30.11.2013 - Dálnice rok po dokončení. Kamiony dusí Frýdek-Místek

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 279
Strana: 1
Autor: Darek Štalmach

Kvůli problémům na polské straně nemohou ani rok po dokončení dálnice D1 k hranici s Polskem využívat přeshraniční autostrády kamiony. Jejich řidiči tak volí jiné trasy. To by se mohlo změnit na jaře, kdy se průjezd pro kamiony uvolní.

FRÝDEK-MÍSTEK - O dva, možná i tři tisíce kamionů méně by mohlo projíždět každý den Frýdkem-Místkem. Kdyby. Kdyby na polské autostrádě A1 navazující u Bohumína na českou dálnici D1 byl hotový poblíž obce Świerklany dálniční most. Ten ale stále nestojí, byť jej polská strana slibovala již před několika lety. Kvůli problémům se stavitelem a projektem je tak stále polská autostráda na několik kilometrů přerušena a kamiony proto musejí jezdit jinudy. Například přes FrýdekMístek. "Během čtyřiadvaceti hodin projede městem okolo deseti tisíc kamionů, z toho podle našich zjištění míří tři až čtyři tisíce přes Český Těšín do Polska," vypočítává náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher. "Zprůjezdnění dálnice pro kamiony by proto městu rozhodně pomohlo," dodává.Po několika letech odkladů by se tak mohlo stát už v první polovině příštího roku.

"Měli jsme velké problémy se stavitelem, společností Alpine Bau, která nakonec most nedostavěla a od projektu couvla," vysvětluje mluvčí katovické pobočky polské Generalnej dyrekcji dróg krajowych i autostrad, obdoby českého Ředitelství silnic a dálnic, Marek Prusak. "Ty jsou už ale vyřešeny a v současnosti je hotovo zhruba devadesát osm procent stavby. Pokud vše půjde dobře, měl by být most zprovozněn v první polovině příštího roku. Přesný termín bude záviset na tom, kdy nám počasí na jaře dovolí provést dokončovací práce," dodal mluvčí. Vedle prací na samotné konstrukci mostu bude muset polská strana pak ještě dobudovat několikakilometrový úseku dálnice, který dosud není právě kvůli chybějícímu mostu zcela dokončen. "Jde už ale jen o drobnosti, jako je osazení svodidel, značek a podobně. Stavebně je úsek připraven k otevření," vysvětlil Marek Prusak. Poté už by mělo jet bez přerušení po dálnici na polské straně prakticky až do Katovic, Wroclavi, případně Krakova.

Otevření mostu a tím i zpřístupnění přeshraničního dálničního tahu pro řidiče těžkých nákladních automobilů by obyvatelům Frýdku-Místku ulevilo také podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic. "Statistiky nám jednoznačně ukazují, že dálnice D1 není na úseku mezi Bohumínem a státní hranicí využívána tak, jak by mohla," říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. "Zatímco na dálnici D1 u Prahy projede denně okolo sta tisíc automobilů, u Brna je to šedesát tisíc a mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou zhruba dvacet tisíc, ve směru na Bohumín jde jen o šest tisíc vozů za čtyřiadvacet hodin. Z toho je patrné, že hlavní část tranzitní dopravy zatím vede jinudy," dodala mluvčí. Potvrzují to také čísla z Frýdku-Místku, kterým denně projede přes čtyřicet tisíc automobilů.

---

2014 Zatím poslední termín, kdy má být zprovozněn.

2010 Rok, kdy měl být polský úsek dálnice hotov.


Počet zhlédnutí: 2 161

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

18 °C