Zpravodajství
23.5.2014 - Slavíčským tunelem na Přerovsku vlaky nejezdí už sto let
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 119
Strana: 7
Autor: Miroslav Kobza
Přes vesnici Slavíč na trati Bohumín–Přerov na Olomoucku dodnes jezdí vlaky. Kdysi zde ale železniční trať mizela v tunelu. Přestože ten stále stojí, vlaky jím dnes už nejezdí. Tunel se stal atrakcí pro turisty, ale také nechtěným dědictvím z dob starého Rakouska. S myšlenkou dopravního propojení Vídně se Slezskem a Haličí přišel v roce 1829 profesor vídeňské polytechniky Franz Xaver Riepel, který navrhl vybudovat železniční trať protínající celou Moravu v délce asi 455 kilometrů. Trať, která získala jméno severní dráha císaře Ferdinanda, se začala stavět ve Vídni již v roce 1836. Na své dokončení si ale, i kvůli nedostatku peněz, musela počkat dalších dvacet let. V roce 1844 dospěla trať konečně až k vesnici Slavíč na Přerovsku. Původně se zde měl vyhloubit zářez, který by vesnici rozdělil na dvě části, ale díky nestabilnímu podloží bylo rozhodnuto o stavbě tunelu dlouhého necelých 260 metrů. V roce 1846 tak tudy projel první vlak. Tolik suchá historie.
Slavíčský tunel má však i svou legendu, která se traduje už více než sto let. Podle ní si prý tunel vyvzdoroval císař Ferdinand I. Dobrotivý. Když jej zástupci stavby informovali o plánech železnice, která měla nést jeho jméno, poněkud dětinský císař se údajně otázal, kolik že bude na trati tunelů. Koncesionáři tehdy odvětili, že žádný, že trať tunely nepotřebuje. Císař se však velmi rozzlobil, co prý je to za železnici, která nemá ani jeden tunel. A tak se stavbaři rozhodli posunout trať blíže k centru Slavíče a tunel vybudovat. Dnes už víme, že je to jen legenda, nicméně díky nedostatku a roztříštěnosti písemných pramenů se tato legenda často vydávala za pravdivou i v seriózních spisech. Tunel sloužil provozu asi padesát let. V polovině devadesátých let 19. století byla dráha přebudována na dvoukolejnou. Tak se stavebníci vrátili k původní variantě průchodu železnice přes Slavíč hlubokým zářezem. Po jeho dokončení byla v roce 1895 železnice převedena jižně od tunelu do zářezu a mohutná roura pod zemí osiřela.
---
Do opuštěného železničního tunelu ve Slavíči na Přerovsku zavedl tento týden své posluchače pravidelný cestovatelský pořad Česko – země neznámá, který si můžete naladit každý všední den mezi 13. a 14. hodinou na regionálních stanicích Českého rozhlasu. Jeho prostřednictvím navštívíte zajímavá místa naší země a kromě toho si také zasoutěžíte o příjemné ceny. Všechny odvysílané reportáže jsou zpětně ke slyšení také na internetových stránkách rozhlasu na adrese: * www.rozhlas.cz/cesko Najdete tu i doprovodné články a spoustu fotografií.