Zpravodajství
3.12.2013 - Oprava lidem zkomplikuje život
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 281
Strana: 1
Autor: Tomáš Januszek
Mezi Českým Těšínem a Dětmarovicemi začne příští rok modernizace železničního koridoru.
Český Těšín, Karviná – Vyšší komfort cestování po železnici a pro obyvatele Českého Těšína život bez hluku. To včera slíbil ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák v Českém Těšíně při podpisu financování investiční akce Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice. Zřejmě největší a nejdražší stavba na území města za poslední desetiletí začne příští rok v květnu a modernizace kolejového svršku, zabezpečovacího zařízení, oprava mostů a instalace nových protihlukových stěn na trase mezi Českým Těšínem a Dětmarovicemi má trvat do konce roku 2015. "S pracemi se začne na nádraží na záložní koleji u výpravní budovy. V plánu je modernizace sdělovacího zařízení a výměna trolejí," řekl na setkání s novináři ředitel Oblastního ředitelství Správy železniční dopravní cesty Ostrava (SŽDC) Jaroslav Adamec. Stavební práce si vyžádají určitá omezení na nádraží a v jeho okolí. Podrobněji chtějí zástupci SŽDC se situací a nutnými opatřeními seznámit obyvatele města prostřednictvím médií příští rok, kdy plánují svolat tiskovou konferenci.
Uzavírky podjezdu a podchodů
Jisté ale je, že během prací budou muset stavbaři na čas částečně uzavřít podchod pod nádražím, kudy se dá projít k supermarketu Billa, a také druhý podchod pro pěší zvaný "demeloch". I řidiči však mohou čekat jisté komplikace. "Kvůli opravám budou nutné také uzavírky podjezdu ve Viaduktové ulici, která je de facto jediným vjezdem do historického středu města a dále do jeho polské části. Investora jsme nabádali, aby dobře zvažovat plánování uzavírek, aby nebyly příliš dlouhé. Uzavírka nemá být úplná, ale vždy se bude jezdit jednou částí podjezdu v obou směrech," vysvětlil starosta města Vít Slováček. Kromě moderního kolejového svršku a nového zabezpečovacího zařízení by měla modernizace přinést Českotěšíňanům úlevu v podobě nižší hladiny hluku, který je dnes pro střed města při průjezdu vlaku tolik typický. Podél trati totiž vyrostou protihlukové stěny.
"Nesmějí být ovšem vysoké, protože to by se lidé z okolních domů dívali do betonové zdi. Takže nám investor slíbil, že použije ty nejmodernější a nejnižší možné," řekl starosta Vít Slováček. Investice za více než dvě miliardy korun má podle ministra Zdeňka Žáka, který mimochodem v Českém Těšíně prožil dětství a dospívání, zlepšit komfort cestování po železnici a celý koridor od Bohumína po slovenskou hranici bude po skončení prací kompletně modernizován. Dokonce se díky tomu má zvýšit i rychlost vlaků projíždějících poddolovaným úsekem v Karviné-Loukách. Karviné jako takové se práce na modernizaci nijak negativně nedotknou. Ministr Žák zmínil také trasu Chotěbuz – Havířov – OstravaVítkovice, která by se měla modernizovat následně. Bude však nutné na to sehnat peníze. "Říkat dnes nějaký konkrétní termín je nemožné. Příprava takové investice trvá několik let," řekl ministr Zdeněk Žák.