Zpravodajství
30.9.2013 - Kývne kraj na lepší odjezdy vlaků?
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 227
Strana: 1
Autor: David Gorgol
Lidé z občanského sdružení poukazují na to, že některé spoje nekorespondují se směnami ve velkých podnicích.
Karvinsko – Do práce vlakem? Nikoliv. Jak vyplývá z návrhů jízdních řádů na rok 2014, zaměstnanci velkých podniků by nejspíš měli začít jezdit autem. Spoje totiž nekorespondují s jejich směnami. Myslí si to Radek Kohut z občanského sdružení Efektivní veřejná doprava v Havířově a okolí. "Bohužel je to tak. Kdysi platilo, že jízdní řády se přizpůsobily velkým zaměstnavatelům. No v dnešní době je situace zatím jiná," vysvětlil Radek Kohut. Příklady? Třeba vlak z Bohumína, který má odvézt lidi po odpolední směně končící ve 22 hodin, již nyní odjíždí až ve 22.54 a podle návrhu jízdního řádu má být opožděn až na 23.05 hodin. "Nemyslím si, že lidé budou na tento vlak čekat, místo toho raději pojedou autem," kroutí hlavou člen občanského sdružení. Podle Radka Kohuta se argumentuje posunem pro případné přestupující z pendolina s příjezdem ve 22.54 hodin ve směru Návsí.
"Ale ejhle! Ráno je situace naopak jiná: ranní vlak nyní s příjezdem v 5.10 hodin se posouvá na 5.13. No a pendolino odjíždí v 5.10 hodin z Bohumína. Nevhodný je tedy i čas pro ty, kteří přijíždějí na ranní směnu, která začíná v 6 hodin. Další vlak dorazí až v 6.05 hodin, což je již pozdě," poukazuje Radek Kohut. Problém je prý také s přípoji. Nový návrh komplikuje situaci i těm, kteří dále přestupují. Vlaky z OstravyKunčic se posouvají z 22.30 na 22.36 hodin ve směru Havířov i FrýdekMístek. "Že zaměstnanci budou těžko stíhat autobusové přípoje v těchto městech, již nikdo neřeší," řekl Radek Kohut. Situaci v jízdním řadu komplikuje plánovaná rekonstrukce stanice Český Těšín a části trati 320 ve směru Chotěbuz a Louky nad Olší. Přesto členové občanského sdružení věří, že se podaří najít ještě kompromis a situaci zvrátit. "Na kraj jsme zaslali možné návrhy úprav a řešení. Věřím, že se podaří najít řešení těchto problémů spojů jedoucích v brzkých ranních a pozdně večerních hodinách, a to jak pro cestující z a do zaměstnání, tak i případné přestupující ve významných uzlech v našem kraji z dálkových vlaků," dodal Radek Kohut.
Podle vedoucího odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Ivo Murase již nelze podávat další připomínky a požadavky. "Nicméně jsme se všemi připomínkami, i těmi, které podalo Občanské sdružení Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí ve spolupráci s Českými drahamia se společností Koordinátor ODIS zabývali," uvedl Ivo Muras. Upozornil na to, že drážní a veřejná linková doprava jsou dopravou hromadnou a jízdní řády se sestavují podle požadavků měst, obcí, jednotlivých zaměstnavatelů a také občanů. "Sestava jízdního řádu je proto složitá činnost, která musí z množství vstupů a výstupů vybrat kompromisní variantu, která bude vyhovovat maximu cestujících," dodal vedoucí odboru. Ten také upozornil, že polohy vlaků jsou ovlivněny plánovanými rozsáhlými výlukami, které jsou na rok 2014 naplánovány.