Zpravodajství
4.12.2014 - Jiří Cihlář: Dočkáme se průplavu DunajOdraLabe? (III)
Zdroj: Orlický deník
Ročník a číslo: 283
Strana: 2
Autor: Jiří Cihlář
Z historie
Orlickoústecko – Uvažovaná stavba vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe má své příznivce i zaryté odpůrce. Jak se myšlenka spojit řeky pro vodní dopravu vyvíjela už od svého prvopočátku za Rakousko Uherska, se ohlíží ve svém příspěvku Jiří Cihlář. Dnes přinášíme třetí díl.
Na valné hromadě Orlického komitétu v dubnu 1933 v Doudlebách nad Orlicí ministr Dostálek hovořil na téma "Postup a další program vodohospodářských prací". Hodnotil význam budoucí Pastvinské přehrady v hodnotě 40 milionů Kč a jako další cíl označil DOL, jednak jeho větev Pardubice – Přerov (163 km), jednak část Děvín – Bohumín (263 km). Náklady na každou větev se pohybovaly ve výši 2000 milionů korun. Kanál měl být největší vodní stavbou, měl přinést rozvoj průmyslu a zemědělství a dát práci lidem.
Zásobování vodou
Na Orlicku by došlo k úpravě Třebovky, stavbě vodní přehrady a zvýšení hráze rybníku Hvězda v souladu s rybničním hospodářstvím. Stálým problémem zůstávalo zásobování průplavu vodou, bylo zapotřebí vytvořit zásobu milionů m3 vody. Při zvýšení hráze rybníku Hvězda o jeden metr se jeho obsah vody zvýšil na 1,500 000 m3, nové nádrže u Verměřovic by zadržely 5,5 mil. m3 a u Rybníku 2,2 mil. m3 vody. Řešil se také přechod na moravskočeské hranici, kde bylo nutno postavit 9 plavebních komor, z povodí Moravy na Orlice 18 komor a z nejvyššího bodu k Labi 20 komor. Objevily se potíže na středním toku Tiché Orlice a Třebovce.
Velmi intenzivně propagovala stavbu průplavu zlínská firma Baťa. Ta viděla ve stavbě zvýšení prosperity a klíč k Evropě. J. A. Baťa vydal v roce 1937knihu "Budujeme stát pro 40 milionů lidí". V ní napsal, že průplav spojí všechny země Evropy v jednotný hospodářský celek, spojil bysto milionů lidí ze západu a severovýchodu se sto miliony lidí z jihu a jihovýchodu. Odmítl argumenty, že chybí peníze, že jsme malý národ, ale přitom jsme sehnali miliardy na vyzbrojení a opevnění, za jejich část bychom postavili všechno (průplav a dálnici). Odpůrce průplavu ironizoval názorem císaře Františka Josefa, který se postavil proti stavbě železnice z Vídně do Brna: "Co tam budeme vozit? Dostavník z Vídně do Brna jezdí dvakrát týdně a ještě bývá většinou prázdný." Na to, že železnice vyvolala v život silný brněnský textilní průmysl, císařpán nepřišel.
Stavba Baťova kanálu byla zahájena v říjnu 1934 s podmínkou, že při zahájení stavby DOL bude jeho provoz omezen nebo zastaven. Plavba natomtokanálubyla zahájena 2. prosince 1938. Baťa nechal ve svém filmovém ateliéru natočit propagační film "Přístav tří moří".
V roce 1937 po návštěvě prezidenta E. Beneše v Ostravě byla na návrh představitelů těžkého průmyslu a prezidentské kanceláře založena "Společnost Dunajskooderského průplavu v Praze". Od roku 1930 se konaly schůze německých a československých obchodních komor v Praze, Vratislavi (Breslau, Wroclav), které jednaly i o stavbě průplavu DOL.
V těchto letech docházelo k řadě jednání s úřady, samosprávou, podnikateli, např. firma Pollack v České Třebové byla upozorňována, že při stavbě DOL bude muset snížit odběr vody a že nemůže uplatnit nárok na odškodné. Projekty musely pamatovat i na vodu pro meliorace.
V období 1918 – 1938 se pokračovalo s vodními stavbami v naprosté převaze na Labi, protože Československo získalo mírovou smlouvou s Německem v roce 1919 svobodné pásmo v hamburském přístavu. Do provozu bylo uvedeno 11 zdymadel (např. Kolín, Poděbrady, Lysá nad Labem, Brandýs a Střekov). Na Moravě byly postaveny tři jezy vhodné pro DOL (Kroměříž, Spytihněv, Nedakonice). Jinak šlo o menší úpravy některých řek. Celkem bylo v letech 1918 – 1939 za 21 let postaveno nebo zmodernizováno 16 plavebních komor vhodných pro DOL.
II. světová válka
V roce 1938 se vyostřily vnitřní i mezinárodní poměry a 29. září 1938 mnichovská konference odtrhla od republiky německé oblasti, což se dotýkalo i Orlicka. Okleštěná Československá republika byla nucena podepsat s hitlerovským Německem řadu dohod a protokolů, mezi nimi i dohodu o stavbě dálnice z Vratislavi do Vídně, která se stala exteritoriálním říšským územím uvnitř republiky. Další dohoda se týkala stavby průplavu Odra – Dunaj, který by procházel Moravou v délce 140 km,a jeho labské větve. Němci preferovali spojení Dunaje s Odrou.
Po okupaci zbytku republiky a za druhé světové války byly práce na průplavu přerušeny. Ještě 8. prosince 1939 se konal slavnostní výkop průplavu Odra – Dunaj u obce Nowa Wies´ (Nová Ves) u Kedzierzyna v poraženém Polsku. Zároveň byly zahájeny práce na odbočce z Vídně směrem k řece Moravě, ale byl vybudován jen úsek v délce 6 kilometrů. V roce 1942 byly veškeré práce (projekční, geologické průzkumy, geodetické práce) zastaveny. Byly ale dokončeny práce na dvou zdymadlech na Labi.
Rok 1945 přinesl nejen konec války, ale došlo k hlubokým změnám v naší společnosti. Odešli němečtí obyvatelé, což se týkalo i oblastí, kterými by protékal průplav DOL, např. na Orlickoústecku byli odsunuti Němci z Hylvát, Třebovice, Rybníka, Opatova a odsun se týkal i moravských okresů. Němečtí obyvatelé provedli ještě žně v roce 1945, od roku 1946 hospodařili už noví majitelé, kteří se teprve s hospodářskými problémy seznamovali. Nové řídící orgány státu a oblastí navazovaly na činnost orgánů z předválečného období. Tosetýkaloi Ředitelství pro stavbu vodních cest v Praze a Společnosti dunajskooderského průplavu. Ta v roce 1946 zaslala vládě, parlamentu a hospodářským organizacím memorandum o dunajskooderskolabském průplavu. Po únoru 1948 byl podán návrh na založení národního podniku pro stavbu DOL.