Zpravodajství
12.9.2013 - Ostrava šetří, chce omezit autobusy do okolních obcí
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 213
Strana: 1
Autor: Iva Mušálková
Citovaný: Lucie Balcarová (mluvčí Bohumína)
Už od ledna příštího roku by mohly být omezeny některé autobusové spoje do Bohumína a na Hlučínsko. Město chce, aby se tamní obce více podílely na jejich provozních nákladech
Nepřehlédněte
Ostrava – Více než čtyři sta tisíc korun chce v příštím roce ušetřit město Ostrava tím, že sníží svůj podíl na financování autobusových linek, které zajíždějí mimo město. V praxi to znamená, že pokud více nepřiplatí kraj nebo dotčená města a obce, linky budou redukovány nebo zrušeny. Jejich starostové obdrží v nejbližších dnech dopis, ve kterém bude konkrétně vyčíslena částka, kterou budou muset dokrýt z vlastních peněz.
Co na to starostové?
"Z naší strany jde o legitimní požadavek směrem ke starostům. Pokud budou vnímat, že je to potřebná služba pro občany, tak jim nezbývá než financování těchto záležitostí přijmout," uvedl Tomáš Sucharda, náměstek ostravského primátora, který má na starosti dopravu. Dotknout se to má zejména Hlučínska, kde je navrhováno zrušení podpory linek 68, 69, 290 a 292. Některé z těchto autobusů zajíždějí nejen do Hlučína, ale pokračují i dále do okolních obcí. Jestliže si tedy i ony nepřiplatí, hrozí zrušení nebo omezení těchto linek o víkendech. Ostrava vyčíslila, že jen tímto krokem ušetří 412 tisíc korun. "Úspory hledáme i my," říká na to starosta Hlučína Pavol Kubuš. "Ten systém financování je nespravedlivý, protože až do Hlučína doplácíme my i na autobusy, které jenom ve městě zastaví, ale pak pokračují dále. Budeme zvažovat, zda tyto linky podpoříme, protože je všechny nepotřebujeme," říká s tím, že právě na jejich provozu by se měly větší mírou podílet obce, kterými autobusy pak projíždějí.
Úvahy o úsporách jsou však vedeny i směrem opačným – na Karvinsko. Linka číslo 23,která dnes zajíždí až do Bohumína,by nově mohla končit v Rychvaldu. Zde by lidé mohli přestoupit na linky 557 a 558. Jestli to však bude od Nového roku, zatím není jisté. Bohumín sice změnu odsouhlasil, ale pouze pod podmínkou, že cestující budou jezdit za stejné jízdné. Tím pádem bude třeba dořešit návaznost přestupů v Rychvaldu. To je ale zase vázáno na celostátní změnu jízdního řádu u linek, které provozuje ČSAD Karviná. Nicméně úspora už byla vyčíslena na 77 tisíc korun ročně. "Proti omezení linky 23 výhrady nemáme, a to za předpokladu, že zůstane zachována četnost a návaznost spojů," uvedla mluvčí bohumínské radnice Lucie Balcarová.