Zpravodajství
20.11.2014 - České dráhy chtějí víc lístků prodat přes web, přibude wi-fi
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 271
Strana: 8
Autor: Jan Sůra
PRAHA
Devět z deseti jízdenek, které České dráhy (ČD) prodají, jsou od pokladních nebo průvodčích. ČD chtějí tento podíl v příštích letech výrazně snížit ve prospěch jízdenek zakoupených přes internet. Za tím účelem České dráhy spouštějí po vzoru leteckých dopravců, bank či obchodních řetězců věrnostní systém ČD Body. "Chceme naučit lidi více nakupovat přes internet, jak je to běžné u jiných dopravců," říká Michal Štěpán, náměstek pro osobní dopravu. Státní dopravce má co dohánět. Soukromý Leo Express prodává on-line 70 procent jízdenek, RegioJet dvě třetiny. Výrazně vyšší čísla hlásí i zahraniční dopravci, například Deutsche Bahn. Podle Štěpána to ale neznamená, že by se rušily pokladny, firma jenom ustoupila od plánovaného nákupu prodejních automatů na jízdenky.
Dráhy dosud nabízely při nákupu přes vlastní e-shop tříprocentní slevu z jízdného. Tu zrušily a místo toho začnou zákazníci sbírat body. Za každých deset korun získají bod, který mohou následně vyměnit za slevy na vstupy či jízdenky. Například za 500 bodů mohou získat s devadesátiprocentní slevou celodenní skupinovou víkendovou jízdenku v hodnotě 650 korun. V praxi tak získají i více než desetiprocentní slevu. "O zapojení do našeho věrnostního programu jednáme s dalšími partnery," dodal Štěpán. České dráhy navíc slibují, že se od prosince zvýší počet vlaků, v nichž mají cestující k dispozici wi-fipřipojení na internet.
Nově bude připojení ve všech vlacích z Prahy do Žiliny, postupně se má internet objevit i v railjetech a vlacích mezi Břeclaví a Bohumínem. "Internetové připojení se rozšíří příští rok o 79 vozů," upřesnil mluvčí Drah Petr Šťáhlavský. I s pendoliny by tak měly mít České dráhy příští rok v provozu 180 vagonů, kde bude bezdrátový internet k dispozici. ČD na příští jízdní řád slibují ještě několik vylepšení, jež mají přitáhnout více cestujících. Kromě nasazení modernějších railjetů, které zvýšily zadluženost Drah téměř o tři miliardy korun, hodlají České dráhy dodat lepší vlaky i na další spoje.
Kvalitnější vlaky dostanou nově rovněž novou kategorii Rx, přičemž podle ČD má jít o lepší modernizované rychlíky, nikoli o desítky let staré vozy s koženkovými potahy. V novém jízdním řádu jich je 27, zamíří například z Prahy na západ Čech. Plány na hýčkání cestujících v nových vozech nicméně narážejí na zpoždění u dodavatelů: modernizace několika desítek vozů nabrala skluz jak v případě dodávky vagonů z polské Pesy, tak z Krnovských opraven a strojíren.
V případě Pesy čeká polský výrobce na schválení drážním úřadem, Dráhy firmě vyměří maximální možnou pokutu. Marně zatím vyhlížejí také certifikát od Škody Transportation, který by potvrdil schválení jejich lokomotiv pro provoz v Německu. Od prosincové změny jízdního řádu si ČD opět pohrají se svým složitým ceníkem. Základní jízdné zdraží v průměru o procento, půjde tak o zvýšení cen v jednotkách korun podle vzdálenosti. Zlevní naopak jízdné v první třídě na delší vzdálenosti. Namísto 50 procent se k ceně druhé třídy bude připlácet jen 30 procent.
Konkurenční boj mezi třemi dopravci na trase Praha–Ostrava bude pokračovat nejen cenami lístků, ale i kávou. Dráhy výrazně zlevní v expresech její cenu. Ruší totiž část jídelních vozů a nahradí je pojízdným minibarem. Namísto současných 29 korun bude stát káva desetikorunu.