12.9.2013 - Senát daňové dárky zamítne, části z nich může dát šanci vláda

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 178
Strana: 2
Autor: Barbora Strnadová
Citovaný: Petr Vícha (starosta Bohumína)


Daňové zákony v Senátu

daňové změny Senátoři zřejmě smetou Kalouskův daňový balíček. Vláda by jej pak mohla předložit znovu očištěný od změn, které se levici nelíbí návrh daňových změn, které připravila ještě nečasova vláda, upravuje čtyři desítky zákonů. Hlavním účelem je sladit daně s novým občanským zákoníkem, aby na sebe obě oblasti práva navazovaly. některé normy – například možnost osvobození dividend od daně – vadí ČSSD i prezidentovi, a proto udělají vše, aby nevstoupily v platnost. nabízíme vám výběr ze zákonů, které zřejmě senátoři smetou, i těch, jež by mohly projít. Firma, která si pořídí osobní automobil, by si jej mohla celý odepsat z daní hned v prvním roce užívání. Zrychlené odpisy, které mají motivovat podnikatele k nákupům a tím pomoci nastartovat ekonomiku, byly součástí celého balíčku daňových změn. Novinky měly začít fungovat už od ledna, ale Senát je na dnešním jednání s největší pravděpodobností zamítne. "Balíček neschválíme," říká Petr Vícha, předseda senátního klubu ČSSD, která má v horní komoře většinu. "Dohodli jsme se, že bude hlasovat proti návrhu," potvrzuje jeho kolega, senátor Jan Hajda. Červená kvůli dividendám Daňové změny z dílny bývalého ministra financí Miroslava Kalouska měly také zjednodušit odpisy neuhrazených pohledávek, zavést 110procentní odpočet při pořízení prostředků pro odbornou výuku nebo rozšířit daňové odpočty na vědu a výzkum.

Vše dostane stopku kvůli dvěma sporným bodům: osvobození dividend a veškerých podílů na zisku od daně z příjmu a nulové dani z příjmu pro vybrané investiční fondy. Sociální demokraté oba návrhy striktně odmítají. "Znamenalo by to výpadek ve výši několika miliard korun pro rozpočet," uvedl již dříve předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Většina ekonomů však míní, že by se jen odstranilo dvojí zdanění příjmů. Dividendy se totiž vyplácejí ze zisku, který již byl jednou zdaněn. "Byla by to významná změna k lepšímu pro investory," myslí si třeba Jan Čapek, partner poradenské firmy EY. Nouzové řešení Pokud by Senát změny neschválil, vneslo by to do právního řádu značnou nejistotu a chaos. Hlavním smyslem balíčku je sladit po technické stránce daňové zákony s novým občanským zákoníkem, aby na sebe zákony navazovaly. "Komplikace by to přineslo nejen podnikatelům, ale například i obcím v souvislosti s výběrem daně z nemovitosti," vysvětluje návaznost na nové občanské právo David Borkovec, partner v Daňovém a právním oddělení PwC ČR. Dokud ještě fungovala sněmovna, mohl jí Senát prostě navrhované normy vrátit s pozměňovacím návrhem na vypuštění zmíněných dvou sporných bodů. Pak by záleželo na poslancích, zda a v jaké podobě je přijme. Teď však Senát nemá, komu by balíček vracel – pokud jej neschválí, skončí jednoduše v koši.

A radost z toho nepopíral ani prezident republiky Miloš Zeman. "Těším se, že se (rozpuštěním sněmovny – pozn. red.) podaří zabránit zrušení daně z dividend, které se někdy označují jako poslední Kalouskův tunel, protože jsem prezidentem dolních 10 milionů a ty dividendy většinou nepobírají," uvedl při rozpouštění dolní komory na svém facebookovém profilu. Sladění daňových zákonů s novým občanským zákoníkem tak bude muset řešit vláda v demisi zákonným opatřením,které schvaluje Senát. A pokud má platit i po volbách, musí jej posvětit sněmovna v novém složení. Zatím není jasné, zda bude vláda tímto způsobem řešit jen nejnutnější věci navázané na občanský kodex, nebo ponechá návrh v současné podobě s tím, že vypustí osvobození dividend od daně a nulové daně u investičních fondů.
Sociální demokraté avizovali, že by se přikláněli k druhé variantě – tedy aby vláda balíček předložila Senátu jako celek s výjimkou zmíněných kontroverzních změn. "Takovou variantu se budeme snažit prosadit. Důvodem pro zamítnutí jsou fondy a dividendy. Zatím jsem v ČSSD nezaznamenal jiné výhrady," popsal plány Sobotka.

Z Rusnokova kabinetu však zatím chybí jasný signál, jak bude situaci řešit. "Nepředbíhejme. Zatím není jasné, jak Senát rozhodne," nechtěl problém komentovat mluvčí vlády Jan Hrubeš. Ministr financí Jan Fischer však tomuto řešení jistou podporu dal. "Já bych velmi uvítal, aby toto zákonné opatření Senátem prošlo. A to přesto, že vím, že je potřeba s nimi velmi šetřit," řekl před časem v České televizi. Déja vu aneb Nejistota podruhé Vedle zmíněných změn bude dnes Senát zřejmě rozhodovat také o dani z nabytí nemovitosti. A podle dostupných informací ani tento návrh neprojde. "Není to dobře připravené," komentoval rozhodnutí senátorského klubu ČSSD Hajda. Celá situace trochu připomíná loňský rok, kdy se o důležitých daňových změnách–především o zvýšení DPH–rozhodovalo na poslední chvíli a podnikatelé nevěděli, s čím vlastně do nového roku počítat. "I pokud by byly z novely odstraněny některé, z pohledu Senátu sporné body, jednalo by se o nešťastné řešení. Podobné změny na poslední chvíli nejsou – zejména v daňové oblasti – dobrým řešením. Navíc v situaci, kdy podnikatelé a firmy již delší dobu počítají s celkovou novelizací v té podobě, jak ji navrhla vláda a schválila sněmovna," doplňuje daňový expert Borkovec.
S přispěním Martiny Součkové

