uhelné ulici.
- Stihnou cestující navazující spoje?
Do pěti minut by to měli zvládnout dojít. Ale cestující musí počítat s výlukovým jízdním řádem a pokud někdo pojede třeba do Vídně na letiště, asi bude mít jistější, vyrazit o spoj dříve. Uprostřed prázdnin se k tomu navíc přidá ještě třetí výluka.
- Jaké stanice zasáhne?
Dotkne se stanic mezi Brnem, Vyškovem a Nezamyslicemi. I tam je silná náhradní autobusová doprava se stanovišti před nádražní budovou na tradičním místě. Naši informátoři lidem pomohou najít správný autobus, protože tam budou stát i autobusy pro spojení s nádražím Brnodolní.
- Odkud se Brňané mohou o výlukách dozvědět víc?
Na nádražích budeme mít informátory. Chystáme i text, který dojde lidem v Brně přímo do schránky. Rozdáme i letáky a mapky.
- České dráhy podepsaly nedávno smlouvu na nákup regionálních souprav RegioPanter. Kdy se Jihomoravané nových vlaků dočkají?
Všech sedm jednotek nasadíme nejpozději v roce 2015. Postupně nahradí elektrické jednotky řady 560, se kterými se potkáváme na lince S2, tedy BrnoLetovice. Nové jednotky už budou dvousystémové, takže nic nebrání tomu, aby mohly pokračovat i dále do Pardubického kraje. Staré jednotky byly jen na střídavý proud, který končí v Březové a před Svitavami se mění ze střídavého na stejnosměrný. Nové vlaky tak nabízí možnost spolupracovat s Pardubickým krajem a cestující by třeba nemuseli v Letovicích nebo Březové přestupovat.
- V čem dalším se budou nové soupravy lišit od starých?
Ty současné jsou velké, šestivozové, na kapacitu pět set lidí i přesto, že do Březové už jezdí daleko méně cestujících. Nové soupravy jsou dvou nebo třívozové. Po Blansko pojedou vlaky s kapacitou pět set lidí, ale dál už jen jedna jednotka. Díky tomu ušetříme.
- Zvýší se výrazně komfort cestování?
Pojedou až sto šedesát kilometrů za hodinu a mají také rychlejší rozjezd, takže se zkrátí doba jízdy oproti starým jednotkám. Mají klimatizaci, která funguje jak v zimě, tak v létě a zajistí tak cestujícím tepelnou pohodu. Společnost Kordis sice nemá zájem o první třídu v těchto regionálních vlacích, ale České dráhy ji obvykle zařazují. Takže určitý počet sedadel první třídy zůstane i v těchto jednotkách. Toalety poslouží i lidem na vozíku a budou mít uzavřený vakuový systém. Starší lidé a matky s dětmi ocení pohodlnější nastupování. Lidé se mohou těšit i na wifi připojení. Na jižní Moravě je velký zájem o přepravu kol, proto jsme pro ně v nových vlacích vyžádali větší prostor.
- Vzhledem k množství vlaků, které na jihu Moravy jezdí, není sedm souprav jen pomyslná kapka v moři?
České dráhy v posledních pěti letech do obnovy vlaků masivně investovaly. Ve všech krajích kromě Jihomoravského se podařilo využít peníze z regionálního operačního programu na nákup jednotek RegioShark nebo RegioSpider. V Brně se již dříve rozhodlo, že peníze z programu půjdou na nákup nových tramvají. Díky tomu má Brno moderní tramvajovou dopravu, ale železnice výrazně zaostávala. Jsem rád, že se České dráhy s Jihomoravským krajem dohodly na dodávce nových souprav. I když je pravda, že jenom na této jedné trase bychom jich potřebovali asi dvakrát tolik. A to nemluvím o dalších velmi vytížených linkách, jako je S3 Tišnov – Brno – Břeclav nebo trať na Veselí nad Moravou. Je pravda, že bychom jich potřebovali daleko víc, ale všechno je o penězích, a to nejen penězích Českých drah, ale i kraje.
- Protože kraj organizuje hromadnou dopravu na svém území?
Ano, kraj, případně koordinátor, musí dobře zvážit rozsah železniční dopravy tak, aby zajistil obslužnost celého území. V roce 2016 chce Jihomoravský kraj otevřít trh v regionální dopravě a dráhy samozřejmě budou o tuto zakázku usilovat. Může se stát, že ji vyhraje i někdo jiný a my tu získáme partnera a zároveň konkurenta, se kterým zajistíme přepravu cestujících v kraji.
