3.12.2014 - Trať zamrzla během tří minut, říkají správci kolejí

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 235
Strana: 4
Autor: Vojtěch Blažek

Okolo čtvrt na sedm z pražského hlavního nádraží vyjíždí rychlík Hutník – směr Český Těšín. Po pár kilometrech ho ale zastavuje námraza na troleji, dráty navíc spadnou na lokomotivu. Tři stovky lidí šest hodin čekají v netopícím vlaku se zamčenými toaletami, až jim hasiči povolí vystoupit.

Když přitom tenhle vlak InterCity vyjížděl v pondělí večer z Prahy, na východě Čech už bylo jasné, že jde o kalamitu nebývalého rozsahu. Například vlak, který měl být v té době už v Bohumíně, stál teprve před Českou Třebovou. Po celém koridoru na Moravu byly desítky uvízlých vlaků. Přesto se na zablokovanou trať vydávaly další spoje. "Proti ledu se nedá bojovat" Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která spravuje železnici a řídí na ní provoz, ale říká, že pondělní ledovka byla tak bleskurychlá a neobvyklá, že se na ni nedalo připravit. A že ještě nedlouho před tím, než se první vlaky zasekly u České Třebové a u Přerova, nikdo nemohl tušit, že se kalamita nakonec dotkne kolem 100 tisíc lidí.

"Nevadí nám dvoumetrové závěje, i tak jsme schopni fungovat, byť pomalu. Ale tohle je nejhorší možný provozní problém. Technicky se na takovou námrazu nedá připravit. Takže my jsme určitě nic nepodcenili," tvrdí mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Kdyby správa železniční cesty zastavila dopravu na trati dřív, stejně by se podle vedení RegioJetu nic moc nezměnilo. "Nanejvýš by uvízlo o pár vlaků méně, celkový rozsah kalamity by se moc nezměnil," odhadla Petra Nováková z RegioJetu, kterému zůstaly na kolejích u Ostravy, Havířova a České Třebové viset tři vlaky.

První problémy s námrazou se objevily v pondělí odpoledne kolem čtvrté hodiny na tratích kolem Brna. Mrznoucí déšť se pak přesunul nad Moravu a východní Čechy. Ledová krusta se na trolejích vytvořila velmi rychle – technici popisovali, že to bylo během tří až deseti minut. Navíc prý byla tak silná, že lokomotivy zcela odstřihla od proudu. "Vše se obalilo ledem a bylo vymalováno," popisoval Ptačinský.

Například právě vedoucí rychlíku Hutník mluvila o takové námraze, kterou za třicet let služby ještě nezažila. A náhlý výkyv počasí nečekali ani dopravci, přestože meteorologové na ledovku předem upozorňovali. "Vůbec jsme netušili, že se něco takového může stát. Navíc během několika minut," potvrdila mluvčí Leo Expresu Petra Valentová. Tisíce lidí tak zůstaly ve vlacích přes noc – často ti, jejichž spoj skončil v polích, nebo kteří radši zůstali v teplém vlaku, místo nejistého výletu do mrazivé noci. Správci železnice vyslali okamžitě do terénu všechny svoje elektrikáře, ale kalamita byla tak rozsáhlá, že nakonec stejně nedokázali vlaky rozpohybovat. V některých oblastech navíc zcela vypadla elektřina.

Správa proto nasadila také dieselové lokomotivy, aby vlaky odtáhly. Jenže jich nemá tolik, aby na vyproštění stačily, a některé z nich navíc nejsou tak silné, aby vlekly celou soupravu. České dráhy se zatím snažily dostat vlaky do nejbližší stanice, aby k nim případně mohli i hasiči nebo záchranka. "Tato záchranná akce se týkala více než 20 spojů od Prahy až po střední Moravu," vypočítal mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Třicet korun za nepohodu Lidé nocovali ve vlacích i proto, že dopravci nedokázali zajistit náhradní odvoz. Při kalamitách obvykle nasazují autobusy, firmy, s nimiž mají České dráhy dohodu, ale odmítly vyjet – také se bály ledovky. "Dopravci byli velice odtažití," prohlásil ve vysílání Českého rozhlasu Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah. Asi stovce cestujících, kterým ujel poslední vlak, dráhy zaplatily taxíky. Další pak ubytovaly v hotelech.

Pokud v noci ve stojících vlacích byla zima, rozdávali průvodčí Českých drah lidem třicetikorunové odškodnění. A firma plánuje ještě další kompenzace: každý, jehož spoj se zpozdil alespoň o dvě hodiny, dostane například stokorunovou poukázku na nákup jízdenek u ČD. Že uvízli ve vlaku kvůli kalamitě, mají cestující dokládat buď přímo zakoupenou jízdenkou, nebo tak, že na ústředí pošlou e-mailem číslo své zákaznické karty. A tam už počítače z údajů ze čteček průvodčích zjistí, jestli ten který člověk skutečně vlakem cestoval.

ZAMRZLÝ SIGNÁL Největší problémy působil namrzající déšť v dopravě. Kolabovala hromadná doprava v Praze, Brně, na Vysočině či na Olomoucku, největší obtíže města hlásila v pondělí večer a včera ráno. Kromě toho počasí způsobilo i výpadky elektřiny nebo internetového signálu, telefonní operátoři řešili stovky výpadků u mobilních vysílačů.

100 tisíc lidí se podle odhadu Českých drah dotkly výluky a zpoždění vlaků kvůli pondělní a úterní kalamitě.


Počet zhlédnutí: 2 037

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

22 °C