16.12.2013 - Zase o trochu horší jízdní řád

Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 292
Strana: 12
Autor: Kubík Martin

DISKUSE

Včera vstoupil v platnost nový jízdní řád vlaků. Zásadní změny se nedějí. Dochází ale k dalšímu omezování tratí, například v příhraničních oblastech. Společnost Arriva, která v pilotním projektu provozovala vlaky na trati Praha-Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou, oznámila, že z důvodu rekonstrukce tratě v okolí Bubenče a Podbaby pozastavuje tento provoz ke dni 13. prosince tohoto roku. Další smutná zpráva se týká česko-polského přeshraničního provozu. Dochází k omezení vlaků Praha–Warszawa a úplnému zrušení osobních vlaků v trati Bohumín–Chalupki. Již dříve byl zastaven provoz vlaků z Českého Těšína do polského Těšína. Do Polska bylo před několika lety zrušeno i oblíbené spojení Praha–Wroclaw přes Meziměstí.

Toto věčné omezování vlaků do Polska jistě nepřispívá k většímu česko-polskému porozumění, které bylo deklarováno na Česko-polské konferenci LN v listopadu v Černínském paláci. K ojedinělému zlepšení v cestování vlakem do Polska došlo obnovením horské tratě Harrachov – Szklarska Poręba – Jelenia Góra v roce 2010 či sezonním spojením Trutnov – Lubawka – Jelenia Góra. Od roku 1945 je i nadále uzavřen pro osobní přepravu přechod Frýdlant v Čechách – Zawidów. Co se týká železniční přepravy do Německa, tak bude od přibližně června příštího roku po 69 letech otevřen železniční přechod Dolní Poustevna – Sebnitz, čímž se zlepší pro české občany Šluknovska dostupnost Děčína přes Bad Schandau, i když kapacita tratě Bad Schandau – Sebnitz byla minulými zásahy německých drah DB Netz velmi omezena (likvidace křižujících stanic).

V regionální dopravě dochází přes protesty k zrušení osobní dopravy na trati Číčenice – Temelín – Týn nad Vltavou. Naopak na trati Rakovník–Kralovice (Mladotice), bude v úseku Čistá–Kralovice zachován alespoň omezený provoz vlaků (v pracovní dny jeden pár školního vlaku a o víkendech dva páry pro turisty). Na trati však její vlastník, Správa železniční dopravní cesty, začal bořit některé železniční budovy. V Čisté a Kožlanech skladiště a prý plánuje další demolice: v Zavidově staniční budovy a vodárny, v Čisté staniční budovy... Tyto objekty by mohly být převedeny na obce, avšak česká byrokracie rozhoduje jinak.

Jinou stránkou nového jízdního řádu je konstrukce jízdních řádů. Již v loňském roce byl zaveden na známém Posázavském pacifiku taktový jízdní řád, který je pro jednokolejnou trať s nepříznivými sklonovými poměry a malou kapacitou naprosto nevhodný. V novém jízdním řádu budou na dobříšské větvi téměř všechny vlaky křižovat ve stanici Čisovice, kde budou stát asi 15 minut, jeden ranní vlak bude křižovat ve stanici Mníšek pod Brdy, kde bude stát neuvěřitelných 23 minut! V pátek 13. prosince byla po 116 letech zrušena možná křižující stanice Měchenice, když již v roce 2006 byla zrušena na stejné trati stanice Malá Hraštice. Tyto stanice se mohou otevřít pro křižování pouze na zvláštní rozkaz. Na sázavské větvi tratě zase pro změnu i v novém jízdním řádu bude většina vlaků stát kolem 15 minut ve stanici Jílové či Týnec nad Sázavou.

K čemu tato drakonická opatření vedou? Aby lidé jezdili jinou dopravou? Aby se nakrmil počítač správnými daty? Dovolil by si někdo takto konstruovat grafikon na jednokolejné trati Praha–Kladno–Rakovník?! K čemu se dělalo dálkové řízení v úseku Vrané–Praha–Braník, když ve stanici Zbraslav se nekřižuje ani kolo? Pakliže někdo chce z této 116 let staré tratě s tradicí udělat nepoužitelnou trať, tak se mu to již dva roky skvěle daří! (Nebo chce tímto opatřením získat dotace na dálkové řízení v celé trati? To by byla ještě ta lepší varianta...)


Zase o trochu horší jízdní řád - Zvětąit
Velikost: 500 x 334 bodů - 68 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 3 097

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C