Zpravodajství
2.6.2014 - Železniční průmysl zvyšuje své tržby díky exportu
Zdroj: E15
Ročník a číslo: 1643
Strana: 5
Autor: Jan Šindelář
Firmy z železničního průmyslu uplatňují stále častěji své výrobky a služby na zahraničních trzích. Jejich obrat loni dosáhl osmdesáti miliard korun, meziročně zhruba o miliardu více. Podíl exportu se přitom významně zvýšil, když se z předloňských 43 procent vyšplhal téměř na polovinu. "Na tržbách se projevil propad stavebních zakázek a nečerpání fondů EU. Jen díky rostoucímu exportu se podařilo udržet objem výroby," stojí v ročence Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Přesto patřil loňský rok k těm nejlepším. V celkovém obratu jej překonává jen rok 2011 s 82 miliardami. Horší je to však se zaměstnaností. Dodavatelé výrobků a služeb pro kolejovou dopravu zaměstnávají devatenáct tisíc lidí, ještě předloni přitom toto číslo přesahovalo dvacet tisíc a v roce 2007 činilo 22 tisíc.
Dlouhodobě klesající zaměstnanost vysvětluje ACRI zvyšující se efektivitou výroby a její restrukturalizací. Obor si v uplynulých pěti letech prošel stejně jako celá ekonomika krizí, v roce 2009 jeho tržby klesly na pouhých 62 miliard. ACRI sdružuje pět desítek producentů. Patří do něho například výrobci vozidel Siemens, Škoda Transportation a CZ Loko, výrobce kol Bonatrans, Hanácké železárny a pérovny, dodavatel zabezpečovacích systémů AŽD Praha nebo Výzkumný ústav železniční se svým unikátním zkušebním okruhem u Velimi. Například bohumínská firma Bonatrans se od loňska snaží proniknout prostřednictvím nové dceřiné firmy do Indie, učinila rovněž významnou akvizici v Německu.
Graf
Český železniční průmysl
tržby (v miliardách korun) | podíl exportu (v procentech) | |
2009 | 62 | 33 |
2010 | 71 | 41 |
2011 | 82 | 47 |
2012 | 79 | 43 |
2013 | 80 | 50 |
Pramen ACRI