26.2.2014 - Brusel začal řešit dotace pro ČD na trase, kde jezdí soukromníci

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 48
Strana: 8
Autor: Jan Sůra

Soukromým dopravcům vadí, že stát nadále dotuje část vlaků Českých drah mezi Prahou a Olomoucí.
V roce 2012 za ně zaplatil přes 300 milionů korun.

PRAHA - Spory soukromých železničních dopravců s Českými drahami a ministerstvem dopravy kvůli byznysu na nejfrekventovanější trati u nás začíná řešit i Evropská komise. Obrátila se na ni společnost Leo Express, která si v Bruselu jednak stěžuje na "predátorské ceny" Českých drah a jednak upozorňuje na fakt, že na této trati jezdí stále část vlaků, jimž ministerstvo dopravy hradí ztrátu z provozu. Podle informací MF DNES se Komise už touto záležitostí začala zabývat, oficiálně však na dotazy její zástupci včera nereagovali. Případ cen Českých drah přitom už tři roky řeší antimonopolní úřad, dotace od ministerstva na této trase dosud u žádného z úřadů neskončila. Přestože soukromí dopravci proti souběhu dotovaných a nedotovaných vlaků dlouho protestují. "Jsme přesvědčeni, že stát drahám poskytuje nezákonnou veřejnou podporu," říká majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Ministerstvo dopravy sice příchodem konkurence přestalo objednávat a platit vlaky mezi Prahou a Ostravou, na trase však zůstává velká část dálkových vlaků, u kterých stát drahám doplácí jejich ztrátu, protože končí jinde.

Jde o vlaky Euro- a InterCity, které si stát objednává na trase mezi Prahou, Vsetínem a hranicí na Slovensko, a také o dva spoje z Prahy do Zlína a Veselí nad Moravou. Podstatnou část své trasy ovšem jedou mezi Prahou a Olomoucí, případně Hranicemi, kde jezdí i spoje konkurence, které však dotované nejsou. Nejde přitom o malé peníze: jen za rok 2012 stát poslal na tyto linky 317 milionů korun. Dráhy přitom v původním odhadu předpokládaly ztrátu 178 milionů. Pro srovnání roční tržby soukromého RegioJetu mezi Prahou a Ostravou loni dosáhly 280 milionů korun. Problémem je pro konkurenty i to, že stát objednává také dopravu z Ostravy dál ke slovenské státní hranici, například do Třince či Karviné. "Jezdíme tam také, ale peníze dostávají jen dráhy. Bez jakékoliv analýzy nákladů," podotkl majitel RegioJetu Radim Jančura. Oba dopravci se už dříve domáhali zrušení plateb pro dráhy, ale neuspěli. Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že nenabízejí službu na celé trase, kterou platí, ale jen na její části.

"Objednávat vlaky pouze v úseku Olomouc–Luhačovice nebo Olomouc–Vsetín považujeme za nevhodné, došlo by ke zhoršení komfortu přímého spojení s Pardubicemi či Prahou," odmítá mluvčí úřadu Martin Novák myšlenku, že by dotoval dopravu pouze v úseku, kde není konkurence. Podle Novotného je však podpora poskytována v rozporu s evropskou legislativou a měla by být vrácena. Novotný argumentuje i tvrzením antimonopolního úřadu z loňského roku, podle kterého nejsou účetní data drah transparentní a úplná. Ministerstvo dopravy to odmítá, objednávka je podle něj v souladu s právními předpisy. Evropská komise se bude zabývat i cenami Českých drah na této trase. Na ně si stěžoval už dříve RegioJet u antimonopolního úřadu, případ se řeší tři roky. Podle dopravců dráhy zneužily své dominantní postavení a snížily příliš ceny, a to až pod náklady. "Odmítáme, že bychom se jakéhokoliv pochybení v tomto směru dopustili. Vždy jsme jednali v souladu s platnými právními předpisy a věříme, že ke stejnému závěru dospějí i příslušné orgány," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Konkurenční boj na této trase má zatím jediného vítěze: cestující. Všichni dopravci však prodělávají.

FAKTA

Vlaková konkurence

Prosinec 2009: ministerstvo dopravy vedené v té době Gustavem Slamečkou podepisuje desetiletou smlouvu s Českými drahami na provoz rychlíků, stejně tak většina krajů. Ta garantuje drahám na deset let zhruba 12 miliard korun ročně.

Září 2011: vyjíždějí soukromé vlaky RegioJet, dráhy výrazně zlevňují své současné jízdné, RegioJet se obrací na antimonopolní úřad.

Listopad 2012: na trasu vyráží další dopravce, Leo Express.

Podzim 2013: RegioJet podává žalobu na České dráhy kvůli údajným podnákladovým cenám, Leo Express se obrací na Evropskou komisi. Všichni tři dopravci hlásí velké ztráty.

Únor 2014: Soukromí dopravci zdražili své nejlevnější jízdenky zhruba o třetinu.


Brusel začal řešit dotace pro ČD na trase, kde jezdí soukromníci - Zvětąit
Velikost: 900 x 648 bodů - 216 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 2 730

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C