Zpravodajství
4.2.2014 - Prvňáčci: Více vědí, hůře mluví
Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 5
Strana: 3
Autor: Richard Kutěj
Karvinsko – Jsou sebevědomější, nebojácnější a mají i celkem dobrý všeobecný přehled. Na druhé straně mívají horší slovní zásobu a často je také trápí správná výslovnost. Přirozenou komunikaci totiž nahrazují počítače, televize a mobilní telefony, v rodinách se obecně méně komunikuje a jen málo lidí svým dětem čte. Takový je jeden z pohledů na současnou generaci prvňáčků. "To, jak dítě nastartuje svou školní docházku, je velmi důležité. Možná si to spousty lidí mimo školní profese ani neuvědomuje, ale první třída je velmi důležitý základ, na kterém pak dítě staví nejméně celý první stupeň," říká k tématu jedna ze zkušených pedagožek Drahomíra Horváthová z Masarykovy základní školy v Bohumíně. "Pokud se dítě nenaučí správně číst, a stejně důležité je, aby se naučilo textu také porozumět, a správně počítat do dvaceti, je to samozřejmě problém. Toto jsou zkrátka základy, na kterých pak bude dále stavět," souhlasí i ředitelka 1. stupně Základní školy Karla Dvořáčka v Orlové Eva Lashová.
Jak se ale dále všichni oslovení pedagogové shodují, každé dítě je především velká individualita a každé se také po svém "popere" s přechodem ze školek do škol a novými úkoly, životními návyky a povinnostmi. "Jsou to zkrátka děti a v mnoha věcech se od těch, které k nám přicházely před několika lety, zase tolik neliší. Je ale pravdou, že ti současní jsou více uvolněnější i zvídavější a méně bojácliví a nesmělí. Je to dáno třeba i tím, že dnes už nejsou žádné výjimky ti, kdo s malými dětmi cestují do zahraničí a podobně. Dítě tak získá všeobecný přehled i sebevědomí. Na nás zase je,abychom to vše dokázali správně usměrnit a dodali našim žáčkům také kus potřebné disciplíny a jistý řád," říká k současným prvňáčkům ředitel Základní školy Dělnická v Karviné Petr Juras. "Trochu jiní jsou pak i současní rodiče. Ti se mnohem více zajímají o to, co vše škola jejich dítěti může nabídnout a jaké jsou její kvality. Mnozí jsou pak schopni své děti třeba i dennodenně vozit do škol ve zcela jiných spádových oblastech, než sami bydlí, jen aby byli spokojeni," doplňuje ředitel karvinské školy.