---

CO Čssd vadí

1. Zdanění investičních fondů Návrh Nečasovy vlády: Nulová sazba daně z příjmu pro podílníky kolektivních investičních fondů. dosud platí: Příjmy jsou daněny 5 procenty.

2. Osvobození od daně z dividendy a podílu na zisku Návrh Nečasovy vlády: Při inkasování dividendy by akcionáři neodváděli daň z příjmu, na účet by jim naskočila výplata v plné výši. dosud platí: Z vyplacené dividendy odchází 15 procent státu, současně firmy daní svůj zisk 19 procenty. Nová úprava měla zamezit dvojímu zdanění zisku.

3. Změna v prodeji nemovitostí Návrh Nečasovy vlády: daň z nabytí nemovitosti by měl hradit ten, kdo ji získává. Pokud nový majitel státu daň neodvede, dárce nebo prodejce by už státu neručil, takže by ji nemusel dodatečně doplácet z vlastních peněz. Navíc by ubylo papírování a náklady na znalce, který určí hodnotu nemovitosti. Cena by vycházela z průměrných tržních hodnot v daném místě. Návrh sice není součástí Kalouskova balíčku, ale patří k důležitým daňovým normám. dosud platí: Nyní odvádí daň ten, kdo na převodu nemovitosti vydělá. Když darujete kamarádovi dům, daň spadá na jeho vrub, protože je to on, kdo nabyl majetek. V případě prodeje je to naopak, platí prodejce – tedy ten, kdo inkasuje peníze. Vzájemně si pak nový a starý vlastník ručí: když jeden z nich daň nezaplatí, musí ji státu uhradit ten druhý.

CO by CHtěla ZaCHOvat

4. Přísnější danění akcií Návrh: běžný majitel akcií bude moci cenné papíry prodat až po třech letech, pokud nechce hradit daň z příjmu. Cílem je, aby lidé investovali do akcií, inkasovali dividendy a spořili tak na stáří. dosud platí: Dnes jsou od daně z příjmu osvobozeny prodeje akcií už po půl roce nepřetržitého vlastnění.

5. Úleva pro studenty Návrh: výdělky žáků a studentů na praxi budou osvobozeny od daně z příjmu. dosud platí: Nyní spadají pod běžnou sazbu. 6. Vyšší limit zdanění u příležitostných příjmů Návrh: Kdo si přivydělá ročně maximálně třicet tisíc korun na příležitostných činnostech, zemědělské výrobě nebo pronájmu, nemusí státu odvést daň z příjmu. dosud platí: Nyní je limit o deset tisíc korun nižší.

7. Nesplacené faktury Návrh: Obchodníci kritizují, že platí i daně z příjmů, které jen vyfakturovali, ale nedostali zaplaceno. U pohledávek bude snazší vytvářet opravné položky. Nezaplacenou pohledávku by firma měla rychleji odepsat. dosud platí: Vyfakturovaný příjem se započítává do základu daně bez ohledu na to, zda byla pohledávka splacená. Odpisy pohledávek jsou složité.

8. dary na veřejně prospěšné účely Návrh: Fyzické osoby si mohou od základu daně odečíst dobročinné dary až do výše patnácti procent, právnické do deseti. dosud platí: V současnosti si mohou fyzické osoby odečíst maximálně deset procent, právnické pět, případně deset, pokud poskytly podporu vysokým školám a výzkumným institucím.

9. Podpora vědy a výzkumu Návrh: Pokud firma od výzkumných institucí nakoupí výsledky výzkumu a vývoje, může si náklady odečíst od základu daně. Úprava podpoří obě strany: firmy si ochotněji dopřejí inovace, badatelé budou motivováni nárůstem poptávky. dosud platí: Dnes taková možnost neexistuje.

10. Zrychlené odpisy Návrh: Když si podnikatel pro potřeby firmy koupí nové auto, počítač nebo další vybavení, mohl by si celé náklady odečíst od zisku v jednom zúčtovacím roce. Klesl by mu tak základ pro výpočet daně z příjmu. dosud platí: Nyní si podnikatelé nemohou odepsat například automobil nebo počítač z ročního zisku najednou, ale rozkládají odpočet do několika let (u auta na pět, u počítače na tři roky).

11. dohody o provedení práce Návrh: Jejich měsíční limit zisku poskočí na deset tisíc korun. Nad tuto sumu bude příjem tvořit vlastní roční základ daně pro srážku. dosud platí: Limit je pět tisíc korun měsíčně. ZdrOJ: ey, HN

Pokud by Senát změny neschválil, vneslo by to do právního řádu značnou nejistotu. Komplikace by to přineslo nejen podnikatelům, ale i obcím v souvislosti s výběrem daně z nemovitosti. David Borkovec daňové a právní oddělení PwC ČR


Počet zhlédnutí: 2 260

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

12 °C