3.10.2014 - "Žabí" lokomotiva Rosnička se po opravě vrací na koleje

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 232
Strana: 1
Autor: Michaela Krýdová

PŘEROV - Ne do rybníka, ale na koleje železnice se po nákladné opravě vrací Rosnička, parní lokomotiva 462.202 připomínající žábu svou zelenou barvou. Oblaky páry a pronikavým hvizdem doprovodila včera své slavnostní představení v přerovském podniku DPOV. Poté, co na ní opraváři Muzea ČD v Lužné u Rakovníka dokončili v létě práci, se v září přesunula zpátky na Moravu, kde v minulém století vozila cestující z Jihlavy do Brna. Rosničku postavili dělníci plzeňské lokomotivky Škoda v roce 1956. Měla být posledním typem parní lokomotivy vyvinutým pro Československé státní dráhy. Navzdory plánované výrobě několika desítek kusů opustily nakonec továrnu jen dvě nové lokomotivy. "Rosnička je jedinečná tím, že přestože v době jejího vzniku přibývalo motorových lokomotiv, ona si zachovala původní prvorepublikovou konstrukci, což dokládá význam tehdejšího československého strojírenství," uvedl Karel Ksandr, ředitel Národního technického muzea v Praze, do jehož sbírek lokomotiva patří.

V 50. a 60. letech jezdila Rosnička v čele osobních vlaků z Jihlavy do Brna a ze Znojma do Prahy. Později se přidaly také trasy z Brna do Přerova a České Třebové. V roce 1972 se jejím mateřským depem stala Olomouc, kde vozila především cestující z Krnova a Nezamyslic. O dva roky později lokomotivu převzalo Národní technické muzeum, které ji v roce 1980 nechalo opravit jako neprovozní exponát. Do Olomouce se Rosnička vrátila v osmdesátých letech. Parta místních nadšenců se ji tehdy rozhodla opět zprovoznit, což se jim po náročné opravě v roce 1993 podařilo. Od té doby jezdila lokomotiva v čele vlaků při zvláštních příležitostech až do roku 2009, kdy se jí porouchal kotel. České dráhy a Národní technické muzeum se však rozhodly Rosničku opět zprovoznit. Celková oprava stála více než tři a půl milionu korun. Na jejím financování se podílelo Depo historických vozidel Českých drah, Ministerstvo dopravy a Nadace Okřídlené kolo, která se snaží získávat prostředky na opravy a údržbu historických železničních vozidel. V rámci její kampaně mohli zájemci poslat své příspěvky také formou textové zprávy. Celkem se nadaci na opravu podařilo vybrat půl milionu korun. "Jsem velmi rád, že na rozdíl od některých našich jiných exponátů bude Rosnička znovu vozit cestující. Plánujeme ji nasazovat na historické vlaky," dodal Ksandr. Veřejnost se s opravenou parní lokomotivou bude moct poprvé setkat v sobotu 4. října v rámci Dnů železnice. Rosnička pojede v čele vlaku na trase mezi Bohumínem a Ostravou.


Počet zhlédnutí: 1 925

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

11 °C