Zpravodajství
15.8.2013 - Úspěšné podnikání: dobrý vztah k zákazníkům, zaměstnancům a také k životnímu prostředí
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 189
Strana: 7
Autor: Martin Pleva
Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ, v rozhovoru pro Deník říká:
Společnost ČEZ je energetický gigant, působí nejen v celé republice, ale i v zahraničí. Vztah k regionům, ve kterých působí, společnost dokazuje dlouhodobě dárcovskými aktivitami Nadace ČEZ i podpůrnými projekty.
Místopředsedkyně správní rady a ředitelky Nadace ČEZ Michaely Žemličkové jsme se zeptali nejen na působení energetické společnosti v rámci našeho kraje, ale i na to, jak se firma stará o své zaměstnance, a neopomenuli jsme ani otázky týkající se společenské zodpovědnosti.
- Kde všude se v našem kraji můžeme setkat s působností společnosti ČEZ?
V Moravskoslezském kraji máme černouhelnou elektrárnu Dětmarovice. Ta vyrábí nejen elektřinu, ale taky teplo, kterým vytápíme Bohumín a Orlovou. Ve Vítkovicích pak máme Teplárnu Vítkovice, která vyrábí elektřinu a teplo. Další společnost nese název ČEZ Energetické služby, sídlo má v OstravěVítkovicích, i když její působnost je celostátní. Záběr společnosti je velmi široký. Moravskoslezský a Olomoucký kraj tvoří naši distribuční soustavu, která zásobuje téměř jeden milion zákazníků. Přímo v Ostravě má sídlo společnost ČEZ Korporátní služby, která zajišťuje podpůrné a administrativní činnosti pro všechny společnosti Skupiny ČEZ. Dopravní služby této společnosti obhospodařují například jednu z největších firemních flotil v České republice, která zahrnuje vše od speciálně upravených vozidel pro údržbu distribuční sítě přes hasičské vozy až po vozy osobní. Společnost také zpracovává celou účetní agendu pro patnáct společností a pro jejích 13 tisíc zaměstnanců pak personální a mzdovou administrativu.
- Kolik domácností v našem regionu zásobujete elektřinou? A co děláte pro to, abyste toto číslo ještě zvýšili?
V Moravskoslezském kraji provozujeme celou distribuční soustavu, takže elektřina téměř ke každému odběrateli teče přes naše "dráty". Po obchodní stránce je to jiné. Každý si může vybrat svého dodavatele, takže ne všichni odběratelé jsou našimi zákazníky. Klienty se snažíme udržet třeba službami komunikace se zákazníky, telefonní centrum je v provozu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a 365 dní v roce. Každý si u nás vybere takový způsob kontaktu, který je jemu vlastní. Právě letos v soutěži kontaktních center zvítězila Skupina ČEZ v celé Evropě, a vydobyla si tak účast ve světovém finále soutěže, které proběhne na podzim v americkém Las Vegas. V neposlední řadě jsme také začali prodávat plyn a k dnešnímu dni jsme největší alternativní dodavatel plynu v České republice. Plyn dodáváme řádově do 300 tisíc odběrných míst.
- Kolik má ČEZ v Moravskoslezském kraji zaměstnanců? Držíte i v dnešní ekonomicky nelehké době zaměstnanecké benefity?
Kmenových zaměstnanců máme v České republice na 13 tisíc, další pracují ve firmách, které nám dodávají nejrůznější práce, materiál a služby. V Moravskoslezském kraji jich pracuje několik tisícovek a další, kteří pracují pro naše dodavatele. Dbáme na kariérní růst, odborné vzdělávání, ocenění a samozřejmě i finanční poděkování za mimořádnou, invenční a dlouholetou angažovanost. Benefity pro zaměstnance máme dojednány v kolektivní smlouvě, je to týden dovolené nad rámec zákonem stanovené délky, stravenky, příspěvek na dovolenou, životní pojištění, hrazené volno při různých rodinných situacích. Skupina ČEZ myslí i na mimořádnou pomoc v sociální nouzi. Nenechali jsme na holičkách ani naše zaměstnance, které postihly letošní povodně.
- Na trhu práce patříte mezi velmi žádané zaměstnavatele. Budete v našem kraji v blízké době nabírat nové zaměstnance?
