Zpravodajství
4.10.2014 - Rosnička je opět provozuschopná
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 233
Strana: 12
Autor: Petr Marek
Na více než 3,5 miliónu korun přišla oprava historické parní lokomotivy 464.202 Rosnička, která v minulém století vozila cestující z Jihlavy do Brna, Znojma a Prahy. Poté, co ji dokončili opraváři v Muzeu Českých drah (ČD) v Lužné u Rakovníka, se stroj mohl v září vrátit na Moravu, kde je "doma" už 30 let.
"Veřejnosti se opravená Rosnička poprvé představí v sobotu o víkendu na vlacích mezi Bohumínem a Ostravou v rámci Dne železnice. V neděli se pak vrátí do olomoucké expozice našeho muzea, kde bude také k vidění," řekla Právu regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová. Parní lokomotiva 464.202 byla postavena v roce 1956 v lokomotivce Škody Plzeň, která se tehdy nazývala Závody V. I. Lenina. Jednalo se o poslední typ parní lokomotivy vyvinutý pro Československé státní dráhy. Přes plánovanou výrobu několika desítek kusů byly nakonec postaveny jen dva stroje. Lokomotiva 464.202 byla v začátku svého provozu nasazena na vozbu osobních vlaků z Jihlavy do Brna, Znojma a Prahy. Později sloužila na tratích z Brna do Přerova a České Třebové. Od roku 1972 se jejím mateřským depem stala Olomouc, kde jezdila především na tratích do Krnova a Nezamyslic.
V roce 1974 byla předána do sbírek Národního technického muzea, které ji převezlo do svého depozitáře v Čelákovicích. V roce 1980 byla v Nymburce opravena do vystavovatelného stavu a jako neprovozní exponát. V osmdesátých letech ji do své péče převzalo lokomotivní depo Olomouc, kde byla po náročné opravě v červnu 1993 zprovozněna. "Od té doby najezdila tisíc kilometrů v čele zvláštních vlaků pro veřejnost. V roce 2009 lokomotivě skončila životnost kotle a musela být odstavena," konstatovala Šubová.
Na základě dohody mezi Českými drahami a Národním technickým muzeem však bylo rozhodnuto lokomotivu s poetickým jménem opravit a nadále prezentovat jako provozuschopný exponát dokládající historii našich železnic. Nadace Okřídlené kolo proto vyhlásila sbírku a společně s partnery začala shromažďovat prostředky na opravu Rosničky. Nakonec se podařilo nashromáždit finance na opravu ze tří zdrojů: z rozpočtu Depa historických vozidel ČD, sbírky Nadace Okřídlené kolo a z programu Ministerstva dopravy ČR. "Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel".
V neděli se vrátí do olomoucké expozice našeho muzea, kde bude také k vidění