Zpravodajství
4.1.2014 - Vraťme na Ostravsko meziměstské tramvaje!
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 3
Strana: 6
Autor: Jan Zeman
Nelze tvrdit, že by se veřejná doprava na Ostravsku nerozvíjela. Přes nesporné úspěchy zůstává problémů řada. Jde jednak o problémy dalšího rozvoje železniční dopravy, jednak o absenci meziměstských tramvají. O úspěších svědčí koridorizace hlavních tratí (k 2. tranzitnímu železničnímu koridoru Přerov – Ostrava – Petrovice u Karviné přibývá koridor Český Těšín – Mosty u Jablunkova – Slovensko a připravuje se chybějící úsek Český Těšín – Dětmarovice). Došlo k zásadní modernizaci a elektrizaci tratě Ostrava hlavní – Ostrava Kunčice včetně výstavby důležité vlakové zastávky Ostrava Stodolní a umožnění přímého spojení Havířova s centrem Ostravy, k modernizaci a elektrizaci tratě Ostrava Svinov – Opava Východ a vrcholí práce na připojení letiště Ostrava Mošnov na železniční síť včetně zavedení rychlé osobní dopravy z letiště do Ostravy. Z rozvoje železnic je ale kromě dokončení koridoru klíčová zásadní modernizace trati Ostrava Kunčice – Frýdek-Místek - Český Těšín a Frenštát pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí.
Kromě elektrizace a zavedení moderního zabezpečovacího zařízení by mělo jít i o zdvoukolejnění úseku Vratimov – FrýdekMístek, prodloužení kolejí na jednotlivých nádražích a o výstavbu řady chybějících železničních zastávek. Zdaleka nejde jen o léta slibovanou zastávku Frenštát pod Radhoštěm město. Myšlenka postavit tramvaje mezi vybranými městy Ostravska navazuje na minulý systém meziměstských tramvají, zrušený v roce 1973, v posledním roce problematické éry levné ropy a s ní spjaté neoprávněné preference silniční dopravy. Výstavba nových meziměstských tramvajových tratí má ale smysl jen při normálním (železničním) rozchodu kolejí (není důvod se vracet k historickým úzkokolejkám). Pečlivě se musí vážit potřebný rozsah dvoukolejného provedení, resp. hustota výhyben. Není vhodné se vracet k původním trasám, protože se dopravní potřeby na Ostravsku v uplynulých 40 letech výrazně změnily. Samotné město Orlová se v důsledku dalšího rozvoje hlubinné těžby černého uhlí jaksi posunulo na jih.
Tři základní směry
Ostravsko nabízí pro meziměstskou tramvaj tyto směry: Ostrava – Rychvald – Orlová – Důl Doubrava – Karviná, Ostrava – Radvanice – Šenov – Havířov – Těrlicko a Ostrava – Michálkovice – Petřvald – Havířov. Měly by mít odbočky do větších sídlišť i vzájemné propojení mimo Ostravu. Vyšší rychlost proti městským tramvajím by mělo umožnit vedení jejich tratí po samostatných tělesech. V extravilánech by měly tramvaje jezdit rychlostí až 80 km/hod., v intravilánech až 50 km/hod. Zřejmě by zde byly tramvaje přijatelnější než vlaky. Na místě je uvažovat i o obnově tramvajové tratě do Starého i Nového Bohumína a o obnově tramvajové tratě u Ostravy Hlučínské do Hlučína s tím, že do Ludgéřovic by měla být dvoukolejná. Vícero tramvajových a trolejbusových tratí chybí i ve vlastní Ostravě. Ve FrýdkuMístku je aktuální vybudovat trolejbusový systém k částečnému nahrazení autobusů trolejbusy v městské hromadné dopravě. Ostravsko má dnes mimo jiné nejhorší životní prostředí. Nezanedbatelně se na něm podílí intenzivní silniční doprava. Nabídka atraktivní veřejné dopravy by ji mohla omezit. Je jasné, že v podmínkách stávající hluboké krize a pokračující neoprávněné preference silniční dopravy prosadit takové potřeby nebude vůbec jednoduché.