Zpravodajství
28.5.2013 - Hlavní uzel: Brnodolní
Zdroj: Brněnský deník
Ročník a číslo: 123
Strana: 1
Autor: Petra Kozlanská, Petr Jeřábek
Brno – Mirek Chuděj dojíždí každý den do práce do centra Brna. Protože z Blanska jezdí vlakem, zasáhne ho měsíční výluka kvůli opravě viaduktu v Křenové ulici. "Moc nadšený z toho nejsem. Pracuji nedaleko hlavního nádraží a kvůli výluce mi vlak zastaví až v Židenicích. V ranní špičce bude cesta tramvají trvat třeba i půl hodiny. Musím celý měsíc jezdit dřívějším spojem," komentoval Chuděj. Pro brněnské železnice bude toto léto možná nejpernější v historii. Lidé se musejí připravit na tři velké výluky, a z nich jedna z poloviny vyřadí z provozu hlavní nádraží. Náhradní autobusy se ani nevejdou na tradiční parkovací místo před nádražní budovou a cestující mezi nádražími převezou i tramvaje. Po desetiletích se navíc lidé podívají na stanici Brnodolní, která teď slouží jen nákladní dopravě.
Na změnách pracují
Na tramvaj nebo autobus náhradní dopravy při cestě do centra přesednou také cestující z rychlíků z Prahy. "Rychlíky ve směru na Prahu pojedou z Králova Pole nebo Slatiny. Přesnější podobu změn dokončujeme a budeme ji znát asi čtvrtého nebo pátého června," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Vlaky EuroCity a expresy zastaví na nádraží Brnodolní. To zatím jako velký přestupní uzel, kudy projdou až tisícovky cestujících za den, nevypadá. Oprýskanou ceduli s názvem stanice stíní větve vrby a na kolejích postávají prázdné nákladní vagony. "Správa železniční dopravní cesty tam postaví nástupiště pro náhradní dopravu," poznamenal ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín. Nádraží Brnodolní stojí uprostřed plánované čtvrti Jižní centrum, kde má vyrůst nový železniční uzel. Brnodolní je druhé nejstarší nádraží ve městě a slouží už jen nákladní dopravě. Kdy v těchto místech nový železniční uzel vyroste, stále zůstává otevřené. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura v dubnu slíbil, že Brno na výstavbu nového nádraží dostane peníze z evropských dotací už v roce 2014 nebo 2015.
Z vlaku do tramvaje
České dráhy zajistí spojení mezi hlavním nádražím a dalšími zastávkami jak autobusy, tak tramvajemi. "V létě přepravujeme vždy méně lidí, takže máme volné vozy, které mohou převézt cestující z vlaků. Posílíme linky 2 a 6, ve kterých budou platit i jízdenky z vlaků," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Kolik tramvají navíc podnik nasadí, zatím nemá spočítané. "O prázdninách plánujeme výluku ve Vídeňské ulici, takže linka 6 pojede trasou Královo Pole nádraží – Česká – Hlavní nádraží. Proto tedy v létě zajistí náhradní dopravu," doplnila Škrancová. Už za dva týdny začne také výluka mezi Střelicemi a Moravskými Bránicemi na Brněnsku, která potrvá tři měsíce. Cestující budou na náhradní autobusy chodit až do Uhelné ulice. Nejkritičtější z letošního léta bude období od 13. července do 11. srpna. K výluce kvůli opravovanému mostu se přidají ještě opravy na trati mezi Rousínovem a Přerovem. "Všechny rychlíky směr Bohumín a Olomouc nahradí autobusy," uvedla Šubová. Viz Téma... na str. 3