Město Bohumín

23.6.2014 - Utajený terminál v Uherském Brodě

Zdroj: Slovácký deník
Ročník a číslo: 145
Strana: 8
Autor: Zaslal Vladimír Pummer

názor čtenář

Jako správný občan a patriot města J. A. Komenského Uherského Brodu jsem si ve středu 4. 6. 2014 neodpustil účast na slavnostním poklepání základního kamene stavby dopravního terminálu nádraží. Jenom chci úvodem poznamenat, že se mi nelíbí nová taktika města, pořádat důležité akce v dopoledních hodinách. Po nedávných oslavách výročí osvobození města v 11.00 dopoledne pracovního dne jsme opět jako zaměstnaní občané zváni v pracovní době na významný, neopakovatelný akt pro město. Důchodci a návštěvníci ranních bohoslužeb v zatím otevřeném klášterním kostele se ráno rozejdou po trhu, kde si nakoupí hospodyňky rychle suroviny a spěchají nutně vařit oběd nejbližším a potřebným kteří nepočkají s dietou. Žáci a studenti ze středních škol mají také svoje školní povinnosti a finišují písemkama na závěr školního roku. A dělníky ze Slováckých strojíren nebo České zbrojovky, které nejvíce zajímá přestup a úroveň dopravního spojení do práce, asi těžko uvolní ředitel z linky na slavnostní akt. Ani studenti SP­ ŠOA nepůjdou pěšky 4 kilometry tam a zpět z Nivnické.

Tak zůstávají ještě bezdomovci, které evidentně zajímá nový prostor na somrování a pro nocleh. Ještě tu budou pozorovat provoz díleři drog, kterým se rozšíří možnosti veřejně je nábízet na nádraží za bílého dne jako doposud a za pramalého zájmu policie... A tak se ptám, pro koho a proč se podobné pro město a region významné akce vlastně dopoledne pořádají. Notabene ve volební rok komunálních politiků. Tak nevím... Za všechno ale muže zase jako vždy moje maličkost. Jako už bývalý dispečer a vedoucí autobusového nádraží, které jsem s velkou slávou otvíral v minulém století u České zbrojovky a lidem pak, co řvaly z fabrik, škol a obchodů stále trpělivě vysvětloval změny jízdních řádů a co dál, když vlaky stále ujížděly, tak proto jsem v zoufalství po letech přesvědčil tehdy ještě opoziční poslance na kompromisní řešení křížení dopravy železniční a autobusové. Namaloval jsem tehdy na tácek od piva jednoduché schéma propojení ANČSAD a nádraží ČD Uherský Brod. Z velice jednoduché varianty postupně vznikl megalomanský projekt Dopravního terminálu. Stačilo ale jako vždy málo a nebylo z toho nic. Pomohly Švýcarské fondy a lobování (dříve sprosté slovo) regionálních politiků v parlamentu i senátu.

Dobrá tedy, máme nakročeno do třetího tisíciletí a pokud si pamatuju jako kluk osobně, ale hlavně z vyprávění a vzácných fotografií a amaterských filmů mého otce, už 4. nádraží od 19.století páry v Uherském Brodě. Ale co je nám platný nádherný kabát nádraží dokonce s fontánou a orlojem i překrásný most, když se dráhy a monopolní dopravce ČSAD chystají zase omezovat některé spojevrámci úspor. Jak je možné, že v Uherském Hradišti jde všechno dohodnout, ale v Uherském Brodě,,naznala" ještě minulá komise dopravy a komunitního plánování, že není potřeba řešita rozbíjet zaběhaný systém MHDv Uh. Brodě. Páteřní systém příčného vedení hlavních linekMHDje tak stále setrvačností veden od západu z Havřic na východ do Újezdce po vrstevnicich z kopce do kopce a pak vlastně podel železnice. Toto řešení dotování dvou souběžných tratí ale vysloveně zákon zakazuje! Ale po mojí bouřlivé kritice se patří navrhnout ekonomicky schůdné řešení.