Pokud obsazujeme pracovní místo, v prvé řadě hledíme do vlastních řad. Je to pochopitelné, firmu znají, ví, co se od nich očekává, a také jsme již do těchto zaměstnanců investovali nemalé prostředky. Letos rozšiřujeme přímo v Ostravě účetní a personální služby, to si vyžádá na čtyřicet nových pracovních míst, tato místa postupně obsazujeme. A pokud bude o služby rostoucí zájem, přibereme i další pracovníky.
- Do povědomí lidí se dostáváte i tím, že v Ostravě i v celém kraji podporujete řadu kulturních a sportovních akcí. Nedávno jste byli vidět třeba na Colours of Ostrava...
Vidět jsme třeba i na Zlaté tretře a Mezinárodním hudebním festivalu Janáčkův máj. To jsou ty velké, veřejností nejvíce vnímané akce v kraji. Chceme v regionu pomáhat a to je jedna z jejích forem, ta hodně viditelná. Už méně viditelná je každoroční pomoc desítkám neziskových organizací. Jsme například partnerem hospice Ondrášek, podporujeme sportovce s handicapem, kteří pořádají přímo v Ostravě mistrovství České republiky ve stolním tenise. Také pomáháme charitě, letos konkrétně ve FrýdkuMístku, nebo sdružení lidí s roztroušenou sklerózou. Adresná podpora řady menších projektů není tolik vidět, ale pro nás je důležité, že ji obdarovaní vnímají a oceňují. Ani v nelehké době peníze na pomoc potřebným nesnižujeme.
- Nadace ČEZ má projekt s názvem Stromy, který městům a obcím poskytuje peníze na výsadbu zeleně nebo obnovu sadů a parků. Například v Šilheřovicích na Opavsku tak byla obnovena část historické aleje. Máte tady v plánu další podobné projekty?
Grant Stromy pro podporu sadů či cyklostezek pokračuje letos druhou etapou. Právě nyní se v Nadaci ČEZ vyhodnocují žádosti z celé republiky. V prvním kole podpoří Nadace ČEZ i projekty v Moravskoslezském kraji. V Šilheřovicích tak budou moci obnovit další část historické aleje, dále se svými projekty uspěly Bolatice a Dolní Lutyně. Na tento projekt jsme dostali hodně kladných ohlasů, proto jsme rozhodli o jeho prodloužení.
- Proč je podle vás důležité, aby se firmy chovaly odpovědně jak ke svým zaměstnancům, tak k okolí, kde působí?
Pokud chce firma podnikat, jak se říká, udržitelně, je budování dlouhodobých vztahů k zaměstnancům, dodavatelům, zákazníkům, životnímu prostředí i odborné či laické veřejnosti velmi důležité. V případě našeho oboru podnikání je prioritou komplexní bezpečnost a ta souvisí také s etickými principy, které se mnohem lépe udržují s loajálními zaměstnanci a informovaným okolím.
---
VIZITKA Mgr. Michaela Žemličková, MBA, vystudovala mediální studia na Univerzitě J. A. Komenského a MBA na Central European Management Institute. Ve Skupině ČEZ pracuje od roku 2000, postupně na pozicích specialisty PR, šéfredaktorky webových stránek, manažerky útvaru public relations. Od ledna 2013 je místopředsedkyní správní rady a ředitelkou Nadace ČEZ. Mezi její koníčky patří cestování, fotografování a četba.
VIZITKA ČEZ
Vrámci své podnikatelské činnosti v oboru energetika se Skupina ČEZ hlásí k principům trvale udržitelného rozvoje, podporuje energetickou úspornost, prosazuje nové technologie a klade jako prioritu bezpečnost zaměstnanců a provozovaných zařízení. Firemní kultura je orientována na výkon a stálý růst vnitřní efektivity, při svém podnikání se Skupina ČEZ řídí přísnými etickými standardy zahrnujícími i odpovědné chování ke svému okolí, společnosti a životnímu prostředí. Vztah k regionům, kde působí, dokazuje dlouhodobě grantovými dárcovskými aktivitami Nadace ČEZ i podpůrnými projekty v otevřené spolupráci se zaměstnanci.