- Konkurují si například rovnou tři dopravci na trati z Ostravy do Prahy. Může vstup konkurence na jihomoravské železnice také přinést zlevnění jízdenek jako v tamtom případě?
Nejsem si jistý, že by to šlo. Území Jihomoravského kraje má jednotný systém odbavení a platí zde tarifní systém IDS. České dráhy na to přistoupily, a cestující si tak mohou koupit jízdenku podle toho, který z těch dvou je pro ně výhodnější. Proto si nemyslím, že pokud do hry vstoupí nový dopravce, jízdné výrazně zlevníme.
- Kolik dráhy ročně investují do souprav v Jihomoravském kraji?
Každý rok dáváme tak čtvrt miliardy do obnovy starších vozů. Díky tomu nám tu třeba na trati Hodonín – Břeclav – Brno jezdí rychlíky, které mají zcela zrekonstruované řídicí vozy. Takový vlak má na začátku lokomotivu, pak tři nebo čtyři vagony a potom další vůz, kde je rovněž stanoviště strojvedoucího. V cílové stanici se vlak nemusí složitě otáčet, stačí, když strojvedoucí přejde na druhý konec soupravy a jede zase zpět.
- Kraje hodně kritizovaly plánované rušení některých rychlíků. Projeví se výrazně v dopravě na jihu Moravy?
Chápu negativní ohlasy Kraje Vysočina. Z celkového počtu asi třiadvaceti rušených nebo omezených rychlíků jezdí řada z nich právě sem. Zrušené rychlíky musíme na některých tratích nahradit osobními vlaky. Pokud ale v tom rychlíku jezdí jen dvacet lidí, měl by místo něj jet autobus. My máme poměrně silně obsazené rychlíky na trati do Bohumína a v tomto případě je na pováženou, jak se tam studenti dostanou.
- České dráhy zavedly pro rychlé spojení mezi Prahou a Brnem D1 Expressy. Jak jejich provoz poznamenají letní výluky v Brně?
Bude to stejné jako u vlaků IC a EC. D1 Expressy pojedou ze stanice Brnodolní a zastaví i v BrněŽidenicích. Máme vyzkoušené, že těmito spoji jezdí cestující z Prahy jen do Brna a dál nepokračují. Pro ně může být výhodnější dojet do Židenic a dál hromadnou dopravou, kam potřebují. Nebo na Brnodolní a pokračovat odtamtud. Jízdní doba D1 Expressu se tím výrazně neprodlouží.
- Loni nebyla obsazenost těchto vlaků zrovna vysoká. Změnilo se to se začátkem oprav D1?
Když jsem v poslední době jel tímto vlakem, obsazenost se blížila devadesáti procentům. Zřejmě kvůli tomu přidáme vagony. Uvědomujeme si, že řidiče z dálnice dostaneme do D1 Expressu pouze tak, že jim umožníme v Brně zaparkovat auto poblíž nádraží. Ideálně na místě, ze kterého se dá za tři minuty dojít k vlaku.
- Rýsují se nějaké další opravy nebo vylepšení tratí na jihu Moravy?
Správa železniční dopravní cesty uvažuje o zdvoukolejnění trati do Zastávky u Brna. Pokud se to podaří, v roce 2015 by v tomto úseku mohly jezdit elektrické vlaky, nyní tam jezdíme dieselovými soupravami.
---
řekli o něm
"Známe se hodně let. Jsme v úzkém kontaktu. On je člověk na správném místě. Při jednání nechce pustit ani milimetr,když bojuje za České dráhy. Jako člověka si ho vážím a jsem rád,že na opačné straně stolu je za dráhy právě on." krajský náměstek pro dopravu Zdeněk Pavlík
"Pana Karšulína znám zhruba deset let. Je to velmi přátelský a hlavně férový člověk. Komunikace s ním, byť pracovní, je pro mne vždycky příjemná." Blanka Krchnivá, přednostka stanice Brno
"S panem Karšulínem se potkávám patnáct let. I nejsložitější jednání zvládá s nadhledem a rozvahou. Cením si jeho schopnosti vytvářet příjemnou pracovní atmosféru." Dalibor Ježek, manažer Krajského centra osobní dopravy ČD