16.8.2014 - Kilometr rychlíku? Až 200 korun

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 191
Strana: 7
Autor: Jan Sůra

České dráhy nadále kouzlí s čísly, náklady na některých tratích mění až o třetinu. Razantně zlevnily zejména tam, kde jim hrozila soutěž s konkurencí

PRAHA - České dráhy (ČD) umějí být mistry ve snižování i zvyšování nákladů. Záleží na tom, co je právě potřeba. Ukazují to čerstvá čísla státního podniku o ztrátovosti jednotlivých linek dálkových vlaků, která musí dopravce každoročně posílat Ministerstvu dopravy. Během jediného roku se například snížily náklady na jeden kilometr pro vlaky jezdící mezi Prahou a Českými Budějovicemi přes Písek o více než 40 procent. Dvouciferný pokles vykázaly ČD rovněž na trati z Olomouce do Ostravy přes Krnov. Právě tato trasa se mohla stát v loňském roce vůbec první, o kterou by Dráhy přišly. Stát na ni dokonce začal soutěžit dopravce, který by obstaral provoz, Dráhy se ani nepřihlásily. Ministr Zdeněk Žák z úřednického kabinetu Jiřího Rusnoka však soutěž zrušil.

V případě budějovické trati Drahám pomohla výměna vozidel. Místo klasické soupravy tažené lokomotivou nasadily úspornější, motorové vozy. ČD se nesoustředí jenom na snižování nákladů, stejně razantně je dokážou navyšovat. O více než třicet procent stouply třeba ceny za každý ujetý kilometr u vlaků mezi Ostravou a Břeclaví. Dráhy změny po jednotlivých trasách nekomentují. "Pokud dojde k výrazné změně, může jít o změnu rozsahu výkonů nebo použitých vozidel," vysvětlil mluvčí Drah Petr Šťáhlavský. "Změny musí být dopravcem odůvodněné," dodal Martin Novák z tiskového odboru ministerstva. ČD v materiálu, který odhaduje ztráty na další rok, uvádí jako nejčastější důvody navýšení ceny modernizaci vozidel. V případě tras mezi Prahou a Olomoucí hraje roli rovněž pokles tržeb kvůli vlivu konkurence.

Ztráty jsou tajné

Dotování těchto vlaků dlouhodobě kritizují soukromí dopravci. "Bylo pro nás rozčarování, že ministr Prachař odmítl převzetí těchto linek bez požadavku na dotace. Stát by ušetřil 310 milionů korun ročně. Nabídneme ministrovi převzetí nočních vlaků z Prahy na východní Slovensko," říká šéf RegioJetu Radim Jančura. Ministerstvo dopravy ročně pošle drahám za dálkové vlaky čtyři miliardy korun jako kompenzaci jejich ztrátového provozu. V budoucnu se miliardový balík může rozdělit mezi více dopravců, pokud stát začne jednotlivé linky soutěžit. Data o ztrátách za jednotlivé spoje nechtějí Dráhy zveřejňovat, Ministerstvo dopravy je vydalo společnosti RegioJet na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Drahám se to nelíbí, ministerstvo kvůli tomu i v minulosti zažalovaly, soud ale zatím nerozhodl. "Jsme přesvědčeni, že se nejedná o kontrolu ze strany veřejnosti, ale že v daném případě jde zcela zřejmě o snahu konkurenčního dopravce získat některé zásadní provozní informace ČD," uvedl Šťáhlavský.

Výše prokazatelné ztráty se liší také podle toho, jak je trať vytížená cestujícími. Nejlevnější pro stát bylo loni dotovat rychlíky z Prahy do Děčína s cenou 90 korun za kilometr. Na vytížené trati ale Dráhy paradoxně nabízejí jedny z nejhorších vozů. Právě tuto trasu chce Ministerstvo dopravy už příští rok soutěžit. Nejdražší jsou pro stát podle žebříčku rychlíky z Prahy do Rakovníka, i když jezdí zejména z Prahy do Kladna téměř plné. O jejich zrušení přesto ministerstvo v současnosti neuvažuje. "Podle našeho názoru je vybudován kvalitní trakt veřejné dálkové železniční dopravy, proto pokud to podmínky dovolí, chceme systém udržet, ne-li zlepšovat," prohlásil Martin Novák. Ministr dopravy Antonín Prachař už dříve uvedl, že chce od prosince vrátit do jízdního řádu několik rychlíků i zavést nové. Radí mu v tom odborná komise, do které zasedl jako "odborná veřejnost" také jeho soused.


Kilometr rychlíku? Až 200 korun - Zvětąit
Velikost: 1 000 x 452 bodů - 205 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 1 814

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

11 °C