Domnívám se a jsem o tom hluboce přesvědčen, že tak jako ve Šlapanicích u Brna, Třeboni, Mělníku, Bohumíně a dalších městech, jde optimalizovat MHD, a dokonce zřídit něktéré linky pro důchodce a hadicapované zdarma. Pokud si ale město a monopolní příjemce všech státních dotací vůbec někdy připustí společnou diskuzi u kulatého stolu bez emocí a výčitek. Zatím se ale naopak nenápadně zcelují jednotlivé bývalé podniky ČSAD do mamutích holdingů. Naposledy spolkly Economi expres Housa Car ve Zlíně. Mnozí si jistě ještě pamatují jeho marný boj o linky na Uherskohradišťsku, a dokonce pokus převzít linky MHD v Uh. Broděza jednu korunu. Tehdy doslova a do písmene vytlačovaly předjížděním autobusy ČSAD žluté Housovy nové ( !! ) Karosy ze zastávek a uzkých silnic Uh. Brodu. Mnohdy šlo i o životy cestujících. Divoká léta jsou naštěstí za námi, ale problém bohužel zůstal.

Uherský Brod je stále na kopci a pouličky monopolního, jediného a asi nenahraditelného ČSAD stálé jezdí stejně. Mám máslo na hlavě a pověst rebela, co pořád vymýšlí novinky a,,rozbíjí zatím fungujíci systém dopravy v Brodě". Pojďme si ale vyříkat na městě nebo v jakémsi místním referendu či dopravním průzkumu občanů argumenty pro a proti. Já navrhuji zachovat pouze jednu pátení okružní linku a tu dopnit středními minibusy vhodnými do centra a uzkých uliček města. Vedl bych je od Linei Nivnice – Slováckých strojíren – kolem sídliště Olšava – na nový terminál ČD na Ružákov ke hřbitovu na Lapač – Poliklinikou – starým sídlištěm zpět severojžním směrem do Nivnice. Pokud ale apriory zatím odmítla staronové, dlouholeté vedení ČSAD jakoukoliv diskuzi a konkurenci s kýmkoliv pak ani kraj či ministerstvo nic nezmůže. A žluté autobusy původně pro studenty se dál budou smát našim regionálním hádkám. Závěr je jednoduchý. Město si určuje podmínky a kraj platí dotace, a tak si musí vybrat priority. Nemohou na straně jedné podporovat nepravidenou zájezdovou dopravu místních škol třeba na plavání, školní výlety a hlavně dotovaní dopravu sportovních klubů, na kterých vědělávají okolní cízí dopravci a na straně druhé chtít jako v Třeboni zdarma městskou dopravu.

Pokud si tedy vydělá dopravce na drobné, ale opakované přepravě žáků a sportovců o víkendech, může pak jít do rizika plánované ztráty třeba u MHD pro důchodce apod. Zároveň se ale tiše platí neskutečné peníze např. na plánované opravy a železniční výluky dopravcům od Holešova, kdy denně najíždějí zbytečné přístavné kilometry na stavby a tratě. Předimenzované dálkové, dlouhé, těžké, tříosé zájezdové autobusy BOVA ničí pak přednádražní prostory v Uh. Brodě i Uh. Hradišti. Poloprázdné, ale plně zaplacené z peněz kraje a obcí regionu s příspěvků na dopravní obslužnost za tzv. plánovanou ztrátu. Plánujme ale jenom do výše rozumných rozpočtů. V SRN, Rakousku a Holandsku striktně oddělují druhy doprav. Sami obce si např. svážejí svoje školáky, seniory a občany do dopravních uzlů nebo nemocnic apod. Velké a těžké autobusy DB dotované o to míň pak jezdí po dohodě páteřní spoje v celém kraji. Ajde to. Co vy nato*?

O autorovi: Zaslal Vladimír Pummer Uh. Brod




    Městský úřad