Zpravodajství
21.3.2014 - Superelastická kola pro nerovné povrchy
Zdroj: Logistika
Ročník a číslo: 3
Strana: 21
Autor: lg
Nalézt vhodné kolo na vysokozdvižný vozík, aby dosahoval co nejlepších jízdních i provozních vlastností jak na ideálním, tak i na nerovném či nezpevněném povrchu, nebývá jednoduché. Správný výběr superelastických kol ovlivní komfort jízdy, ovladatelnost a stabilitu vozíku a nákladu. Vhodným a správným výběrem kol se dá předejít poškození náprav vozíku, únavě řidiče, ale také nehodám, které mohou vést i k poškození nákladu nebo úrazům.
Promyšlená volba superelastických kol je ještě důležitější, když se sejde více rizikových faktorů dohromady. Přídavné zařízení namontované na vysokozdvižném vozíku, nerovný povrch, například v podobě přejezdu přes kolejnice, nezpevněný povrch, rozdíly v úrovních skladovacích prostor, těžký náklad nebo třeba prašné prostředí – to jsou faktory, které kladou na obutí vozíku zvýšené nároky. Těmto často i protichůdným požadavkům náročných aplikací velmi dobře vyhovují superelastická kola značky Marangoni Eltor 5 (E5). To potvrzují hlavně mnohaleté pozitivní zkušenosti majitelů vysokozdvižných vozíků i servisů manipulační techniky. I ve srovnání s dalšími prémiovými značkami mají kola Marangoni E5 vynikající hodnocení především u samotných uživatelů a chválí si je i pneuservisy a servisy vozíků, které se zaměřují na servisní zásahy pro manipulační techniku.
ZVLÁDAJÍ I NEZPEVNĚNÝ POVRCH
Marangoni E5 se jako jeden z mála typů superelastických kol hodí i na špatný povrch. Nezpevněné plochy, pravidelné přejezdy přes nerovnosti, jako jsou prahy či kolejnice, dokonce i provoz ve vlhkém prostředí nebo na sněhu – to jsou příklady aplikací, kde se tato kola osvědčují a mají skvělé reference. Uživatelé si pochvalují rovněž vynikající trakci. "Po kvalitním povrchu umí jezdit každá guma. Tahle je poddajnější, pružnější. Kupují ji zákazníci do náročnějšího terénu, a dokonce i na sníh, kde se také osvědčuje," vysvětluje Martin Przybyla ze servisní společnosti G&P SERVIS MORAVA, který E5 dodává řadě svých významných zákazníků v Česku. Kola E5 jsou také vhodná na vysokozdvižné vozíky s přídavnými zařízeními.
Díky své pružnosti vyvažují boční tlaky, které vznikají při používání přídavných zařízení, a nepraskají jako některá jiná kola, vyvíjená především s ohledem na životnost a jízdu po ideálním povrchu. Tento fakt také příznivě působí na stabilitu vozíku i samotného nákladu. Patky kola jsou pružné a dobře přiléhají na ráfky. Díky tomu se kolo také snadno montuje na ráfky. "Přezutí vozíků je otázkou chvilky. Mechanici si s tím rychle poradí, i pokud je strojů více," potvrzuje Przybyla. Výhodou tohoto typu kol je také použití speciálních spojovacích segmentů na bocích vzorku. Díky zpevňujícím segmentům je kolo celistvější a pevnější v běhounové části. Využití kovových prstenců na zpevnění patky kola místo běžně používaných drátů je v této kategorii ojedinělé.
KOLA DO PRVOVÝROBY
Kola Marangoni E5 využívají v prvovýrobě i přední výrobci manipulační techniky, např. Toyota nebo Jungheinrich. Na český a slovenský trh dodává Marangoni E5 bohumínský Čemat. "Marangoni má výrobní závody v Itálii, dodávky jsou proto plynulé a zákazníkům můžeme nabídnout pneumatiky rychle a dle jejich přesných požadavků," upřesňuje Lukáš Blažek, produktový manažer společnosti Čemat. Portfolio E5 zahrnuje všechny běžně dostupné rozměry, v černém i nešpinícím provedení, kola jsou také v antistatické verzi. "O ty je v posledních měsících velký zájem," dodává Lukáš Blažek. *