Zpravodajství
20.11.2013 - Dráhy už do Bulharska nepojedou
Zdroj: E15
Ročník a číslo: 1512
Strana: 6
Autor: Jan Šindelář
Dopravce vyřadí zastaralé lůžkové vagony, ale nové nenakoupí železniční doprava
Ještě začátkem letošních prázdnin si České dráhy (ČD) libovaly, jak se jim daří plnit přímé letní spoje do Burgasu a Varny. Především Burgas byl prý téměř vyprodán už koncem června. Teď je ale všechno jinak. Příští léto se Češi vlakem k Černému moři bez přestupu nedostanou, dráhy přímé vozy ruší. "Je to dáno nedostatkem vhodných lůžkových a lehátkových vozů a nízkou rentabilitou tohoto spojení," tvrdí mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Na tratě do Bulharska nasazovaly dráhy zastaralé lůžkové vozy z poloviny osmdesátých let, které nemají klimatizaci, elektrické zásuvky ani uzavřený systém WC. Dráhy jich mají patnáct, všechny přitom chtějí do dvou let vyřadit z vozového parku. "Jejich náhrada novými komfortními vozy je v současnosti ekonomicky nevýhodná. Je třeba si uvědomit, že tyto vozy jsou v provozu pouze asi tři měsíce v roce a po zbytek roku jsou odstaveny a nepoužívají se," doplnil Šťáhlavský.
Podle něj se dráhy chtějí soustředit na dvě zbylé sezonní linky do chorvatského Splitu a černohorského Baru. Tam by se cestující měli v létě dočkat pohodlnějších lůžkových vozů s klimatizací, které celoročně jezdí na delších linkách po střední Evropě. Spoj do Splitu bude jezdit stejně jako letos dvakrát týdně, ale není to tradiční autovlak Jadran Express. Ten byl zrušen už v roce 2009, dráhy na tradici navázaly letos jediným přímým lůžkovým vozem. Cesta do Splitu mu trvá 24 hodin. Vagon do Baru jezdí v létě čtyřikrát týdně, neboť jej většinu trasy táhne rychlík Avala končící v Bělehradu. Zajímavostí příštího grafikonu dálkových linek je ruský luxusní vlak Moskva – Nice. Napříč republikou mezi Bohumínem a Břeclaví jezdí sice už dva roky, veřejnosti ale zůstal víceméně utajen. Letos poprvé figuruje v českém jízdním řádu a ČD na něj budou prodávat lístky. O detailech ale zatím teprve jednají s ruskou stranou.
---
15 lůžkových vagonů z roku 1985 mají České dráhy v evidenci. Ještě letos jezdily například do Bulharska
Bechyňka opět pod proudem
Na nejstarší elektrifikovanou železnici v českých zemích se v prosinci po dvouleté pauze vrátí elektrické vlaky. ČD na trať Tábor–Bechyně, takzvanou Bechyňku, pošlou soupravy s lokomotivou řady 113 zvanou Žehlička. Teď tam jezdí motorová jednotka Regionova, údajně zavedená kvůli rychlejšímu obratu bez nutnosti šíbování. Nový jízdní řád dá železničářům znovu čas na přesun lokomotivy.