12.10.2013 - Pro všechny je důležité, ať tento region funguje

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 238
Strana: 5
Autor: Martin Pleva

Michal Doležal, zakladatel a majitel společnosti Auto Doležal, říká v rozhovoru pro Deník:

Ostrava – Ač je Michal původní profesí architekt, na počátku devadesátých let se vrhl na prodej automobilů. Jeho zaměření však mělo vliv na to, jakou značku si vybral k tomu, aby ji nabízel zákazníkům v regionu. Vsadil na Renault, jehož design vozů považuje za jedinečný. Postupně přidal vozy Dacia, teď otevírá nový autosalon Nissan. "Chci, abychom dobře fungovali, tak ani v současné těžké době nikoho z našich pracovníků nestresuji nějakým vyhazovem," říká Michal Doležal, šéf společnosti Auto Doležal.

  • Proč jste si při vstupu do automobilové branže vybral právě značku Renault?

Ta značka mě oslovila. Renault patří mezi top deset automobilek světa a tím, čím podle mě vyniká, je zajímavý a expresivní design. Důležitý je ale i jeho technický vývoj, což potvrzuje například i úspěchy ve formuli 1, kde byl jednu dobu dlouho na špici. Myslím si tedy, že tato značka působí a funguje celoevropsky velmi dobře.

  • Renault dlouhodobě spolupracuje s automobilkou Nissan a vy jste se teď pustil do toho, že jste v Ostravě postavil nový autosalon právě této značky...

Asi před třemi lety jsme se rozhodovali, jak budeme pokračovat dále. ANissan byl jedna z možností, jak se dále rozšířit, protože jeho vozy vhodně doplňují nabídku Renaultu a jsou hodně inovativní. Atím, že s Renaultem sdílí společné platformy, tak si u něj naši mechanici budou umět hravě poradit se spoustou věcí. Další věcí bylo to, že tady Nissan nemá už delší dobu adekvátní zastoupení. Proto jsme na něj vsadili. Nový autosalon chceme otevřít v polovině října.

  • Je pravda, že v poslední době jsou jeho modely v ulicích vidět čím dál více...

Přesně tak. Nissan s modelem Qashqai dokázal velký zázrak v době, kdy vrcholila krize v prodeji nových vozů. Dokázal se prosadit s ne úplně levným autem, vlastně oživil celou třídu sportovně užitkových aut – SUV.

  • Nissan s modelem Qashqai prorazil i v době krize. Přesto je ale dnes asi největší zájem o něco levnější auta. Jak to cítíte, o jaké vozy mají největší zájem lidé z našeho regionu?

Máte pravdu, nejvíce se lidé zajímají o levnější vozy, kde je hitem například Dacia Sandero a další modely této rumunské automobilky. Pak není dlouho nic, dříve silná střední třída je nyní slabší. Pak zase roste zájem u vyšších kategorií, ale že by se takových aut prodalo tolik jako těch levných, to zase zdaleka ne.

  • V našem kraji se kvůli problémům s ovzduším diskutuje i o tématu aut na ekologičtější pohon. Zaměříte se i na tyto typy?

V tomto směru je určitě zajímavý Nissan Leaf, což je, dá se říct, špička v třídě aut na elektřinu. Je to zajímavý zážitek, se s tím autem svézt. Dojezd na jedno nabití už má nějakých dvě stě kilometrů, s čímž už se dá vystačit i celý den. Auto můžete dobít přes noc doma ze zásuvky, existují ale i první rychlodobíječky v ulicích. Je to opravdu cesta dopředu, protože klasický spalovací motor je daleko složitější než elektromotor, který je relativně jednoduchý a nemá ani složitou převodovku. Myslím, že se ve velmi blízké budoucnosti dočkáme zajímavých cen těchto typů vozů. I Renault samozřejmě takovýto projekt vyvíjí.

  • Jak vidíte další budoucnost svého podnikání v Moravskoslezském kraji?

Snažím se ji vidět pozitivně, ale nebude to jednoduché, když neustále posloucháte sdělovací prostředky popisující to, jaká je zde situace. Pro nás je samozřejmě důležité, ať ten region funguje. Pokud tady budou mít lidi zaměstnání – od Paskova přes Mittal až po Evraz –, pokud tam budou lidé fungovat, tak budeme fungovat i my. Bez toho to nepůjde. Auto je věc, kterou si člověk nemusí koupit – musí se najíst, musí bydlet, musí se oblékat, ale auto je bohužel na konci spotřebního řetězce. Já raději počítám s lehce horším scénářem, než může nastat, ale samozřejmě bych si přál, ať tady všechny firmy fungují a ať lidé mají práci. Když stoupne nezaměstnanost, tak vzroste i kriminalita, a to by nebylo příjemné pro nikoho z nás, kdo tady žijeme.

  • Kolik má vlastně Auto Doležal v současnosti zaměstnanců a jaké výhody mají z toho, že jsou věrní vaší firmě?

Měli jsme kolem padesáti zaměstnanců, dneska jich u nás pracuje kolem třiceti. Některé funkce jsme museli v určité době zrušit, ale předpokládám, že jak se firma znovu rozvíjí, tak se i v počtu zaměstnanců budeme postupně dostávat zase nahoru. My jsme hlavně závislí na tom, kolik lidí nám přiveze své auto na opravu a Nissan by měl přinést lidem další práci, protože jiný autorizovaný servis tady nikde není.

  • Mají vaši zaměstnanci nějaké výhody, benefity nebo něco podobného?

Za výhody pro zaměstnance se dá, myslím, považovat to, že mají možnost koupit si námi nabízená auta za lepších podmínek a pak také opravy svých aut mají v režijních nákladech. Důležité pro ně je i to, že jim umožňujeme školení, do těch dáváme zhruba milion korun ročně. Jezdí se učit opravovat auta i přímo do Francie do hlavní továrny Renault.

  • Proč je důležité, aby se vaši zaměstnanci cítili ve firmě dobře?

V našem regionu teď z pohledu zaměstnanosti vládne špatná nálada. Protože chci, abychom dobře fungovali, tak nikoho z našich pracovníků nestresuji nějakým vyhazovem, říkám jim, že mají práci stabilní a ať každý dělá to, co má a umí.

  • Podporuje vaše firma také nějaké akce v regionu?

Podporujeme třeba učňovské školství, které považuji za důležité pro tento kraj, přitom v poslední době zanedbávané. Nabíráme nové učně, snažíme se hledat nové automechaniky, ale zájem u mladých lidí o poctivou práci moc není. Dále spolupracujeme s Armádou spásy nebo některými nadacemi a charitami.

---

VIZITKA

Společnost AUTO DOLEŽAL začala nabízet vozy v roce 1991. Od roku 1995 se zaměřila na značku Renault, poté přibrala ještě auta z dceřiné společnosti Dacia, o která je nyní velký zájem. Společnost má dva autosalony s autorizovanými servisy v Ostravě, po jednom pak ještě v Karviné a Bohumíně. Nyní chystá otevření nového autosalonu Nissan.


Počet zhlédnutí: 1 977

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

27 °C