Zpravodajství
28.11.2013 - Železnice na jihu Moravy s novými soupravami
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 277
Strana: 6
Autor: redakce
Nových či modernizovaných vlakových souprav a vozů se dočkají s novým jízdním řádem od 15. prosince cestující na jihu Moravy, a to jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Rozsah spojů se prakticky nemění, zvýší se o 0,15 procenta. Vrací se například rychlíky, které v létě zrušilo ministerstvo dopravy, řekla včera na tiskové konference mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. V dálkové dopravě se vrací zrušené spoje mezi Brnem a Bohumínem, Brnem a Jihlavou a také Brnem a Havlíčkovým Brodem. Naopak končí D1 Expressy z Brna do Prahy, které už byly v poslední době podle ČD solidně vytížené. Jako důvod zrušení uvedly dráhy přetíženost trati z České Třebové do Prahy a stavební práce na ní. Aby vlaky EuroCity, které jezdí v hodinovém intervalu, pojaly narůstající poptávku, budou mít od nového jízdního řádu vyšší kapacitu. Od poloviny roku se počítá se zkušebním provozem Railjetů z Vídně přes Brno do Prahy, za rok začnou jezdit pravidelně. Mezi Brnem a Prahou bude nově jezdit i řada modernizovaných vozů, ty se objeví také v rychlících z Brna přes Břeclav do Olomouce a postupně rovněž v rychlících z Brna do Jihlavy. »Víme, že nové vozy by potřebovaly i vlaky z Brna do Jeseníku, kde dosud jezdí koženky. Momentálně počítáme s tím, že z trati zmizí zhruba za čtyři až pět let,« doplnila Šubová s odkazem na koženkové potahy sedadel ve starých vagonech.
Obnova čeká také regionální dopravu
Regionální dopravu čeká hlavní novinka v létě, nejpozději do srpna mají začít jezdit dvě nové elektrické dvouvozové jednotky RegioPanter, do května 2015 přijde na jižní Moravu ještě dalších pět třívozových jednotek. »Nasadíme je na nejvytíženější linku z Březové nad Svitavou přes Brno do Křenovic. Budeme je chtít co nejefektivněji využít, takže přemýšlíme, jak je spojovat a rozpojovat,« uvedl ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín. Přibude také modernizovaných řídicích vozů, na trati ze Znojma do Okříšek začne jezdit místo starého motoráku 810 Regionova. »Můžeme vyřadit dvě 40 let staré jednotky řady 560,« řekl Karšulín. V odjezdech vlaků se pro cestující prakticky nic nemění, dále rozšiřovat příměstskou dopravu v okolí Brna už není kvůli kapacitě nádraží i tratí prakticky možné. ČD vypraví v kraji ve všední den 847 regionálních vlaků, o víkendu 485, denně najedou průměrně 24 700 kilometrů.