Zpravodajství
26.11.2013 - České dráhy posunou časy odjezdů vlaků. I kvůli výlukám
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 275
Strana: 1
Autor: ČTK
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Posun pravidelných odjezdů osobních vlaků na důležitých tratích bude největší změnou, se kterou budou muset od neděle 15. prosince po změně jízdního řádu počítat zákazníci Českých drah v Moravskoslezském kraji. Takzvané takty se posunou o čtyři až pět minut. Ředitel Krajského centra osobní dopravy v Ostravě Miroslav Klich doplnil, že osobní vlaky jezdí v taktu v celém kraji, přičemž tento takt je půlhodinový, hodinový či dvouhodinový. "Cestující jsou navyklí, že jejich vlaky odjíždějí ze stanice například každou hodinu ve stejném čase," vysvětlil. Posunutí těchto časů si vyžádaly především plánované výluky související s pracemi na dokončování železničního koridoru mezi Bohumínem na Karvinsku a Mosty u Jablunkova na Frýdecko-Místecku. "Proto posouváme o pět minut později celý takt z Ostravy Svinova na Český Těšín. Rovněž jsou posunuté odjezdy s příjezdem do Bohumína na trati 270 a dřívější jsou zase odjezdy z Bohumína směr Mosty u Jablunkova," doplnil podrobnosti.
Klich přiznal, že do složité situace se dostává trať mezi Hranicemi a Ostravou, která je silně přetížena dálkovou dopravou. "Pohybuje se tam už kolem 64 párů (dálkových) vlaků a samotné osobní regionální vlaky jsou velice zpožďovány, protože stojí v jednotlivých staničkách a jsou předjížděny tou dálkovou dopravou, takže už neplní ten svůj účel." Řešení této situace je podle něj otázka budoucnosti, kdy se nejspíš bude muset buď regionální, nebo dálková doprava na této trati částečně omezit. Mluvčí ČD Kateřina Šubová sdělila, že regionální vlaky ujedou v Moravskoslezském kraji v roce 2014 celkem 6,94 milionu vlakových kilometrů, zhruba o 30 000 kilometrů méně než letos. ČD v kraji denně vypraví 28 spěšných a 706 osobních vlaků. Náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík (ČSSD) řekl, že letos kraj platí drahám za zajištění dopravy 874 milionů korun, pro příští rok dráhy chtějí 880 milionů. "Ta situace začíná být neúnosná, i s ohledem na klesající příjmy krajského rozpočtu," dodal Havlík. I s autobusy platí kraj podle něj dopravcům ročně téměř 1,5 miliardy. Havlík řekl, že věří tomu, že se částku podaří snížit stejně jako loni, kdy chtěly ČD původně 910 milionů.