Město Bohumín

1.10.2013 - Od jízdy poslední úzkorozchodné tramvaje uplynulo 40 let

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 228
Strana: 3
Autor: Jaroslav Šipula, Tomáš Januszek

Poslední tramvaj jezdila na trati mezi Bohumínem a ostravským Hrušovem.
Z historie regionu

Bohumín, Karvinsko – Přesně 40 let včera uplynulo od okamžiku, kdy byl na Ostravsku a Karvinsku ukončen provoz úzkorozchodných tramvají. Jejich historie sahá až do počátku 20. století (r. 1902),kdy začala první úzkorozchodná tramvaj jezdit mezi bohumínským vlakovým nádražím a nemocnicí ve Starém Bohumíně. Zprvu koňská dráha byla hned za rok převedena na parní energii a v roce 1916 elektrifikována. Posledním traťovým úsekem, kde tato tramvaj jezdila, byl úsek Ostrava Hrušov – Bohumín nádraží – Bohumín vozovna. Ještě těsně před tímto datem,konkrétně 1. 8. 1973,už byl zastaven provoz mezi Bohumínem-­nádražím a Bohumínem-­nemocnice. Každopádně od 1. 10. 1973 zajišťovaly přepravu cestujících v tomto úseku autobusy ČSAD.

Smutné loučení

Neděle 30. září roku 1973 byla sychravá a pochmurná. Přesto krátce před 9. hodinou vyhrávala v přednádražním prostoru v Bohumíně železničářská dechová hudba, což tam přilákalo desítky zvědavců. Sešli se tam lidé místní i z okolí. Dokonce přijeli dopravní fandové i ze vzdálenějších končin. Na jejich tvářích bylo na první pohled znát, že tato událost zanechá na mnoha z nich nezapomenutelné vzpomínky, mnohdy velice dojemné až smutné. Zdejší region se definitivně loučil s úzkorozchodnou tramvají, která mnoho let sloužila k plné spokojenosti místních obyvatel. Mnozí si chtěli tento okamžik zdokumentovat jak fotograficky i prostřednictvím kamer, aby si tuto události uchovali na památku. Kromě běžných cestujících se s touto poslední lokálkou přišla rozloučit také spousta zaměstnanců provozovny Bohumín – vedoucí pracovníci, výpravčí, řidiči, průvodčí, ale lidé z dílny a vozovny i z mnoha jiných středisek DPMO.

Chybět u toho nemohli ani šéfové z vedení podniku.Ale ze všech nejvíce pohltil smutek a žal ty, kteří u těchto tramvají léta pracovali. Pro mnohé to nebyla jen pouhá běžná pracovní povinnost. Všichni se nyní museli smířit s tím, že teď jejich úlohu převzaly kodrcající se a hukotem burácející autobusy typu Škoda RTO zamořující ovzduší výfukovými zplodinami. Zrušení těchto tramvajových drah ve regionu citelně zasáhl s do každodenního života zdejších obyvatel a výrazně ovlivnil s způsob cestování. Zvlášť to nejcitelněji poznali ti cestující, kteří jezdívali s poněkud většími zavazadly a nebo mnohem tíž se v autobusech cestovalo maminkám s dítkem v kočárku, neboť jet s kočárkem v naprosto přeplněném autobusu s daleko menší kapacitou v té době vůbec nebylo lehké a velmi často to bylo i nemožné. Historie úzkorozchodných tramvajových drah se na Ostravsku a Karvinsku psala dlouhých 70 let.

Slezské zemské dráhy zahájily provoz 2. září 1912 na trati Polská Ostrava – Michálkovice a 4. října 1912 na úseku Fryštát – Karviná 2 (tehdy Petrovické železniční nádraží). Vroce 1913 se provoz rozšířil o úseky: Karviná – Kopaniny, Kopaniny – Německá (Dolní) Lutyně a ještě o úsek Německá Lutyně – Bohumín. Dne2. 7. 1914 byl zahájen tramvajový provoz úzkorozchodné dráhy na trati Bohumín nádraží – Hrušov a tím došlo k napojení dráhy na již existující trať Hrušov – Polská Ostrava. Také mezi Ostravou a Karvinou jezdily tramvaje úzkého rozchodu plných 58 let.


Od jízdy poslední úzkorozchodné tramvaje uplynulo 40 let - Zvětąit
Velikost: 500 x 406 bodů - 63 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad