Zpravodajství
25.3.2014 - Studénka nechce u města rychlovlak
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 71
Strana: 10
Autor: Jiří Tomaškovič
Zastupitelé Studénky odmítli změnu návrhu plánované vysokorychlostní železniční trati (VRT) z Brna do Ostravy. Vadí jim, že projektanti trať, která se má začít budovat po roce 2035, posunuli blíže k městu. "Proti původnímu návrhu se trať přiblížila možná o 300 metrů blíže, v jednom případě, v místní části Butovice, přímo zasahuje do zastavěného území a muselo by se i bourat," odůvodnil starosta Studénky Ladislav Honusek (Občané pro město). Souhlas se změnou navrhované trasy nedostala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ani v nedalekých Hladkých Životicích. Tam zastupitelé požadují, aby projektanti nové řešení obhájili před občany obce. Podle Jakuba Ptačinského ze SŽDC museli projektanti změnit trať z toho důvodu, že došlo k přehodnocení původních plánů.
"Když se na přelomu osmdesátých a devadesátých let začalo o projektu vysokorychlostní železnice uvažovat, pracovalo se s vizí pozemního letadla, které bude zastavovat jen u největších měst typu Berlín, Praha nebo Vídeň. Nynější změna je vyvolána hlavně přehodnocením tohoto záměru, kdy nejen Česko, ale i ostatní státy hledají i regionální využití těchto tras. Zjednodušeně, aby vlak neprojel jen vysokou rychlostí kolem, ale aby obsluhoval i menší aglomerace, jako je Bohumín, Valašské Meziříčí, Hranice na Moravě nebo Ostrava," vysvětlil Ptačinský. Zároveň dodal, že nová trasa by měla výrazně uvolnit i potřebnou kapacitu na stávající přetížené železniční síti.
"Aktuálně probíhající studie VRT na trase VRT Bohumín– Přerov má za úkol upřesnit situování tratě a prověřit možnosti napojení na stávající koridorové tratě. Bude tak moci být výrazně posílena důležitá příměstská doprava, která nyní regionu zoufale schází," uvedl mluvčí. Zastupitelé Studénky k vybudování další dopravní tepny příliš nakloněni nejsou. Bojí se hluku z projíždějících vlaků, které by měly po nové železnici uhánět rychlostí až 300 kilometrů v hodině, vadím ji ale taky to, že vysokorychlostní železniční trať město prakticky uzamkne. "Z jedné strany je dálnice, z druhé stávající koridor, od jihu máme ochranné pásmo vysokotlakého plynu a teď nás z poslední strany uzavře vysokorychlostní trať. Proto chceme, aby byla co nejdále," doplnil Honusek.